Kúpa auta z Nemecka je pre našinca stávkou na istotu, že pôjde o zachovalé a kvalitne servisované vozidlo. Minimálne tie, ktoré sú z nemeckých autobazárov. No už ani to nemusí byť pravda.
Spoločnosť carVertical prišla s veľmi zaujímavým a viac ako negatívnym zistením – niektoré automobily vôbec nejazdili po nemeckých vozovkách!
Dlhé roky u nás panuje naratív, že autá zo západu sú zachovalé a nemajú skryté vady. Nemecký Spolkový úrad pre motorové vozidlá informuje, že každoročne sa v iných krajinách zaregistrujú približne 2 milióny ojazdených vozidiel, ktoré pochádzajú z Nemecka. V niektorých krajinách podiel ojazdených automobilov dovezených z Nemecka presahuje 50 %. Len či sú naozaj z Nemecka.
Nemecké autá, ktoré nie sú nemecké
Na nemeckých internetových portáloch s automobilmi sa nachádzajú milióny inzerátov ojazdených vozidiel. Ponuka automobilov je tak najrozsiahlejšia v celej Európe. Niektoré vozidlá uvedené v inzerátoch však pochádzajú z iných krajín, zistila spoločnosť carVertical.
Údaje od carVertical, spoločnosti zaoberajúcej sa históriou vozidiel, naznačujú, že 4,3 % automobilov predávaných v Nemecku nikdy neokúsili cesty v Berlíne, Mníchove alebo Hamburgu, vrátane preslávených diaľnic, pretože pochádzajú z iných krajín.
„Medzi najčastejšie krajiny, v ktorých boli ojazdené autá prvýkrát zaregistrované pred dovozom do Nemecka, patria Taliansko (16,6 %), Francúzsko (12,7 %), USA (10,6 %), Belgicko (9,1 %) a Rumunsko (5,1 %),“ tvrdí carVertical.
Namiesto nemeckého vozidla tak kupujúci riskujú, že ich budúce auto je dovezené z inej krajiny. Navyšd automobil nemusí byť ani v najlepšom stave, ak predajca zatajuje jeho krajinu pôvodu. Nízka kvalita opráv, vysoký počet najazdených kilometrov a skryté škody patria medzi časté dôvody, prečo predajcovia neprezrádzajú minulosť vozidla a snažia sa ho predať.
Keďže krajiny často nezdieľajú údaje o histórii automobilov, odhaľovanie podvodov súvisiacich s cezhraničnými transakciami je náročné.
Prečo obchodníkov tak láka nemecký trh?
Matas Buzelis, vedúci oddelenia komunikácie a automobilový expert spoločnosti carVertical, tvrdí, že kvôli nedostatku nových automobilov môže byť výber luxusných modelov na trhu s ojazdenými vozidlami obmedzený.
Niektorí predajcovia práve preto registrujú vozidlá v Nemecku a snažia sa ich predať. Navyše ide o krajinu s veľkým množstvom zákazníkov. Ak sa niekomu nedarí predať auto v Českej republike alebo Rumunsku, skúsi to v inej krajine.
Že sú západné autá lepšie máme akosi zakorenené v sebe. Je to už od doby, keď východoeurópske krajiny okupoval Sovietsky zväz. V tom čase Rusko vyrábalo nekvalitné, nepohodlné a nespoľahlivé vozidlá a tak prekvital záujem o dovážané autá. Nemecko bolo najvyhovujúcejšou krajinou.
Dávno tiež už neplatí, že nemeckí vodiči kupujú novšie, luxusnejšie a drahšie autá, pričom prísne dodržiavajú odporúčania na údržbu. „Takéto klišé môže zviesť ľudí, aby si kúpili automobil bez údajov o jeho minulosti alebo bez konzultácie s kvalifikovaným mechanikom,“ dodáva carVertical.