Elektromobily možno nie sú spásou sveta, no uvedomili ste si niekedy aké neefektívne sú spaľovacie motory? Prakticky od ich vynájdenia v 19. storočí sa nepohli takmer nikam. Odvtedy sú efektívnejšie, menšie, odolnejšie a pod., no oproti elektromotorom výrazne zaostávajú.
Elektromotory sú pritom extrémne úsporné, ich najväčším problémom je batéria, ktorá im má dodávať energiu. A keď sa pozrieme na tú energiu, tak je veľmi biedna, veď aj 100 kWh energie je zanedbateľné množstvo. To je asi toľko, koľko miniete za zhruba 12 dní v domácnosti.
Porovnajme si dva automobily. Aby to bolo čo najférovejšie, vybral som z jedného súdka, od BMW. Táto automobilka ako jedna z mála robí elektrické i neelektrické modely s identickým dizajnom a teda aj takmer identickým súčiniteľom odporu vzduchu. Na porovnanie ideálne.
Vybral som model X3 a aby to bolo ešte zaujímavejšie, tak rovno model iX3 s 210 kW výkonom a X3 xDrive30d s 210 kW výkonom. Ako vajce vajcu.
BMW iX3 má na jedno nabitie prejsť okolo 450 km podľa WLTP. Presne je to 461 km, ale pre lepšie počítane zaokrúhlime na 450 km. BMW na to potrebuje 71 kWh batériu. Na 100 km tak minie 15,7 kWh energie.
Spotreba BMW X3 xDrive30d je podľa papierov na úrovni 6,2 – 7 l/100 km. Počítajme teda so spotrebou 6,5 l/100 km. 68-litrová nádrž v X3 by tak mala stačiť aj na viac ako 1 000 km. Slušné. Na 450 km ale BMW X3 stačí iba čosi vyše 29 l nafty.
Elektromobil jazdí lacnejšie
Ak by sme sa bavili o financiách, tak 450 km by v prípade iX3 stálo okolo 14 € pri nabíjaní doma a okolo 28 € pri nabíjaní na DC nabíjačke. V prepočte na 100 km je to 3,1 €, resp. 6,2 €.
Pri BMW X3 xDrive30d ale za 450 km jazdy zaplatíte zhruba 44 € pri cene 1,5 €/l nafty. Na 100 km to vychádza takmer 10 €. To je 1,5x – 3x drahšie ako v prípade elektromobilu. Cenový rozdiel medzi iX3 a X3 xDrive30d je pritom len 5 550 €.
Ale späť k téme. Je veľmi náročné porovnávať a prepočítavať spaľovanie nafty či benzínu voči spotrebe elektromotora v kWh. Koľko energie má v sebe taký liter nafty? Britské Blewbury hovorí o 10,9 kWh/l, Forest Research zas 10 kWh/l. Zaokrúhlime to teda na 10,5 kWh energie na 1 l paliva. S tým sa bude počítať ľahšie, samozrejme, nie so 100 % presnosťou.
Ak si však zoberieme, že BMW iX3 potrebuje na 100 km 15,7 kWh energie, BMW X3 xdrive30d spotrebuje v prepočte 68 a štvrť kWh energie. Pri nájazde 450 km je to 71 kWh pre elektromobil a až 307 kWh pre dieslový agregát. To je 4,3x viac energie ako v prípade elektromobilu!
BMW iX3 | BMW X3 xDrive30d | |
spotreba na 100 km | 15,7 kWh | 6,5 l |
v prepočte na kWh | 15,7 kWh | 68,25 kWh |
spotreba na 450 km | 71 kWh | 29,25 l |
v prepočte na kWh | 71 kWh | 307 kW |
pomer | 1 | 4,3 |
Násobne vyšší aj CO2
Ešte zaujímavejšie čísla prichádzajú pri hodnotách CO2, čo je u odporcov elektromobilov veľmi obľúbená téma. Elektrická energia totiž sama nepadá z neba, ale je ju potrebné vyrobiť a to zanecháva uhlíkovú stopu.
Pre zaujímavosť, uhlíková stopa solárneho panelu môže byť 20 gCO2e/kWh, teda 20 g CO2 na jeden vyrobený kilowatt energie. V prípade elektrárne na fosílne palivá to môže byť až 800 gCO2e/kWh! V prípade vodnej či veternej elektrárne to môže byť len 10 gCO2e/kWh. Aj jadrová elektráreň má zhruba podobné hodnoty.
Samozrejme, údaje nie je možné generalizovať na všetky tieto typy elektrární a záleží od druhu, niektoré vodné môžu mať dokonca len 1 gCO2e/kWh. Tým som chcel poukázať na to, že elektráreň na fosílne palivá a teda aj výroba elektrickej energie má 40x vyššiu uhlíkovú stopu ako elektrina z obnoviteľných zdrojov. Mimochodom, u nás, v našom mixe, je priemerná hodnota CO2 na jednu vyrobenú kWh 250 g CO2.
Ak by som teda počítal, že elektrinu pre BMW iX3 vyrobili elektrárne u nás, tak 100 km jazdy týmto elektromobilom vypustí do ovzdušia pri výrobe 3,9 kg CO2. Mimochodom, aj EPA tvrdí, že 15,7 kWh je emisia 6,8 kg CO2. Ešte som síce zabudol na straty počas nabíjania, no tie sú na úrovni 10-15 %. Dostal by som sa na cca 4,5 kg CO2/100 km.
Pri spaľovaní nafty vzniká 2,7 kg CO2/l. Ak teda na 450 km potrebuje BMW X3 xDrive30d 29,25 l nafty, za tento čas do ovzdušia vypustí 79 kg CO2. Na 100 km je to 17,55 kg CO2. To je zhruba 4x viac ako v prípade elektromobilu!
Je však nutné poznamenať, že výroba elektromobilu, hlavne jeho batérie, v súčasnosti necháva za sebou podstatne vyššiu uhlíkovú stopu ako výroba automobilu s pohonom na fosílne palivá. To už ale nemusí byť dlho pravda, situácia sa neustále mení. Navyše prichádza recyklácia batérií.
Klasické spaľovacie motory sú na dnešnú dobu zastarané. Sú síce ľahko, rýchlo a pomerne lacno vyrobiteľné, ale to sú aj elektrické motory. Tie sú navyše podstatne ľahšie, výrazne úspornejšie, ekonomickejšie a hlavne ekologickejšie. Neduh elektromobilov tak ostáva iba batéria. Tie sa ale snáď tiež dočkajú upgradu a klasické Li-Ion články nahradia moderné batérie s podstatne lepšou energetickou hustotou. Aj v porovnaní s nádržou nafty či benzínu. V tom jedinom ešte dokážu klasické spaľováky vyhrať. V energetickej hustote paliva. Aj preto spaľovacie motory tak rýchlo nezmiznú, určite nie mimo osobnej prepravy ako lietadlá, lode a pod.