- #E-mobilita
- 5 min.
- 27.5.2024
Správa o bezpečnosti vozidiel Tesla: S Autopilotom 8x nižšia nehodovosť
V októbri 2018 Tesla začala zverejňovať štvrťročné bezpečnostné údaje a od júla 2019 dobrovoľne zverejňuje aj každoročne aktualizované údaje o požiaroch vozidiel.Tesla však bez vysvetlenia prestala publikovať údaje po štvrtom štvrťroku 2022. Po viac ako ročnej prestávke sa automobilka konečne rozhodla vydať správu o bezpečnostných údajoch Autopilota a dáta nevyzerajú zle. Naopak, zdá sa, že Autopilot významným spôsobom prispieva k bezpečnosti jazdy – dnes viac, ako kedykoľvek predtým.
„Správa o bezpečnosti vozidiel“ vydávaná Teslou sleduje najazdené míle medzi nehodami v jej vozidlách na základe úrovne použitého alebo nepoužívaného Autopilota a porovnáva ich s priemerom v odvetví. Automobilka na základe týchto reportov tvrdí, že jej technológia Autopilota priniesla oveľa bezpečnejší zážitok z jazdy, a že vozidlá Tesla budú havarovať oveľa menej často ako priemerné auto v USA. A to aj bez Autopilota.
Kritici poukazovali, že nehody sú častejšie na mestských komunikáciách a obojsmerných cestách ako na diaľniciach, kde sa Autopilot najčastejšie používa. Sú to však jediné údaje, ktoré bola Tesla ochotná zverejniť o svojom Autopilotovi. Napriek určitým výhradám sú dáta výrazne lepšie v prospech Tesly a to aj pri jazdách bez Autopilota.
Počet najazdených míľ na jednu nehodu. Údaje sa lepšie porovnávajú medziročne ako medzištvrťročne, pretože ročné obdobia majú významný vplyv na nehodovosť.
Miera nehôd medzi všetkými vozidlami na cestách sa môže v jednotlivých štvrťrokoch líšiť a môže byť ovplyvnená sezónnosťou, napríklad zníženým denným svetlom a nepriaznivými poveternostnými podmienkami.
Tesla uvádza, že Model S, Model 3, Model X a Model Y dosiahli najnižšiu celkovú pravdepodobnosť zranenia spomedzi všetkých vozidiel, ktoré boli kedy testované v rámci programu hodnotenia nových áut americkou vládou. Prispieva k tomu aj tuhá, spevnená konštrukcia batérie, ktorá je namontovaná na podlahe auta, čo poskytuje vozidlu výnimočnú pevnosť, veľké deformačné zóny a extrémne nízke ťažisko. A v málo pravdepodobnom prípade, že dôjde k požiaru, moderný dizajn batérií zaisťuje, že ich bezpečnostný systém izoluje požiar a vybrané oblasti v batérii a súčasne odvádza teplo z batérie mimo kabíny.
V prvom štvrťroku 2024 Tesla uvádza jednu nehodu na každých 7,63 milióna najazdených míľ (12,28 mil. km), pri ktorých vodiči používali technológiu Autopilot. U vodičov, ktorí nepoužívali Autopilota pripadla jedna nehoda na každých 955 000 najazdených míľ (1 536 923 km). Na porovnanie, najnovšie dostupné údaje z NHTSA (Americký národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky) a FHWA (Federálna správa diaľnic USA) z roku 2022 ukazujú, že v USA došlo k autonehode približne každých 670 000 míľ (1 078 260 km).
Hoci existujú pochybnosti o transparentnosti údajov, keď údaje Tesly pre jazdu s Autopilotom môžu skutočne obsahovať podstatne vyšší podiel jazdy po diaľniciach oproti priemerným jazdám iných značiek, samotný pomer medzi nehodovosťou vozidiel Tesla približne 1:8 je fascinujúci. Zníženie nehodovosti s použitím Autopilota, aj keď nejde o úplne autonómnu jazdu, ukazuje jednoznačný prínos technológií ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).
Tesla pritom vo svojich vozidlách nepoužíva radar, ani LiDAR a spolieha sa hlavne na pokročilý kamerový systém. Aktívne bezpečnostné prvky sú štandardnou výbavou všetkých vozidiel Tesla vyrobených po septembri 2014. Pretože je každá Tesla pripojená on-line, automobilka môže použiť reálne dáta z miliárd najazdených kilometrov, z ktorých viac ako 14 miliárd km je najazdených so zapnutým Autopilotom, na analýzu rôznych dôvodov nehôd.
Hoci sa občas v médiách objavia fotky horiaceho elektromobilu Tesla, ide v skutočnosti o mediálnu bublinu, ako sme už neraz písali aj na našich stránkach. Globálne údaje Tesly ukazujú, že v rokoch 2012 až 2022 došlo k približne jednému požiaru vozidla Tesla na každých 130 miliónov najazdených míľ (209 miliónov km). Na porovnanie, údaje z NFPA a Ministerstva dopravy USA naznačujú, že v Spojených štátoch dôjde k požiaru jedného vozidla na každých 18 miliónov prejdených míľ (29 mil. km).
V porovnaní s priemernými vozidlami na cestách majú elektromobily Tesla ešte menšiu pravdepodobnosť požiaru, ako naznačujú tieto čísla. Tesla totiž zahŕňa do dát aj požiare áut vplyvom požiarov budov, lesných požiarov, podpaľačstva a iných príčin, ktoré nesúvisia s požiarom samotného vozidla.