O prednostiach zdravého životného štýlu sa vie už dokonca aj na Slovensku. Väčšinou však ide o individuálne snahy jednotlivcov. Štát, jeho inštitúcie a veľké firmy sa zvyčajne týmto snahám len prizerajú. Medzi prvé náznaky, že by sa tomuto trendu mohlo pomôcť, prípadne na tom aj niečo zarobiť, sa ukazuje zahájenie pilotného projektu SmartCityBike.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci s firmou Antik Telecom spustila pilotný projekt SmartCityBike. Je prvým svojho druhu na Slovensku. O čo ide?
SmartCityBike sú skladacie elektrické bicykle, ktoré si budú môcť cestujúci požičať priamo vo vlakovej linke S65 Senec – Bratislava-Petržalka. Na zapožičanie bicykla treba aplikáciu Antik CityBike, ktorá sa dá stiahnuť na tejto webovej stránke. Po zaregistrovaní musí používateľ zaplatiť depozit 100 eur, čím si zároveň aktivuje konto. Z tejto sumy sa potom uhradí kredit, ktorý je 10 eur na 24 hodín.
V aplikácii si používateľ vyberie číslo vlaku a zistí, či je nejaký SmartCityBike voľný. Potom príde do vozňa, v ktorom sú pripravené bicykle, po legitimovaní sa personálu a podpísaní zmluvy môže na ňom odísť. Pri vrátení SmartCityBike je postup opačný, cestujúci ho odovzdá a obsluha ukončí prenájom. Z platobnej karty sa mu následne stiahne celková suma za službu.
SmartCityBike dosiahne maximálnu rýchlosť 25 km/h, dojazd na jedno nabitie má 45 kilometrov. Dokáže sa poskladať aj do kufra automobilu, jeho nosnosť je 120 kg, doba nabíjania cez USB nabíjačku je 3 až 5 hodín. Za zmienku stojí, že toto malé presúvadlo má tempomat a dokonca aj bluetooth reproduktor.
„Tento svieži a unikátny projekt má všetky predpoklady byť úspešný. V čase, keď automobilová doprava v Bratislave a v okolí hlavného mesta kolabuje, by sme radi zdokonalovali naše služby. Sme presvedčení, že táto novinka má veľký potenciál,“ povedal Filip Hlubocký, generálny riaditeľ ZSSK.
Pilotný projekt SmartCityBike bude prebiehať od dnešného dňa, 24. septembra, do 12. októbra 2018. Pre cestujúcich bude zriadená horúca linka (v čase od 7:00 do 20:00), vo vyhradených priestoroch vlaku im pomôžu s otázkami promotéri, ktorí im vysvetlia princíp bikesharingu. Počas týchto devätnástich dní bude záujemcom k dispozícii dvanásť SmartCityBikov. Po skončení sa vyhodnotí úspešnosť a záujem verejnosti a podľa toho sa rozhodne čo bude ďalej.
Karol Martinček, riaditeľ obchodného úseku o úspechu projektu nepochybuje. „Je dôležité, aby sme do verejnej dopravy stále prinášali inovatívne prvky. Projekt bikesharingu je jedným z nich. Uvidíme, aké výsledky napokon dosiahne a už teraz veríme, že kapacita bude naplno využitá.“
Nám v redakcii sa tento projekt páči, škoda však, že je to len kvapka v mori. Uvedomujeme si však, že niekde treba začať a azda nám o pár rokov bude táto forma doplnkových služieb úplne prirodzená.