Reklama

SpaceX vybrala tri verzie podov pre Hyperloop

Zdroj | Ars Technica
Juraj Procházka
Zdroj | Ars Technica
Zdroj | Ars Technica

V rámci súťaže Hyperloop Pod Competition vyberá SpaceX najlepšie návrhy kapsúl, či strukov (angl. pod), ktoré by mali slúžiť ako vozidlá pre potrubnú dopravu Hyperloop. Hoci Elon Musk stál v roku 2013 pri samotnom zrode myšlienky Hyperloop, SpaceX, ani ďalšie jeho firmy sa pri výstavbe trate priamo neangažujú.

Pozrite si

Výstavba prvej trate Hyperloop je skutočnosťou

SpaceX však financuje uvedenú súťaž a na testovanie vozidiel postavila vo svojom kalifornskom areáli aj skúšobnú dráhu. Vákuové potrubie má dĺžku 1 míle (cca 1,6 km).

Súťaž, ktorá má inšpirovať vývojárov a univerzity na vývoj a zdokonalenie technológie dopravných kapsúl pre Hyperloop, mala mať pôvodne dve časti.

Po dizajne ostré testy

Dizajnové kolo, ktoré bolo vyhodnotené v januári 2016, a testovacie kolo, uskutočnené len pred pár dňami. Dodatočne sa SpaceX rozhodol túto časť súťaže rozšíriť o ďalšie kolo v lete 2017.

Pozrite si

Hyperloop One má pred sebou rušný rok, ostrý test chce už do jari

Prvé z dvoch kôl súťaže Hyperloop podov sa uskutočnilo 27. až 29. januára 2017 a prinieslo tri víťazné riešenia. Medzi finalistov, ktorí dostali svoje pody do testovacieho potrubia, patrí holandský tím Delft Hyperloop z Technickej univerzity v Delfte, nemecký tím Warr z Technickej univerzity v Mníchove a favorizovaný tím z MIT, ktorý získal aj pred rokom cenu za najlepší celkový dizajn a konštrukciu.

Zdroj | Ars Technica

Testovacia dráha Hyperloop s dĺžkou 1 míle bola navrhnutá v roku 2015 a postavená v októbri 2016. V potrubí s priemerom 180 cm je možné vytvoriť 99,8% vákuum, čo je prostredie, s akým sa počíta aj v reálnej prevádzke Hyperloop.

Nie všetkých 27 tímov dostalo šancu testovať svoje vozidlo v potrubí. Každá kapsula musela prejsť radom testov. Po štrukturálnej, funkčnej, mechanickej, navigačnej a vákuovej kontrole a jazde pod holým nebom sa len tri tímy kvalifikovali do finále.

Zdroj | Ars Technica

Toto kolo súťaže sa malo pôvodne konať už koncom leta 2016, dodatočný čas dal preto tímom možnosť lepšie otestovať a vyladiť svoje vozidlá. Úpravy pokračovali až do testovacích jázd.

Holanďania na čele

Tím Warr sa rozhodol vynechať magnetickú levitáciu vo svojom prototype a na zníženie trenia použiť kolesá. Vozidlá z MIT a Delft Hyperloop sa naopak spoľahli na magnety. Elon Musk pritom predpokladal, že vozidlá Hyperloop sa budú vznášať na vzduchovom vankúši.

Zdroj | Ars Technica

Reálne kapsule Hyperloop by sa mali na dlhých tratiach pohybovať rýchlosťou blízkou rýchlosti zvuku (asi 1200 km/hod), no testovacie prototypy dosahovali rýchlosť podstatne nižšiu. Najrýchlejšie sa pohybovali mierne nad 90 km/hod. Limitom však bola hlavne malá dĺžka testovacej dráhy, čo skrátilo priestor na brzdenie.

Pozrite si

Hyperloop chce spojiť Bratislavu, Brno a Prahu. Cesta potrvá pár minút

Hoci tím z MIT bol pred rokom absolútnym víťazom súťaže dizajnu v Texase, v prvom kole ostrých testov získala najvyššie bodové skóre kapsula tímu z Delft Hyperloop. Tím MIT si však odniesol ocenenie za bezpečnosť a spoľahlivosť.

Ďalšie testovacie kolo sa uskutoční v lete a aj keď ide o testy prototypov a štúdií vozidiel, môžu byť cenným príspevkom k urýchleniu vývoja nového, „piateho“ typu dopravy.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.