Množstvo rôznych elektromobilov, z ktorých si môžeme vyberať a ktoré aj napokon vidíme na cestách, neustále rastie. Aj tak však existujú modely, ktoré v tomto „dave“ nemáte šancu prehliadnuť. Presne taký je aj nový IONIQ 6.
Nový elektromobil od Hyundaiu si získa pozornosť každého svojim unikátnym dizajnom, za ktorým sa ukrýva mimoriadna úroveň aerodynamiky a efektivity jazdy. Vo vnútri sa zas môžete tešiť na špičkovú výbavu, ktorá očarí aj technologických nadšencov ako sme my.
Dizajn spätý s pohonom
Pravda, pri elektromobile zrejme každého viac ako dizajn či technológie zaujíma skôr dojazd. Čaro tejto novinky však spočíva v tom, že sú pri nej všetky tieto aspekty úzko späté a vzájomne sa dopĺňajú.
Hyundai IONIQ 6 svojou bočnou siluetou pripomína ikonické streamlinery z 30. – 50. rokov minulého storočia, ktoré svojimi uhladenými tvarmi usilovali o čo najmenší odpor vzduchu. Tak je to aj v tomto prípade, úspešne. Koeficient aerodynamického odporu nového IONIQ-u 6 je iba 0,21, čo predstavuje jednu z najnižších hodnôt nielen v rámci portfólia vozidiel Hyundai, ale celkovo na trhu.
Čím nižší odpor, tým nižšia spotreba. V tomto prípade v reči všeobecne uznávanej metodiky WLTP hovoríme o priemernej spotrebe už od 13,9 kWh/100 km, čím sa IONIQ 6 aktuálne radí medzi energeticky najefektívnejšie elektromobily na trhu. Výsledok? Perfektný dojazd až 614 kilometrov na jedno nabitie, o akom by sa nám pred pár rokmi iba snívalo.
Aerodynamikou streamlinera pôsobí IONIQ 6 ako proťajšok modelu IONIQ 5, technológiami a elektrickými jazdnými vlastnosťami naň však dokonale nadväzuje a záujemcom o novú generáciu osobnej prepravy otvára dvere do sveta elektromobility zo strany, aká tu ešte nebola.
Keď efektivita nestojí v ceste zábave
Pomedzi tú dokonalú aerodynamiku a efektivitu IONIQ 6 vystrkuje rožky a prezrádza, že v sebe má aj kúsok športovej DNA. Naznačuje to dynamickým predkom i odvážnou odtrhovou hranou vzadu, kde sa črtá aj priehľadný zadný spojler. Berte to ako náznak, že o zábavu s ním rozhodne nebude núdza.
Hyundai IONIQ 6 bude totiž už aj v základe vybavený zadným náhonom s výkonom 111 kW (151 koní), ktorý bude napájať batéria s kapacitou 53 kWh. Kto sa rád nechá oprieť do sedadla, môže siahnuť po verzii s výkonom 168 kW (228 koní), čoho vedľajším vítaným efektom je aj dostupnosť väčšej batérie s kapacitou 77,4 kWh.
Zadnú nápravu sme nespomínali len tak náhodou, alternatívou k nej je totiž verzia s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorá je taktiež spárovaná s väčšou batériou. Celkový výkon takejto zostavy dosahuje až 239 kW (325 koní), k čomu sa pridáva systémový krútiaci moment až 605 Nm.
Možnosť jazdiť rýchlo je jedna vec, no kľúčová pri elektromobiloch je aj rýchlosť nabíjania. Hyundai tu nenechal nič na náhodu a IONIQ 6 postavil na modulárnej platforme E-GMP vybavenej až 800 V architektúrou s doslova ultrarýchlym nabíjaním.
Už v priebehu 18 minút sa batéria na dostatočne výkonnej nabíjačke dokáže nabiť z 10 % až na 80 %, pričom už po 15 minútach v nej máte energiu na prejdenie 351 kilometrov. Žiadne hodiny strávené na nabíjačke. Počas takejto zastávky máte akurát čas kúpiť si kávu a rýchle občerstvenie a kým sa nazdáte, IONIQ 6 už máte pripravený na ďalšiu etapu cesty.
Technológie, ktoré dávajú zmysel
Pri takomto výkone nabíjania a dojazde, ktorý IONIQ 6 ponúka, už obavy z elektromobility naozaj mať nemusíte. Energie na cestách dokonca budete mať dostatok na to, aby ste kúsok z nej mohli odovzdať aj ďalej, pomocou technológie V2L (Vehicle-to-Load).
Okrem vnútornej 230 V zásuvky, ktorú využije najmä posádka počas jazdy na nabitie notebookov, herných konzol či gadgetov, je IONIQ 6 vybavený aj konvertorom, ktorý zapojíte do vonkajšej obojsmernej zásuvky. Napájať z neho pokojne môžete zariadenia v domácnosti pri výpade prúdu, či vašu elektrickú výbavu pri kempovaní v prírode.
Na technologickej hrane stojí Hyundai IONIQ 6 je aj svojim interiérom viac než auto pripomínajúcim skôr futuristickú obývačku, ktorá pocitovo žije a dýcha. Na vonkajšie inteligentné svetlomety, ktoré sa v reálnom čase prispôsobujú podmienkam premávky, nadväzuje vnútorné dvojfarebné ambientné osvetlenie, ktoré okrem vašej nálady a štýlu môže odzrkadľovať aj aktuálnu rýchlosť jazdy.
Nenápadné svetelné prvky využíva IONIQ 6 na komunikáciu prostredníctvom volantu, kde LED pixelmi indikuje aktuálne zvolený jazdný režim, nabíjanie batérie či fakt, že vozidlo zareagovalo na žiadosť o hlasové ovládanie a počúva vaše požiadavky. Ostatné údaje o jazde budete mať pod dohľadom vďaka head-up displeju, ktorý vám okrem iného zobrazí aj fungovanie inteligentného tempomatu a pokyny navigácie.
Technológie vo vnútri s vonkajšou aerodynamikou vozidla v sebe spájajú plne digitálne spätné zrkadlá, ktoré sú príplatkovou opciou pre technologických fajnšmekrov. Obraz z vonkajších kamier je v reálnom čase prenášaný na OLED displeje v interiéri, na ktorých uvidíte dianie za vami dokonale aj v tme a nepriaznivom počasí. Digitálne spätné zrkadlá vám navyše poskytnú širší uhol pohľadu, k čomu sa pridáva aj funkcia Blind-Spot View Monitor, ktorá vám postráži mŕtvy uhol pri zmene jazdného pruhu.
Aj keď toto všetko môže znieť ako hudba budúcnosti, v skutočnosti je Hyundai IONIQ 6 doslova na dosah, príchodom na trh i cenou. Na Slovensku si ho môžete prostredníctvom autorizovaných predajcov objednať už dnes, pričom prvé kusy do predajní dorazia už v jarných mesiacoch budúceho roka.
V základnej výbave Family s 53 kWh batériou a zadným náhonom s výkonom 111 kW (151 koní) začína IONIQ 6 u nás na cene 46 490 €. Kompletný cenník a viac informácií o tejto očakávanej elektrickej novinke už nájdete na webovej stránke Hyundai.sk.