V rámci súťaže Hyperloop Pod Competition vyberá SpaceX najlepšie návrhy kapsúl, či strukov (angl. pod), ktoré by mali slúžiť ako vozidlá pre potrubnú dopravu Hyperloop. Hoci Elon Musk stál v roku 2013 pri samotnom zrode myšlienky Hyperloop, SpaceX, ani ďalšie jeho firmy sa pri výstavbe trate priamo neangažujú.
SpaceX však financuje uvedenú súťaž a na testovanie vozidiel postavila vo svojom kalifornskom areáli aj skúšobnú dráhu. Vákuové potrubie má dĺžku 1 míle (cca 1,6 km).
Súťaž, ktorá má inšpirovať vývojárov a univerzity na vývoj a zdokonalenie technológie dopravných kapsúl pre Hyperloop, mala mať pôvodne dve časti.
Po dizajne ostré testy
Dizajnové kolo, ktoré bolo vyhodnotené v januári 2016, a testovacie kolo, uskutočnené len pred pár dňami. Dodatočne sa SpaceX rozhodol túto časť súťaže rozšíriť o ďalšie kolo v lete 2017.
Prvé z dvoch kôl súťaže Hyperloop podov sa uskutočnilo 27. až 29. januára 2017 a prinieslo tri víťazné riešenia. Medzi finalistov, ktorí dostali svoje pody do testovacieho potrubia, patrí holandský tím Delft Hyperloop z Technickej univerzity v Delfte, nemecký tím Warr z Technickej univerzity v Mníchove a favorizovaný tím z MIT, ktorý získal aj pred rokom cenu za najlepší celkový dizajn a konštrukciu.
Testovacia dráha Hyperloop s dĺžkou 1 míle bola navrhnutá v roku 2015 a postavená v októbri 2016. V potrubí s priemerom 180 cm je možné vytvoriť 99,8% vákuum, čo je prostredie, s akým sa počíta aj v reálnej prevádzke Hyperloop.
Nie všetkých 27 tímov dostalo šancu testovať svoje vozidlo v potrubí. Každá kapsula musela prejsť radom testov. Po štrukturálnej, funkčnej, mechanickej, navigačnej a vákuovej kontrole a jazde pod holým nebom sa len tri tímy kvalifikovali do finále.
Toto kolo súťaže sa malo pôvodne konať už koncom leta 2016, dodatočný čas dal preto tímom možnosť lepšie otestovať a vyladiť svoje vozidlá. Úpravy pokračovali až do testovacích jázd.
Holanďania na čele
Tím Warr sa rozhodol vynechať magnetickú levitáciu vo svojom prototype a na zníženie trenia použiť kolesá. Vozidlá z MIT a Delft Hyperloop sa naopak spoľahli na magnety. Elon Musk pritom predpokladal, že vozidlá Hyperloop sa budú vznášať na vzduchovom vankúši.
Reálne kapsule Hyperloop by sa mali na dlhých tratiach pohybovať rýchlosťou blízkou rýchlosti zvuku (asi 1200 km/hod), no testovacie prototypy dosahovali rýchlosť podstatne nižšiu. Najrýchlejšie sa pohybovali mierne nad 90 km/hod. Limitom však bola hlavne malá dĺžka testovacej dráhy, čo skrátilo priestor na brzdenie.
Hoci tím z MIT bol pred rokom absolútnym víťazom súťaže dizajnu v Texase, v prvom kole ostrých testov získala najvyššie bodové skóre kapsula tímu z Delft Hyperloop. Tím MIT si však odniesol ocenenie za bezpečnosť a spoľahlivosť.
Ďalšie testovacie kolo sa uskutoční v lete a aj keď ide o testy prototypov a štúdií vozidiel, môžu byť cenným príspevkom k urýchleniu vývoja nového, „piateho“ typu dopravy.