Európska komisia (EK) v utorok schválila štátnu pomoc členských štátov vo výške 1,4 miliardy eur na projekt využitia vodíka v doprave s názvom Hy2Move. Projekt spoločne pripravilo a oznámilo sedem krajín: Estónsko, Francúzsko, Holandsko, Nemecko, Slovensko, Španielsko a Taliansko.
Na dvoch z 13 inovačných projektov sa zúčastňuje slovenská spoločnosť Tomark z Prešova. Ide o aplikácie v oblasti mobility a dopravy a skladovanie vodíka na palube. Strojárska spoločnosť Tomark sa okrem iného venuje aj výrobe tlakových nádob, ktoré budú v reťazci využitia vodíka jedným z kľúčových komponentov.
IPCEI znamená „Important Project of Common European Interest“, čiže „dôležitý projekt spoločného európskeho záujmu“. IPCEI je európsky projekt v kľúčovom strategickom hodnotovom reťazci, ktorý pozostáva z niekoľkých firemných projektov z rôznych členských štátov EÚ. Na tému vodíka existujú štyri IPCEI. V roku 2022 boli zrealizované (oznámené) dva integrované vodíkové IPCEI: Hy2Tech a Hy2Use. Vo vývoji sú dva ďalšie vodíkové IPCEI – Hy2Infra a spomínaný Hy2Move.
Projekty IPCEI prispievajú k cieľom EÚ znížiť emisie z odvetví mobility a dopravy o 90 % tak, aby sa EÚ do roku 2050 stala klimaticky neutrálnou. Využívanie vodíka ako paliva prispeje k dosiahnutiu cieľov Európskej zelenej dohody (Green Deal), vodíkovej stratégie EÚ a stratégie pre udržateľnú a inteligentnú mobilitu.
Členské štáty poskytnú v rámci projektu z verejných zdrojov 1,4 miliardy eur a očakáva sa, že ďalších 3,3 miliardy eur pridajú firmy v podobe súkromných investícií. Do projektu Hy2Move sa zapojí 11 spoločností s činnosťami v jednom alebo vo viacerých členských štátoch EÚ, vrátane malých a stredných podnikov a startupov, ktoré zrealizujú 13 inovačných projektov.
O aké projekty pôjde? Projekt Hy2Move pokryje širokú časť hodnotového reťazca vodíkovej technológie podporou vývoja technologických inovácií. Týka sa to rozvoja aplikácií na integráciu vodíkových technológií do dopravných prostriedkov (cestná, námorná a letecká doprava), vývoja vysokovýkonných technológií palivových článkov, ktoré využívajú vodík na výrobu elektriny, s dostatočným výkonom na pohyb lodí a lokomotív.
Medzinárodný projekt podporí aj vývoj ďalšej generácie riešení na skladovanie vodíka na palube lietadiel (ľahšie, ale pevnejšie vodíkové nádrže) a takisto vývoj technológií na zásobovanie vodíkových čerpacích staníc stlačeným vodíkom s čistotou 99,99 % pre palivové články. Infraštruktúrne projekty sú kľúčové na to, aby sa používanie vodíkových pohonov v doprave vôbec mohlo rozbehnúť. Skúsenosti z USA sú v súčasnosti katastrofálne. Majitelia vodíkových áut musia najazdiť dlhé desiatky kilometrov, aby natankovali vodík do nádrže, čo dramaticky znižuje využiteľný dojazd.
Dokončenie projektu IPCEI Hy2Move sa očakáva do roku 2031. V súvislosti s ním by malo vzniknúť približne 3600 priamych pracovných miest a mnoho ďalších nepriamych. Európska komisia posudzovala uvedený projekt podľa pravidiel EÚ o štátnej pomoci a skonštatovala, že Hy2Move spĺňa požadované podmienky. Pravidlá projektov IPCEI zabezpečujú, že hospodárstvo EÚ vo všeobecnosti profituje z podporovaných investícií, a obmedzujú potenciálne narušenia hospodárskej súťaže. Otázku, či odvetvie, ktoré by bez dotácií neprežilo, prinesie profit hospodárstvu štátov únie, EK nerieši.