Nová generácia Suzuki S-Cross je neobyčajným modelom a aj v zdanlivo nekonečnom zástupe konkurencie z kategórie SUV už na prvý pohľad vyniká.
Jednu z kľúčových výhod, ktoré sme spomenuli v prvom dieli nášho špeciálneho seriálu, však navonok nevidieť. Reč je o jeho mild-hybridnom pohone, ktorý sa postará o to, aby boli vaše cesty kedykoľvek a kamkoľvek šetrné k prírode, aj k vašej peňaženke.
Pri výbere nového auta si v dnešnej dobe musíte rozmyslieť, či uprednostníte všadeprítomnú infraštruktúru alebo chcete jazdiť skôr ekologickejšie a úspornejšie. Naštartujete overenú klasiku alebo zvolíte dynamickejšie jazdné vlastnosti a teda, či vás bude poháňať benzín, nafta alebo elektrina?
Existuje však aj ďalšia možnosť a to kombinácia toho najlepšieho z oboch týchto svetov. Ak preferujete spaľovací motor, no chceli by ste si užívať benefity elektrického pohonu a to ideálne bez potreby nabíjania, mild-hybridný pohon je pre vás tou ideálnou voľbou.
V redakcii sme si tento názor utvrdili za volantom novej generácie modelu Suzuki S-Cross, ktorú poháňa 1,4-litrový motor BOOSTERJET so 48 V systémom SHVS Mild Hybrid. V tých správnych chvíľach sa tu elektrický pohon ozýva, aby tomuto priestrannému SUV modelu dodal ešte viac dynamiky, inokedy zas spaľovací motor úplne zastúpi, aby zvýšil palivové a teda aj ekonomické štatistiky vašich jázd.
Svižný je spaľovací 1,4-litrový motor BOOSTERJET už sám o sebe a to vďaka turbodúchadlu s vnútorným chladením, ktoré ženie stlačený vzduch do valcov a tým maximalizuje krútiaci moment kolies pri nízkych otáčkach vozidla. Je pritom jedno, či siahnete po 6-stupňovej manuálnej prevodovke, s ktorou budete mať tento pohon dokonale pod kontrolou alebo to prenecháte 6-stupňovej automatickej prevodovke, ktorá ustráži balans medzi svižnou dynamikou a dobrou spotrebou paliva za vás.
Ako sme však už spomínali tento spaľovací motor však nie je pod kapotou modelu S-Cross sám. Pod pohon vozidla sa podpisuje v dokonalom tandeme so 48-voltovým integrovaným štartovacím generátorom ISG s funkciou elektromotora, ktorý dopĺňa 48 – 12-voltový menič DC/DC a 48-voltový lítiovo-iónový akumulátor, ktorý nie je potrebné nabíjať.
Mild-hybridný systém získava energiu pre akumulátor sám pri brzdení a do kolies ju vracia späť intuitívne v tých správnych chvíľach. Keď auto spomaľuje a dochádza k odpojeniu spojky, spaľovací motor prejde na voľnobeh, čím dochádza k zníženiu spotreby, zatiaľ čo zodpovednosť za pripravenosť na jazdu na seba prevezme elektromotor. Keď opäť stlačíte plynový pedál, elektromotor je okamžite k dispozícii a ak treba, dopomôže spaľovaciemu motoru s dodaním sily pre okamžité zrýchlenie.
Nová generácia Suzuki S-Cross je tak priestranná, o čom ste sa už mohli presvedčiť v prvom dieli nášho špeciálneho seriálu, no zároveň mimoriadne živá, svižná a obratná, akoby šlo o malý mestský crossover. Obojživelnosť má ale S-Cross v krvi a platí to aj pre pripravenosť na rôzne jazdné podmienky. O to sa už postará šikovný systém ALLGRIP SELECT.
Pokiaľ si na ovládači ALLGRIP SELECT vyberiete Automatický režim (Auto), o nič sa nemusíte starať. Mild-hybridný pohon v tomto režime prenáša kombinovanú energiu zo spaľovacieho motora a akumulátora na predné kolesá, no ak systém rozpozná prekĺzavanie kolies, okamžite do hry zapojí pohon všetkých štyroch kolies, vďaka ktorým si S-Cross hravo poradí aj s náročnejšími situáciami v teréne.
Keď už naopak vidíte, že vás čaká náročnejší prejazd, napríklad cez blato, hlboký sneh alebo piesok, je ideálne siahnuť po tlačidle Lock (Uzamknutý režim), v ktorom dostávajú maximálny krútiaci moment zadné kolesá. Z režimu Lock sa S-Cross po dosiahnutí rýchlosti 60 km/h automaticky prepne do režimu Snow, ktorý slúži na zlepšenie stability a trakcie na klzkých povrchoch a nespevnených cestách.
Štvoricu režimov uzatvára režim Sport, ktorý upravuje charakteristiku krútiaceho režimu pre potreby športovejšej jazdy a zároveň zlepšuje ovládateľnosť vozidla prenesením väčšiny krútiaceho momentu na zadné kolesá. V zákrutách sa tak do toho budete môcť bez obáv oprieť a užiť si tak vášnivú jazdu aj za volantom rodinného SUV.
Takto v závere článku už možno máte mild-hybridného pohonu Suzuki S-Cross plnú hlavu, no keď už sa rozhodnete sadnúť si za jeho volant, na toto všetko môžete celkom úprimne zabudnúť. Jazda s ním je totiž mimoriadne intuitívna a oveľa zábavnejšia a príjemnejšia, než to dokážu sprostredkovať naše riadky. Skvelou správou však je, že zažiť to naživo môžete aj vy. Nový S-Cross je totiž dostupný za fantastickú cenu už od 22 210 €.
Ak by ste ho ale do tej doby chceli spoznať ešte bližšie, sledujte nás aj naďalej. Nabudúce vám totiž prezradíme, čo všetko sa podpisuje pod jeho vysoký štandard bezpečnosti a verte nám, je toho opäť dosť!