Reklama

Slovenská elektromobilita prekročila míľnik – 1 000 nabíjacích bodov

Zdroj | Shell
Juraj Procházka
Zdroj | Shell
Zdroj | Shell

Slovensko má ďaleko od toho, aby figurovalo medzi lídrami v zavádzaní elektromobilov. Napriek tomu je elektromobilita jednou z horúcich tém nielen medzi automobilkami a predajcami áut. Príležitosť vidia aj prevádzkovatelia nabíjacej infraštruktúry, ale napríklad aj obchodné reťazce, ktoré iniciatívne budujú nabíjacie stojany na svojich parkoviskách.

Aktuálne máme na Slovensku už viac ako tisíc verejných nabíjacích bodov pre elektromobily, uvádza Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).

Pozrite si

Lidl tento rok postaví desiatky nabíjacích staníc, plány má aj Billa a Kaufland

Používanie elektromobilov sa tak stáva dostupnejším a pohodlnejším aj na Slovensku. Podľa asociácie SEVA sme však stále iba v úvodnej fáze budovania siete a očakávaný rast elektrifikácie cestnej dopravy vyžaduje pridať v budovaní infraštruktúry. Dôležitým impulzom môže byť podpora nabíjacej infraštruktúry z Plánu obnovy. Ten by mal priniesť 46 miliónov EUR pre výstavbu ultrarýchlych nabíjačiek na diaľniciach, aj na podporu verejnej nabíjacej infraštruktúry pre mestá a firmy.

Zdroj | Shell

Dostupné verejné nabíjačky zahŕňajú viaceré technologické a výkonové varianty. Začiatkom roka 2022 SEVA evidovala na Slovensku spolu 1 020 nabíjacích bodov v 430 lokalitách, čo predstavuje medziročný rast o 37%.

Väčšinu z nich (739 ks) reprezentujú bežné 22 kW nabíjačky na striedavý prúd (AC) a takmer štvrtinu (222 ks) tvoria rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC).  Ultrarýchlych DC nabíjačiek bolo celkovo 59, z toho je 10 najvýkonnejších 350–kilowattových a 49 s výkonom 150 kW a viac.

Pre bežný život v mestskej a prímestskej doprave motorista potrebuje 22 kW AC nabíjačku na ulici, umožňujúcu nabiť batériu elektromobilu za niekoľko hodín, alebo počas noci. Rýchle nabíjanie s jednosmerným prúdom o výkone 50 kW potrebuje v takzvaných bodoch záujmu (napr. na parkoviskách pri nákupnom centre, alebo pri nemocnici / poliklinike). Tam strávi čas obvykle do jednej hodiny a výkonnejšou nabíjačkou dokáže načerpať niekoľko kWh energie.

Na dlhších trasách je potrebné dobudovať sieť nabíjacích staníc popri diaľniciach, ktoré formou ultrarýchleho nabíjania dokážu nabiť batériu z 20% na 80% kapacity za pár desiatok minút.

Pozrite si

Robotické nabíjanie elektromobilov Continental/Volterio nevyzerá zle

Podľa Patrika Križanského, riaditeľa SEVA, je nárast počtu nabíjacích bodov pre akceptáciu elektromobilov v osobnej cestnej doprave kľúčový. Elektromobilita sa podľa plánov automobiliek stane do roku 2030 dominantným pohonom, ale získať dôveru väčšiny zákazníkov si môže len vtedy, ak budú mať k dispozícii dostupnú infraštruktúru pre rýchle a jednoduché nabíjanie.

Stimulom pre prevádzku nabíjacích staníc bude aj nová jednoduchšia regulácia taríf pre nabíjanie, ktorú pred vyše rokom navrhla Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (URSO) SEVA. Novou vyhláškou URSO od 1. januára 2022 umožnil efektívnejšiu štruktúru taríf pre nabíjanie EV.

Dilemu, „či bola skôr sliepka, alebo vajce“ už zrejme majú budovatelia infraštruktúry vyriešenú. Elektromobilita už žije vlastným životom, ktorý nezávisí len od podielu predaných elektromobilov na Slovensku. Ak sem na elektrických autách bude prichádzať množstvo návštevníkov zo zahraničia, kde je penetrácia EV podstatne vyššia, ako na Slovensku, prinesú dodatočný dopyt po nabíjaní, takže budovať nabíjačky v exponovaných lokalitách začína byť lukratívne už dnes.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.