- #E-mobilita
- 3 min.
- 11.12.2023
STILL ako prvý spustil výrobu palivových článkov pre vysokozdvižné vozíky
Vysokozdvižné vozíky a skladová technika pre intralogistické riešenia už dávno fungujú na elektromobilite, keďže používanie spaľovacích pohonov v halách je problematické. Ale aj tu vývoj prináša nové riešenia. Najmarkantnejší je posun od akumulátorových vozíkov s olovenými batériami k Li-ion technológiám a najnovšie aj k vodíkovým palivovým článkom.
Priekopníkom v tejto oblasti je nemecká spoločnosť STILL, ktorá v Hamburgu oficiálne spustila výrobu 24-voltových systémov palivových článkov. STILL je prvým výrobcom manipulačnej techniky v Európe, ktorý ponúka svoj vlastný systém palivových článkov.
Vo výrobnom závode STILL sa budú sériovo vyrábať systémy palivových článkov pre vysokozdvižné vozíky – od výroby jednotlivých komponentov v mechatronickom centre, cez produkciu systémov palivových článkov na výrobnej linke až po finálne testovanie, aby systém fungoval bezchybne a bezpečne, vydržal maximálny tlak a spĺňal prísne bezpečnostné podmienky.
STILL sa síce venuje aj batériovým pohonom vysokozdvižných vozíkov a manipulačnej techniky, ale dlhodobo pracuje aj na projektoch a vývoji vodíkovej technológie. Disponuje už rozsiahlymi skúsenosťami a odbornými znalosťami z výroby a používania týchto systémov. Čoskoro po spustení vlastnej výrobnej linky ponúkne prvé 24-voltové vozíky s vodíkovým pohonom.
Systém palivových článkov bol vyvinutý v rámci skupiny KION Group a financovaný v rámci Národného inovačného programu pre technológiu vodíkových palivových článkov celkovou sumou takmer 2 milióny eur. STILL je v súčasnosti jediným výrobcom v odvetví intralogistiky, ktorý vyrába vlastné systémy palivových článkov a integruje ich do manipulačnej techniky
Florian Heydenreich, výkonný viceprezident predaja a služieb STILL EMEA, označil expandovanie technológie zeleného vodíka za kľúčové, pretože tento bezemisný pohonný systém šetrí zdroje. S tým by sa však dalo úspešne polemizovať. Zelený vodík totiž žiadne zdroje nešetrí. Naopak, celková energetická účinnosť vodíkového systému je veľmi zlá, pretože elektrolýza vody na vodík, jeho kompresia a distribúcia na čerpacie stanice a nakoniec jeho premena späť na elektrinu vyžaduje veľa energie, tvrdí, okrem iných, napríklad šéf výskumu v Porsche Michael Steiner.
Lenže náklady na palivo nie sú jediným kritériom pri posudzovaní efektivity pohonu. Li-ion batérie vychádzajú síce lacnejšie z hľadiska investičných nákladov, aj z hľadiska nákladov na energiu, ale vodík vyhráva pri porovnaní prestojov.
Kým hodinové nabíjanie Li-ion batérie umožní zhruba tri hodiny práce vysokozdvižného vozíka, vodíková verzia podľa STILL za 2-3 minúty natankuje dostatok paliva na 8 hodín prevádzky. To môže byť v skladovom hospodárstve kľúčovou výhodou.
Marian Fábry, šéf servisu a predaja STILL Slovensko, verí, že onedlho sa budú testovať prvé kusy vysokozdvižných vozíkov s vodíkovým pohonom aj na Slovensku.