Falcon 9 je späť v hre v rekordne krátkom čase. Obdobie neistoty po havárii 2. stupňa trvalo len 15 dní, čo je bezprecedentne krátka doba. Prečo je to dobrá správa pre svetovú, no najmä americkú kozmonautiku? Na to je dostatok dobrých dôvodov.
Keď 12. júla o 4:35 nášho času odštartovala z Vandenbergovej základne v Kalifornii raketa SpaceX Falcon 9 s misiou Starlink 9-3, niesla na palube 20 družíc Starlink, z ktorých 13 bolo vybavených technológiou Direct to Cell na priame spojenie s mobilnými telefónmi. Kvôli úniku kvapalného kyslíka na druhom stupni však druhý zážih neprebehol, jeho motor sa poškodil a misia zlyhala. Anomália ukončila úctyhodnú sériu 334 úspešných štartov rakiet Falcon 9 v rade, pričom išlo o 70. štart v tomto roku!
Družice síce boli vypustené, ale príliš nízko. Pomocou svojich elektro-iónových motorov sa nedokázali včas presunúť na vyššiu orbitu, odpor okolitého prostredia ich pribrzďoval a postupne zhoreli v atmosfére.
Priebeh anomálie si vďaka SpaceX a konektivite cez sieť Starlink môžete detailne pozrieť v nasledujúcom videu. Po separácii aerodynamického krytu vidieť kvapôčky unikajúceho tekutého kyslíka a následne aj biele chuchvalce namrznutého kyslíka.
Americký Federálny letecký úrad FAA oznámil, že ďalšie štarty Falconov povolí, až keď sa zoznámi s výsledkami vyšetrovania SpaceX. Zdalo sa, že Falcony čaká pauza trvajúce týždne, možno aj mesiace, čo by malo veľmi negatívny dopad na americkú kozmonautiku.
Ohrozené boli aj pilotované misie – Polaris Dawn, v rámci ktorej má dôjsť k historicky prvému výstupu neprofesionálnych kozmonautov do voľného kozmického priestoru, aj Crew-9 so štvoricou astronautov na ISS. Pridajme k tomu dopravu nákladných zásobovacích lodí Dragon 2 a Cygnus k ISS a komerčné lety ako zdieľaná misia Transporter-11, či snímkovacia družica WorldView Legion a vidíme, že nastal problém. Do toho nepočítame vlastné misie plánované na rozširovanie siete Starlink a pripravovanej služby Direct to Cell pre mobilných operátorov.
Obavy z narušenia harmonogramu vesmírnych letov boli oprávnené, pretože po havárii Falconu 9 z 28. júna roku 2015 prišiel ďalší štart tejto rakety až 22. decembra a po havárii z 1. septembra 2016 boli lety prerušené zhruba 4,5 mesiaca, do 18. januára 2017.
Tentoraz to ale dopadlo podstatne lepšie. SpaceX rýchlo odhalila príčinu úniku kyslíka na 2. stupni a intenzívne spolupracovala s FAA, ktorá uznala, že pri anomálii nebola ohrozená bezpečnosť ľudí.
Spoločnosť SpaceX 25. júla oznámila, že únik vystopovala k trhline v snímacej línii pre tlakový senzor v hornom stupni. Prasklina bola spôsobená únavou z vibrácií motora, ako aj svorkou, ktorá bola neúčinná pri obmedzovaní vedenia. SpaceX uviedla, že pri najbližšej úprave linku odstráni, pretože údaje zo senzora nie sú potrebné.
Únik vyvolal „nadmerné chladenie“ komponentov motora. To sa týkalo aj zapaľovacej kvapaliny nazývanej TEA/TEB, ktorá je potrebná na reštartovanie motora Merlin. Kvôli podchladeniu sa pohybovala príliš pomaly, čo spôsobilo poškodenie viacerých komponentov v motore a neumožnilo mu dokončiť druhý zážih.
Falcon Heavy používa tri boostre rovnakého typu ako Falcon 9. Na prvom stupni má teda až 27 motorov Merlin.
Po udelení povolenia od FAA SpaceX opäť nabehla do „vesmírneho kolotoča“ s rýchlou kadenciou. Hneď cez víkend uskutočnila tri úspešné štarty s nákladom satelitov Starlink.
27. júla štartoval Falcon 9 s misiou Starlink 10-9 z rampy LC-39A Kennedyho vesmírneho strediska na Floride a 28. júla nasledovali ďalšie dva štarty – Starlink 10-4 z SLC-40 na Floride a Starlink 9-4 z rampy SLC-4E na Vandenbergovej kozmickej základni v Kalifornii. Všetky tri štarty boli úspešné a prvé stupne pristáli na plávajúcich morských plošinách.
Na august má SpaceX naplánovaných ďalších osem štartov nosiča Falcon 9, vrátane letov k ISS. Už 3. augusta má letieť k Medzinárodnej vesmírnej stanici nákladná loď Cygnus NG-21 a 18. augusta by mala v rámci misie Crew-9 na kozmickej lodi Crew Dragon C212 „Freedom“ letieť k ISS štvorčlenná posádka v zložení Stephanie Wilson, Zena Cardman, Nick Hague (všetci z NASA) a Alexander Gorbunov (Roscosmos).
Z letov Falcon 9 sa tak, dúfajme, opäť stane rutina. Najväčšiu pozornosť zrejme vzbudí piaty integrovaný let Super Heavy (B12) / Starship (S30), ktorý by sa mal uskutočniť taktiež v priebehu augusta.