Dá sa zvládnuť cesta na letnú dovolenku elektromobilom, alebo treba mať v domácnosti stále aj jeden spaľovák? V redakcii sme sa to rozhodli vyskúšať na vlastnej koži. Na cestu do chorvátskeho mesta Umag sme sa vybrali súbežne na dvoch automobilových novinkách – Škoda Fabia 1.0 TSI a Volkswagen ID.4 GTX.
Elektromobily testujeme v našej redakcii naozaj pravidelne, pričom ich počas testovacích týždňov preháňame nielen po mestách, ale aj okrskoch a diaľniciach. Vo vzduchu však aj pri týchto pravidelných testoch visela ešte jedna nezodpovedaná otázka – zvládne moderný elektromobil aj cestu zo Slovenska k moru? Ak áno, ako dlho bude takáto cesta trvať a koľko nás bude stáť?
Odpoveď na túto otázku sme sa rozhodli hľadať za volantom absolútnej novinky, ktorá si odbila svoju premiéru aj na Slovensku len pred niekoľkými týždňami, športovom a technológiami nabitom elektromobile VW ID.4 GTX.
Aby sme pri otázke času a nákladov mali cestu elektromobilom s čím porovnať, do tohto netradičného súboja sme proti ID.4 GTX postavili slovenský bestseller v najnovšej generácii – novú Škodu Fabia vo verzii 1.0 TSI a výbave Ambition. Nešlo nám o to nájsť porovnateľné automobily, chceli sme ukázať, ako lacno viete ísť k moru na cenovo dostupnom aute a špičkovom elektromobile.
Tieto dve absolútne novinky sú skutočne z úplne opačných koncov automobilového spektra. Na jednej strane elektrická vlajková loď s dvomi elektromotormi, celkovým výkonom 299 koní, prémiovým interiérom pre tých najnáročnejších vodičov a na druhej strane cenovo i palivovo úsporná klasika v konfigurácii, akej sa na Slovensku určite opäť predajú tisíce kusov. Skúsite si už teraz tipnúť víťaza? Jedného s najlepším časom a druhého s nižšími nákladmi na cestu.
Štart a cieľ bol jasný, chceme vyrážať z našej redakcie v Podunajských Biskupiciach a doraziť do chorvátskeho Umagu. Čakala nás teda 591 kilometrov dlhá cesta a keďže VW ID.4 GTX podľa metodiky WLTP vydrží na jedno nabitie prejsť 340-480 kilometrov, stačiť by nám mala jedna zastávka na nabíjanie. Je nám však jasné, že WLTP nepočíta plnú diaľničnú trasu, preto budeme radi, ak prejdeme na „plnú“ viac ako 300 kilometrov. Spotreba je na diaľnici aj pri elektromobiloch vyššia, rovnako ako pri klasických spaľovákoch.
Spoločný štart sme mali naplánovaný na zhruba 9. hodinu ráno, logicky sme sa preto chceli zhruba v polovici cesty okrem nabíjania spoločne na oboch autách zastaviť aj na obed. Naplánovali sme si preto spoločnú zastávku pri slovinskom meste Maribor, kde sa nachádza jedna z rýchlonabíjačiek rozsiahlej siete IONITY.
Za volant VW ID.4 GTX si sadol náš Roman, kým kľúče od novej Škody Fabia si prehral Stano. Skôr ako sa pozrieme na výsledok samotného súboja, vám najskôr zreferujeme naše dojmy z tejto cesty samostatne.
Cesta s novou Škodou Fabia
Slovenská klasika na klasickú slovenskú trasu k moru. Škoda Fabia je na našom trhu dlhodobo najpredávanejším modelom a tak sme si v redakcii ani nevedeli predstaviť lepšieho kandidáta na našu plánovanú trasu. Po nedávnej slovenskej premiére sme si už do súboja prevzali najnovšiu generáciu vo výbave, ktorá bude zaručene patriť medzi tie najpopulárnejšie.
Nami testovaná verzia novej generácie modelu Fabia mala pod kapotou zlatú strednú cestu v rámci ponuky – benzínový motor 1.0 TSI s výkonom 70 kW (95 k) spárovaný s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Podľa oficiálnych údajov dokáže táto verzia jazdiť so spotrebou 5,0-5,5 l/100 km (WLTP).
Interiér nás privítal výbavou Ambition s doplnkovým 8“ rádiom Bolero, 2-zónovou automatickou klimatizáciou Climatronic, výškovo nastaviteľnými sedadlami či parkovacími senzormi a parkovacou kamerou s ostrekovačom. Kým základná Fabia Ambition začína na cene 14 060 €, nami testovaný kúsok sa s cenou vyšplhal na 16 426 €.
Na cestu som sa tak nevybral s plne vybavenou verziou tohto modelu, no počas cesty som zas mal k dispozícii všetko, čo môžete na typickej ceste k moru potrebovať – klimatizáciu, infotainment systém s podporou Apple CarPlay a základné asistenčné systémy Lane Assist a Front Assist, ktoré dozerali na držanie vozidla v pruhu a odstup od áut predomnou, aj s núdzovým brzdením. Opomenúť nemôžem ani batožinový priestor s parádnym objemom 380 litrov, čo je pri balení celej rodiny na dovolenku určite dôležitý faktor.
Jasné, Fabia na prvý pohľad pôsobí ako výhradne mestský model a pri starších generáciách to možno aj bola pravda. Mne však už po jeho prebratí bolo jasné, že tentokrát máme dočinenia s obojživelníkom – obratným hatchbackom a skvelým diaľničným parťákom v jednom tele.
Už aj na mestskom obchvate som si overil, že nová Fabia je nielen krajšia a modernejšia, ale aj oveľa pohodlnejšia. Mladoboleslavskí inžinieri a technici vyšperkovali pohon a podvozok novinky do posledného detailu a aj napriek menším rozmerom sa za jej volantom budete cítiť, akoby ste šoférovali oveľa väčší, drahší a prémiovejší model tejto značky.
Z redakcie som teda vyrážal bez obáv, s plnou nádržou a odhadom dojazdu 740 kilometrov. Vďaka podpore Apple CarPlay si stačilo zapnúť naplánovanú trasu, pripojiť smartfón k jednému z dvoch USB-C portov, zapnúť dobrý podcast a vyraziť.
Dobrý pocit z pohodlia počas jazdy ma neopustil ani po niekoľkých desiatkach kilometrov a prvá etapa našej cesty mi za volantom novej Fabie ubehla ako voda. Vlastne naopak, dobrý pocit z tejto novinky sa po zaparkovaní na čerpacej stanici pri nabíjačke IONITY ešte zdupľoval. Fabia mi totiž po prejdení 331 kilometrov ukázala spotrebu iba 4,8 l/100 km a dojazd ešte 610 kilometrov! Áno, Fabia sa na začiatku s odhadovaným dojazdom dosť podcenila a rovnako ju podceňujú aj oficiálne špecifikácie týkajúce sa spotreby.
Nebyť neplánovanej zachádzky Romana, ktorý sedel za volantom VW ID.4 GTX a jeho čakania pri nabíjačke (k čomu sa ešte dostaneme), by som mohol po rýchlom občerstvení na pumpe pokračovať v ceste. Tankovať som totiž nepotreboval, benzínu mala Fabia v 50-litrovej nádrži viac než dosť.
Počas cesty som samozrejme okrem prostredia CarPlay využíval aj viaceré funkcie vstavaného infotainment systému a musím skonštatovať, že som bol milo prekvapený jeho rýchlosťou. Systém reagoval na každý dotyk okamžite, bez akejkoľvek odozvy, zaváhania alebo načítavania.
Výnimkou z tejto skvelej odozvy bolo len ovládanie 2-zónovej klimatizácie, ktorá okrem zmeny teploty ukrýva zvyšok nastavení pod tlačidlom „Menu“, ktoré vás vezme do samostatnej časti systému Bolero. Na stlačenie tohto tlačidla Fabia reagovala z omeškaním 3-5 sekúnd, pričom úplne nerozumiem, prečo je súčasťou tohto menu aj taká drobnosť, ako zmena intenzity fúkania klimatizácie. Toto sú veci, ktoré by som chcel vedieť ovládať naslepo hmatom.
Čo ale musím naopak pochváliť, je dostupnosť funkcie SmartLink v tejto výbave, ako aj s ňou súvisiacu aplikáciu MyŠKODA, ktorá sa spomedzi automobilových aplikácií radí medzi tie najkvalitnejšie. V aplikácii sme si mohli počas pobytu pri mori skontrolovať, či máme auto zamknuté, okná zatvorené, ako ho máme natankované a s akou spotrebou sme odjazdili posledné trasy.
Ak ste sledovali Stories na našom Instagrame, tak už určite viete, že do našej cieľovej destinácie som na novej Škoda Fabia dorazil s perfektnou spotrebou 4,9 l/100 km.
Ak vezmeme do úvahy, že pred odchodom sme na Slovensku tankovali benzín za cenu 1,430 €/liter a počas našej cesty tam sme prešli 591 kilometrov, čisto z pohľadu pohonných látok nás cesta Fabiou vyšla na 41,42 €. Náklady na diaľničné známky v Rakúsku a Slovinsku nepočítame, ich cena je rovnaká tak pre Fabiu ako aj pre ID.4 GTX.
Cesta s novým VW ID.4 GTX
Keď som si sadol za volant plne nabitej novinky VW ID.4 GTX na palubnom počítači mi svietil dojazd 411 km. To bola výborná správa, cieľová nabíjacia stanica na polceste vo vzdialenosti cca. 320 km by mala byť dosiahnuteľná absolútne v pohode.
Osobne som veľmi rád, že som si mohol na cestu do Umagu vybrať práve ID.4 GTX. Tento model ma z ponuky VW zaujal viac ako ID.3, pre rodinu je aj vďaka svojej veľkosti vynikajúcim modelom, navyše cena začína na prijateľných 36 450 €. To sa však netýka nabúchanej športovej verzie GTX, ktorou som sa na cestu vybral. Tu si priplatíte nielen za výkon, väčšiu batériu, ale aj množstvo tech vychytávok, ktoré vám budú spríjemňovať každú cestu. Navyše je tu aj množstvo detailov GTX, vďaka ktorým vyzerá práve tento model mimoriadne štýlovo.
Ak ste zvedaví, tak prezradím cenu modelu, ktorým som sa vybral k moru – 61 835 eur. Za to si kúpite takmer 4 Fabie, v podobnej výbave, ako mal k dispozícii kolega Stano. No ten komfort nezažijete, aj keď uznávam, že sa Fabia mimoriadne vydarila. Šoférujem však jeden z najmodernejších elektromobilov súčasnosti, so všetkým čo k tomu patrí. Mám pohon 4×4, k dispozícii 299 koní a 77 kWh batériu.
Sám som zvedavý kedy dorazím. V navigačnom systéme Discover Pro s obrovským 12-palcovým displejom zadávam cieľ trasy. Mám k dipozícii aj bezdrôtové Apple CarPlay či Android Auto /k čomu sa aj pripájam/, ale idem si vyskúšať vstavanú navigáciu, ktorá počíta aj so zastávkami. Do cieľa by som mal doraziť o 17.13 hod. náš štart sme kvôli foteniu a prípravám posunuli na 10-tu hodinu.
Prvých 22 km mám priemernú spotrebu 16,8 kWh/100 km, čo je na takýto elektromobil skvelé. WLTP hovorí o priemernej spotrebe na úrovni 18.3 kWh/100km. Samozrejme prvé kilometre viedli z Poduanských Biskupíc po hranice, rýchlosť bola nižšia a jazda plynulá. Mimochodom, mám k dispozícii aj aplikáciu, čo je skvelé najmä pre budúcu kontrolu nabíjania.
Pri obchvate Viedne mám už za sebou 93 km. Šoférujem 70 minút a priemerka je stále výborná, 18,2 kWh/100 km. Takto by som na nabíjaciu stanicu mal prísť bez problémov. Je vzdialená 229 km a dojazd mám stále 322 km, batéria je totiž stále nabitá na 78%. No predomnou je dlhší úsek s plnou diaľničnou rýchlosťou 130 km/h.
Po ceste si užívam inteligentný aktívny adaptívny tempomat. Zapol som si aj čítanie značiek, prispôsobuje mi tak rýchlosť automaticky, buď pozná úseky s nižšou rýchlosťou alebo prečíta dopravné značky a rýchlosť automaticky upravuje. Mám tak istotu, že mi nepríde žiadny pozdrav z rakúskej Polície. Samozrejmosťou je aktívne držanie v jazdnom pruhu či dodržiavanie vzdialenosti za autami predomnou.
Úplná topka je head-up displej s virtuálnou realitou. Čo sa mi mimoriadne páči, že autá idúce predomnou detekuje akousi zelenou čiarou so šípkou, vyzerá to ako vo videohre. Som však v reálnom prostredí. Virtuálne prvky sú aj v prípade, že nedodržím jazdné pruhy, no nechýbajú tu ani navigačné pokyny, priamo do križovatiek vám premieta kam máte odbočiť. Naozaj skvelé, toto je budúcnosť, ktorú si viem užívať už dnes.
Uff, začínam pociťovať, že dlhšia jazda pri 130-ke je o vyššej spotrebe. Navyše idem do kopca, takže aktuálna spotreba sa pohybuje na úrovni 29 kWh/100 km. Spomaľujem radšej na 125 km/h, aby som mal istotu, že k nabíjačke dorazím. Nabíjačka je vzdialená 178 km a môj dojazd je 225 km. Bude to tesné, no nechcem viac zastávok.
Vyskúšal som, čo urobí vypnutie klímy. Pridáva 6 km, nebudem sa obmedzovať, nepomohlo by to. Všetko sa mení, keď sa zmenil terén trasy. Idem z kopca, rekuperáciou nabíjam batériu a zrazu už mám do cieľa 135 km a dojazd stále 213 km. Už dlhšie idem opäť plnými rýchlostnými limitmi, k nabíjačke určite v pohode prídem.
Čo je však skvelé, v prípade, že vaša spotreba je vyššia a nabíjacej stanici na trase by ste nemuseli prísť, navigácia vám sama ponúkne nabíjacie stanice po ceste, trasu prepočíta. Mne sa páči aj to, že si viem vybrať preferované nabíjacie stanice, zvolil som si IONITY.
Po prejdení 284 km od štartu a priemerke 19 kWh/100 km mam isté že plánovanú IONITY, kde bude aj Stano dám. Môj dojazd je 124 km a nabka je len 39 km! Super. Oproti vypočítanému času dojazdu som stratil len 15 minút, aj to bolo o zápchach v Bratislave a za Viedňou. Ešte sa zastavujeme obaja na benzínke kúpiť diaľničnú známku do Slovinska, stretávam tu aj Stana, dobehol som ho. Dávame si spoločnú foto a ideme ďalej. Na nabíjačke sa naobedujeme.
Dorazil som na nabíjačku IONITY. Spravil som však chybu, poplietla ma navigácia. Namiesto toho, aby ma navigovala na IONITY pozdĺž trasy, z nejakého dôvodu zvolila nabku na opačnej strane diaľnice. Stano ma však už čakal na správnej strane. Moja chyba, stála ma niekoľko kilometrov navyše a stratený môj aj Stanov čas. Som však v kľude, dojazdu je stále dosť. Na nabíjačku prichádzam s 10% kapacitou batérie.
Prikladám kartičku ZSE Drive, kde mám aktivovaný Roaming. V sekunde nabíjam a nestačím sa čudovať. VW deklaruje výkon nabíjania 125 KW, čo je super. No ja nabíjam výkonom 130 kW. Prvé 4 minúty a pribudlo 10%, už mám 20% batérie. Po 8 minútach som už na 30%, samozrejme neskôr výkon klesne, ale toto je čistá paráda.
Tipnite si za koľko som nabil batériu z 10 na 80%? trvalo to presne 35 minút. Skvelé. Dali sme si slabší obed, pretože na benzínke vedľa nabíjacej stanice nič „lepšie“ nemali. Slepí sme, hneď vedľa totiž ľudia fičali na KFC. Nevadí. Stano ma už opustil, ja ešte chcem nabíjať do 60 minút. Pre istotu, i keď cieľ je už teraz dosiahnuteľný.
Totiž roamingová sadzba nie je malá a je hodinová. Platím 25 €/hodinu nabíjania – samozrejme ide o cenu na rýchlonabíjacích staniciach. Pri AC nabíjačkách je nižšia, ak sa nemýlim tak 9 €/hod. Keď už nabíjate, oplatí sa byť do hodiny. Verím, že tieto sadzby neskôr klesnú, podobne ako sa nám znižujú roamingové poplatky za dáta a volania. Spomeňte si, ako to bolo kedysi.
Stav nabíjania sledujem aj cez aplikáciu. Nabíjanie je pomerne rýchle aj po 80%, idem výkonom okolo 68 kW. Pri 95% stave batérie už výkon klesol na 33 KW, čo je stále výborná hodnota. Dodané už mám 70 kWh.
Odpájam sa po 56 minútach s kapacitou batérie na úrovni 97%. Úprimne? Nadšený som. Nabil som 72 kWh. Do cieľa mám 273 km a čas sa predlžil aj kvôli mojej zachádzke na 17.47. Skúsim ho znížiť a Fabiu dobehnúť, resp. minimalizovať stratu.
Už auto poznám, viem, že do cieľa prídem absolútne v pohode. Cestu si užívam, rovnako komfort a tech vychytávky. Fascinuje ma, ako vie navigácia pracovať s nabíjacími stanicami a neustále prepočítava, či mám dostatočne nabitú batériu. Teším sa už na more.
Prichádzam! Je 17 hodín a 22 minút, len pár minút po plánovanom čase, aký mi systém vypočítal na Slovensku. Mám stále 29% kapacity batérie a dojazd 147 km. Nemusím sa stresovať žiadnym nabíjaním najbližšie hodiny a dni. Na cestu späť sa nabijem buď pri vedľajšom hoteli, alebo na IONITY len 30 km od môjho cieľa v meste Koper.
Za Stanom reálne meškám 20 minút, ešte sa nestihol ani ubytovať 🙂 Kvôli mojej nepozornosti a zle načítanej navigácii som prešiel viac km, no mimoriadne ma prekvapila sptoreba. Po prejdení 614 kilometrov je to 19,1 kWh/100 km. Veľmi blízko WLTP hodnotám. Reálne takáto spotreba ukazuje, že s istotou aj vrátane diaľnic s ID.4 GTX prejdete 350-400 km!
Kto vyhral?
Kto teda vyhral? Je lepší spaľovák alebo elektromobil? Naša trasa ukázala, že stále budete rýchlejší s klasickým spaľovacím motorom. Síce aj tu odporúčame robiť si prestávky, niektoré budú aj nutné (napr. WC), no viete vynechať dlhší obed, ak si zabalíte na cestu napríklad rezeň 🙂 Nová Škoda Fabia 1.0 TSI bola v cieli o 20 minút skôr ako VW ID.4 GTX, bolo by to však o cca. 10 minút ešte skôr, ak by Stano nečakal na Romana, ktorý „zablúdil“.
Takže povedzme si, že spaľovák ušetril polhodinu času pri dojazde do cieľa. V čase dojazdu do cieľa vyhrala Škoda Fabia 1.0 TSI. Celkový rozdiel 30 minút je však na tak dlhej trase minimálny, teoreticky by sa dal ešte znížiť kratším nabíjanim, kde sme však chceli s ID.4 GTX využiť takmer celú hodinu nabíjania, keďže v roamingu platíme hodinovú sadzbu. Výhodou je, že takáto prestávka pomôže v bdelosti vodiča, navyše sa v kľude najete a napijete.
A ako je to s cenou? Už v článku ste si mohli prečítať, že ak nepočítame náklady na diaľnice, ktoré sú pri oboch autách rovnaké, tak cesta so Škoda Fabia 1.0 TSI vyšla na 41,42 €.
V prípade ID.4 GTX je možné napríklad nabiť prvých 100% batérie pred cestou kľudne aj na bezplatnej nabíjacej stanici. Priamo pred redakcou máme LIDL, kde stačí ísť na nákup a auto si nabijeme. Vtedy by prvých 100% bolo grátis a náklady na cestu by boli „len“ 25 €, čo je hodinová sadzba, ktorú zaplatíme ZSE Drive za využitie nabíjacej stanice IONITY.
Ale aby sme boli korektní, budeme počítať nabíjenie ID.4 GTX doma. Ak si elektromobil kúpite, rozhodne odporúčame zaobstarať si aj domáci Wallbox, kľudne tiež od ZSE Drive, ako je to aj v prípade našej redakcie.
Vtedy si vypočítajme, akoby sme auto nabili naplno, teda počítajme 77 kWh, čo je plná kapacita batérie. Priemerná cena v našom prípade je základná čistá sadzba 0,134 € za 1 kWh. Nabitie plnej batérie nás tak výjde 10,32 €. Celkovo nás tak cesta vyšla 25 + 10,32 = 35,32 €!
Víťazom v nákladoch na cestu je tak elektromobil VW ID.4 GTX. A tu si treba uvedomiť i fakt, že nová Škoda Fabia je malé a mimoriadne úsporné auto, ak by sme ale proti ID.4 GTX postavili porovnateľne veľké SUV s výkonom 300 koní, garantujeme vám, že rozdiel v nákladoch na cestu by bol markantnejší.
Aký je teda záver z našej cesty do Umagu so spaľovákom a elektromobilom? V prvom rade, dnes už sa netreba báť vyraziť aj na cestu mimo Slovenska s elektromobilom. Nabíjacích staníc je dostatok a nabíjanie je jednoduché, ak máte dobrého partnera, ako bol v našom prípade ZSE Drive. Cesta so spaľovákom bude však stále rýchlejšia. Naopak s elektromobilom budete v cieli lacnejšie.
Ak si chcete prežiť našu cestu aj na Instagrame, určite si pozrite náš príbeh.
Automobily boli pre redakciu na účely cesty zapožičané bezplatne. Obom automobilkám, ako aj nášmu redakčnému partnerovi ZSE Drive ďakujeme za možnosť realizácie netradičného testu.