Prím v popularite medzi vodičmi hrajú posledné roky najmä SUV modely, zatiaľ čo menšie mestské modely hrajú druhé, až tretie husle. Stačí ich však mierne zdvihnúť, dodať im vzhľad väčších súrodencov, do výbavy doplniť kľúčové technológie a rázom sú späť v hre.
ŠKODA KAMIQ je najmenším zo série K-čkových modelov českej automobilky a hoci je príchod jej faceliftu na spadnutie, v nami testovanej edícii Monte Carlo pôsobí stále mimoriadne sviežo. Čo nás však zaujalo ešte viac, KAMIQ dokáže mimoriadne prekvapiť aj komfortom.
Model KAMIQ je postavený na platforme MQB A0, ktorú zdieľa napríklad s modelom Scala. Navonok však pôsobí výrazne robustnejšie, za to môže vďačiť vyššej svetlej výške a svojim dizajnovým črtám prebratým z väčších modelov. V interiéri som však nadobudol pocit, že som si sadol skôr do novej generácie modelu Fabia, akurát tentokrát so športovým interiérom.
Navonok verziu Monte Carlo zdobia čierne prvky od rámu mriežky chladiča vpredu až po čierne nápisy výrobcu a modelu vzadu. Sú to drobnosti, ktoré však citeľne menia charakter auta. V interiéri vás zas pevne obopnú športové sedadlá s čierno-červeným poťahom, ktoré vyslovene nabádajú k dynamickejšej jazde. Dizajn je však iba jedna vec, čo však pohon?
O ten sa v prípade nami testovanej verzii staral benzínový 1-liter TSI s výkonom 81 kW spárovaný s turbom a 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Nie, o žiadneho trhača asfaltu skutočne nejde, no KAMIQ je s touto výbavou aj tak prekvapivo živý, hravý a obratný. Ak by sa vám málilo, siahnuť môžete aj po konfigurácii s 1,5-litrovým benzínovým motorom s výkonom 110 kW. To sa však podpíše aj pod vyššiu spotrebu.
Kým pri výkonnejšej verzii Škoda udáva priemernú kombinovanú spotrebu 6-6,3 litra, nami testovaná motorizácia má jazdiť za 5,8-6,2 litra / 100 km. Do tohto rozpätia sa zmestíte v prípade kultivovanej jazdy v meste úplne bez problémov, dokonca ju za ideálnych podmienok aj hravo podleziete. Keďže my sme však KAMIQ prevetrali primárne po diaľniciach, rýchlostná spotreba siahajúca cez 7 l sa podpísala pod priemerku 6,4 l/100 km. Aj tak výborný výsledok.
Prečo sme KAMIQ testovali najmä na diaľniciach? Brať modely z Mladej Boleslavy mimo ich naturálneho habitatu máme v obľube a tentokrát sme boli zvedaví, či je tento mestský crossover (navyše v športovej edícii) vhodný aj dlhšie trasy, na ktoré si ho väčšina vodičov nekupuje. Kľúčovú úlohu v tomto prípade zohrávajú technológie, ktoré sa podpisujú pod bezpečnosť aj komfort posádky.
Edícia Monte Carlo vás v interiéri privíta 3-ramenným koženým volantom s vyhrievaním a najmä multifunkčným ovládaním. Ako to už môžete poznať z ostatných modelov, ľavá strana patrí primárne ovládaniu multimédií, pravá ovládaniu digitálneho prístrojového panelu a asistenčných systémov. Čo mi na tomto rozložení prekáža dlhodobo, je oddelené ovládanie tempomatu, ktoré tu má stále samostatné pádlo za volantom.
Dobrou správou však je, že tu hovoríme o adaptívnom tempomate, ktorý si na dlhých trasách drží vzdialenosť od áut pred vami a zároveň dodržiava maximálnu povolenú rýchlosť podľa dopravných značiek. Tie vozidlo sníma pomocou multifunkčnej kamery pod čelným sklom, ktorá zároveň sleduje jazdné pruhy.
Tieto koncernové systémy fungujú dokonalo a to aj na slovenských (často zle označených) cestách a počas testovania som sa nebál preniesť na nich časť zodpovednosti za jazdu ani v zhoršených poveternostných podmienkach a tme. V tom druhom prípade do hry nastúpil aj ďalší dôležitý asistent – Auto Light Assist, ktorý sa stará o automatické prepínanie medzi diaľkovými a stretávacími svetlami. Tie sú mimochodom Full LED, takže perfektne osvetlia vozovku aj na vzdialenosť niekoľkých desiatok metrov.
Dohľad nad týmito prvkami budete mať prostredníctvom 10″ digitálneho kokpitu, ktorý v porovnaní s prichádzajúcimi digitálnymi prístrojovkami obsahovou stránkou neohúri. Obsahuje však všetky informácie, ktoré by ste mohli potrebovať a po technickej stránke patrí medzi tie s najlepšou viditeľnosťou, či už vďaka matnému povrchu, jasu alebo aj ostrosti prvkov.
Viac už technologický zub času cítiť na 9,2″ navigačnom systéme AMUNDSEN, ktorý obklopuje obrovský rámček s jednoúčelovými dotykovými tlačidlami, vrátane tých pre ovládanie hlasitosti. Tento trend je snáď už na ústupe, pričom zároveň treba oceniť, že základné ovládanie 2-zónovej klimatizácie je plne manuálne pomocou samostatného panelu dole.
Benefitom je tiež podpora zrkadlenia obsahu zo smartfónu a to aj bezdrôtovo, čomu sa po stránke spoľahlivosti nedá nič vytknúť. Na dlhších cestách sa vám však bude smartfón (najmä pri využívaní navigácii) rýchlo vybíjať a bezdrôtové nabíjanie smartfónu tu k dispozícii nie je.
V odkladacom priestore by ste tak po ruke mali mať aj kábel a to s USB-C konektorom, ktorý je už dnes našťastie štandardom. Hodiť sa môže aj cestujúcim vzadu, ktorí majú v stredovom stĺpiku rovnako k dispozícii dva konektory.
Na dlhších trasách cítiť, že KAMIQ aj napriek svojmu názvosloviu patrí skôr k menším modelom a ako si v meste budete pochvaľovať jeho obratnosť a mrštnosť, na diaľniciach budete cítiť jeho menšiu platformu a nižšiu hmotnosť. Práve spomínaný adaptívny tempomat s držaním v jazdnom pruhu tieto slabiny kompenzujú a z mestského crossoveru robia skvelé auto aj na dlhšie trasy.
Viac ako na komforte však v konečnom dôsledku záleží na bezpečnosti, kde KAMIQ ponúka ešte ďalšie systémy, ktoré sme nespomenuli. Štandardom sa už stáva asistent zmeny jazdného pruhu, ktorý vás v tomto prípade pri preraďovaní dokáže upozorniť na autá (a údajne aj cyklistov) až do vzdialenosti 70 metrov.
Radar v maske zas sleduje dianie vpredu a pri detekcii prekážky dokáže vozidlo aj núdzovo zabrzdiť. Do takejto situácie sme sa našťastie nedostali, no skonštatovať určite môžem fakt, že na rozdiel od mnohých iných konkurenčných modelov, som sa v tomto prípade nestretol ani len s jedným falošným poplachom.
Zaujímavé a zrejme aj najmenej známe prvky aktívnej ochrany, ktoré KAMIQ Monte Carlo ponúka, je Crew Protect Assist a Multikolízna brzda. Prvý asistent v prípade hrozby nárazu či straty kontroly nad vozidlom pritiahne bezpečnostné pásy posádky a privrie okná, aby sa do auta nedostali neželané predmety. Multikolízna brzda sa zas v prípade nárazu pokúsi zabrániť ďalšiemu pohybu vozidla, čím má zabrániť ďalším škodám.
Posledným kľúčovým prvkom výbavy moderných áut, je parkovacia kamera, resp. kompletný parkovací systém. Ten v prípade KAMIQu pozostáva z predných a zadných parkovacích senzorov doplnených o zadnú kameru. Panoramatické zobrazenie vozidla tu žiaľ k dispozícii nie je, no vzhľadom na rozmery vozidla a výhľad z neho ani nie je potrebné.
Parkovanie s KAMIQom je hračka a ak by ste si na to predsa len netrúfali, odovzdať do môžete do rúk polo-automatického parkovacieho asistenta, ktorý dokáže bezpečne zaparkovať do priečneho aj pozdĺžneho miesta. Pri vyparkovávaní cúvaním sa vám zas môže pripomenúť asistent zmeny jazdného pruhu, ktorého súčasťou je aj systém pre upozornenie na blížiace sa vozidlo z boku.
Hoci má KAMIQ svoj facelift na spadnutie, po technologickej stránke nám vo výbave Monte Carlo ukázal, že rozhodne nepatrí do starého železa a naopak ani výhradne do mesta, ako by sa mohlo zdať. V atraktívnom športovom dizajne ponúka technológie, vďaka ktorým sa v ňom budete cítiť rovnako bezpečne, ako v populárnych SUV modeloch.
Hoci teda facelift nepochybne vyžehlí niektoré neduhy a do tohto modelu prinesie viaceré technologické novinky, čakať na facelift kvôli nim nemusíte. Iba že by ste očakávali návrat do starých cenníkových čias. ŠKODA KAMIQ Monte Carlo totiž začína na cene 22 100 € a v nami testovanej výbave sa zastavuje až na cenovke 30 159 €. Tipujeme však, že facelift tieto cenovky skôr naopak posunie ešte smerom vyššie.