Reklama

Slovensko sa zapája do dôležitého vodíkového projektu Hy2Move

Juraj Procházka

Európska komisia (EK) v utorok schválila štátnu pomoc členských štátov vo výške 1,4 miliardy eur na projekt využitia vodíka v doprave s názvom Hy2Move. Projekt spoločne pripravilo a oznámilo sedem krajín: Estónsko, Francúzsko, Holandsko, Nemecko, Slovensko, Španielsko a Taliansko.

Na dvoch z 13 inovačných projektov sa zúčastňuje slovenská spoločnosť Tomark z Prešova. Ide o aplikácie v oblasti mobility a dopravy a skladovanie vodíka na palube. Strojárska spoločnosť Tomark sa okrem iného venuje aj výrobe tlakových nádob, ktoré budú v reťazci využitia vodíka jedným z kľúčových komponentov.

Pozrite si

Je vodík nádejnou budúcnosťou, či nočnou morou dopravy?

Obsah pokračuje pod reklamou

IPCEI znamená „Important Project of Common European Interest“, čiže „dôležitý projekt spoločného európskeho záujmu“. IPCEI je európsky projekt v kľúčovom strategickom hodnotovom reťazci, ktorý pozostáva z niekoľkých firemných projektov z rôznych členských štátov EÚ. Na tému vodíka existujú štyri IPCEI. V roku 2022 boli zrealizované (oznámené) dva integrované vodíkové IPCEI: Hy2Tech a Hy2Use. Vo vývoji sú dva ďalšie vodíkové IPCEI – Hy2Infra a spomínaný Hy2Move.

Projekty IPCEI prispievajú k cieľom EÚ znížiť emisie z odvetví mobility a dopravy o 90 % tak, aby sa EÚ do roku 2050 stala klimaticky neutrálnou. Využívanie vodíka ako paliva prispeje k dosiahnutiu cieľov Európskej zelenej dohody (Green Deal), vodíkovej stratégie EÚ a stratégie pre udržateľnú a inteligentnú mobilitu.

Členské štáty poskytnú v rámci projektu z verejných zdrojov 1,4 miliardy eur a očakáva sa, že ďalších 3,3 miliardy eur pridajú firmy v podobe súkromných investícií. Do projektu Hy2Move sa zapojí 11 spoločností s činnosťami v jednom alebo vo viacerých členských štátoch EÚ, vrátane malých a stredných podnikov a startupov, ktoré zrealizujú 13 inovačných projektov.

Zdroj | Európska komisia

O aké projekty pôjde? Projekt Hy2Move pokryje širokú časť hodnotového reťazca vodíkovej technológie podporou vývoja technologických inovácií. Týka sa to rozvoja aplikácií na integráciu vodíkových technológií do dopravných prostriedkov (cestná, námorná a letecká doprava), vývoja vysokovýkonných technológií palivových článkov, ktoré využívajú vodík na výrobu elektriny, s dostatočným výkonom na pohyb lodí a lokomotív.

Pozrite si

„Zelený“ vodík: obrovské stimuly, ešte väčšie plytvanie energiou

Medzinárodný projekt podporí aj vývoj ďalšej generácie riešení na skladovanie vodíka na palube lietadiel (ľahšie, ale pevnejšie vodíkové nádrže) a takisto vývoj technológií na zásobovanie vodíkových čerpacích staníc stlačeným vodíkom s čistotou 99,99 % pre palivové články. Infraštruktúrne projekty sú kľúčové na to, aby sa používanie vodíkových pohonov v doprave vôbec mohlo rozbehnúť. Skúsenosti z USA sú v súčasnosti katastrofálne. Majitelia vodíkových áut musia najazdiť dlhé desiatky kilometrov, aby natankovali vodík do nádrže, čo dramaticky znižuje využiteľný dojazd.

Pozrite si

Vodíkové autá sú perfektné, no (ne)dostupnosť vodíka ich mení na horor

Dokončenie projektu IPCEI Hy2Move sa očakáva do roku 2031. V súvislosti s ním by malo vzniknúť približne 3600 priamych pracovných miest a mnoho ďalších nepriamych. Európska komisia posudzovala uvedený projekt podľa pravidiel EÚ o štátnej pomoci a skonštatovala, že Hy2Move spĺňa požadované podmienky. Pravidlá projektov IPCEI zabezpečujú, že hospodárstvo EÚ vo všeobecnosti profituje z podporovaných investícií, a obmedzujú potenciálne narušenia hospodárskej súťaže. Otázku, či odvetvie, ktoré by bez dotácií neprežilo, prinesie profit hospodárstvu štátov únie, EK nerieši.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.