Google sa zjavne snaží bojovať s výskytom nedôveryhodných zdrojov vo výsledkoch jeho vyhľadávania bez toho, aby ich z výsledkov reálne vylúčil. Niektorým používateľom pri dôveryhodných stránkach začal zobrazovať ikonu modrej fajky.
Takéto overenie sa vybraným používateľom začalo zobrazovať pri stránkach známych firiem ako sú Apple, Amazon, Epic Games, HP, Meta či Microsoft.
Modrá ikona verifikácie je v online svete ustáleným znakom, že danému účtu či zdroju informácií možno podľa prevádzkovateľa danej platformy veriť. Výnimkou je sociálna sieť X, ktorá pôvodný systém overenia zamenila za status predplatiteľa, zatiaľ čo dôveryhodným organizáciám vyhradila zlatú a vládnym organizáciám sivú značku.
Používateľom, ktorým sa značka overenia vo výsledkoch vyhľadávania zobrazila, hneď po prehlásení do iného Google účtu aj zmizla. Jednať sa má o malý test, ktorý Google spustil na malej skupine používateľov bez oznámenia alebo podrobnejších verejných informácií. „Pravidelne experimentujeme s funkciami, ktoré pomáhajú nakupujúcim identifikovať dôveryhodné firmy online a aktuálne experimentujeme so zobrazovaním značiek pri niektorých firmách na Google“, uviedla hovorkyňa Google Molly Shaheen pre portál The Verge.
Akým spôsobom sa môže firma k značke overenia dopracovať, v súčasnosti Google nešpecifikuje. Podľa hovorkyne sú brané do úvahy rôzne zdroje dát, ako sú údaje o firme v službe Google Nákupy či jeho hodnotenia. Po prejdení kurzorom na značku sa zobrazí text „Táto ikona je zobrazená, pretože signály Google naznačujú, že táto firma je firma, ktorá hovorí, že je. Google nemôže garantovať spoľahlivosť tejto firmy alebo jej produktov“.
Jednať sa tak bude o rozšírenie funkcie indikátora značiek pre identifikáciu správ v e-mailovej službe Google, v ktorej Google už istý čas pri verifikovaných účtoch zobrazuje podobnú značku. Zatiaľ nie je jasné, či sa tento spôsob označenia Google osvedčí a či (prípadne kedy) ho nasadí do služby Vyhľadávanie plošne.
Google však dlhodobo zápasí s problémom dôveryhodnosti stránok, ktoré vo výsledkoch vyhľadávania zobrazuje. Problémom sú najmä stránky s obsahom generovaným na mieru podľa rôznych SEO praktík tak, aby sa daná stránka objavila vo výsledkoch vyhľadávania čo najvyššie. Zatiaľ čo pre robotov, ktorí stránky hodnotia, sú takéto stránky atraktívne, bežní používatelia na nich len zriedka nájdu skutočne tie informácie, ktoré hľadajú. Obsah takýchto stránok je navyše v posledných rokoch tvorený takmer výhradne umelou inteligenciou bez ľudskej kontroly, takže obsahuje nielen neoriginálny, ale aj nepravdivý či nezmyselný obsah.
Ako sa hovorí, klin sa klinom vybíja a tak Google voči tomuto problému postavil vlastnú umelú inteligenciu, ktorá sa už vo vybraných krajinách stará o vytváranie tzv. AI súhrnov výsledkov vyhľadávania. Google tak ponúka používateľom možnosť prečítať si dôležité informácie o hľadanej veci aj bez toho, aby si museli rozklikávať viaceré výsledky vyhľadávania. Umelá inteligencia si vyberá zdroje pre generovanie súhrnov sama a snaží sa pri tom uprednostniť dôveryhodné stránky. Je teda možné, že tieto dve funkcie v Google Vyhľadávaní majú na pozadí nejaký súvis.