Reklama

Sealhyfe– prvá plávajúca platforma na svete vyrába zelený vodík „z vetra“

Zdroj | Lhyfe
Juraj Procházka
Zdroj | Lhyfe
Zdroj | Lhyfe

Elektrina vyrobená vetrom, slnkom, ale aj v hydroelektrárni, čiže všeobecne pochádzajúca z bezuhlíkových obnoviteľných zdrojov, môže poháňať elektrolýzu vody a produkovať zelený vodík (a kyslík). Takýto vodík má omnoho menšiu uhlíkovú stopu, ako vodík vyrábaný parnou reformáciou metánu z fosílnych palív, čo je „najšpinavšia“, ale žiaľ aj najčastejšia výrobná metóda.

Pozrite si

Zelený vodík do roku 2050 „prevalcuje“ modrý, aj hnedý

Výroba zeleného vodíka však okrem prísunu elektrickej energie potrebuje aj spoľahlivý zdroj vody a takéto riešenie „dva v jednom“ prináša francúzska spoločnosť na výrobu zeleného vodíka Lhyfe. Oznámila totiž, že jej pilotný projekt s veterným zeleným vodíkom na mori s názvom Sealhyfe začal úspešne fungovať. Platforma s rozlohou 200 metrov štvorcových vyrobila prvé kilogramy zeleného vodíka.

Obsah pokračuje pod reklamou

Od septembra 2022 do mája 2023 kotvil Sealhyfe na Quai des Frégates v prístave Saint-Nazaire, kde prebiehali rady testov.

Sealhyfe, ktorý má 1 megawattový elektrolyzér, odtiahli v máji 20 kilometrov od pobrežia pri Le Croisic neďaleko Nantes. Potom bol pripojený káblom k testovaciemu uzlu SEM-REV francúzskej inžinierskej školy Central Nantes na mori, ktorý prevádzkuje nadácia OPEN-C. Uzol SEM-REV bol už skôr spojený s plávajúcou veternou turbínou Floatgen o výkone 2 MW.

Sealhyfe teraz vstúpil do druhej skúšobnej fázy, ktorá pozostáva z výroby vodíka na mori v tých najťažších podmienkach v Atlantiku. Po pripojení začal Sealhyfe produkovať prvé kilogramy zeleného vodíka na mori. Keď bude tento pilotný projekt plne funkčný, bude schopný vyrábať zhruba 400 kilogramov vodíka denne.

Zdroj | Lhyfe

Na obrázku vpravo: Pilot výroby vodíka na mori Sealhyfe na platforme WAVEGEM. Vľavo: plávajúca turbína FLOATGEN (BW Ideol) na testovacom mieste SEM-REV pri atlantickom pobreží pri Le Croisic vo Francúzsku.

Sealhyfe má plávajúcu platformu s názvom WAVEGEM, ktorá bola prepracovaná tak, aby stabilizovala výrobnú jednotku na mori. Vo svojej druhej skúšobnej fáze bude teraz testovaný v ťažších reálnych podmienkach v Atlantickom oceáne.

Spoločnosť Lhyfe tiež vyvinula softvér a algoritmy potrebné na vzdialenú správu lokality. Bude fungovať úplne autonómne, viac ako 20 kilometrov od pobrežia a v spojení s podmorským uzlom testovacieho miesta SEM-REV.

Ako pokračovanie tejto etapy pilotného projektu Lhyfe práve oznámila, že projekt HOPE, ktorý koordinuje ako súčasť konzorcia deviatich partnerov, vybrala Európska komisia v rámci Európskeho partnerstva pre čistý vodík. Projekt HOPE tak získal grant vo výške 20 miliónov EUR, čo otvára cestu na komercializáciu výroby zeleného vodíka.

Systém s výkonom 10 MW bude schopný produkovať až štyri tony zeleného vodíka denne na mori. Vodík sa bude dopravovať na breh plynovodom a následne bude stlačený a doručený zákazníkom.

Pozrite si

„Zelený“ vodík: obrovské stimuly, ešte väčšie plytvanie energiou

Všetky tri posledne menované operácie (preprava plynovodom, kompresia, doprava k odberateľovi) sú neúplnou súčasťou reťazca, ktorý podstatne zhoršuje „zelený odtieň“ vodíka vyrábaného elektrolýzou vody. Ak na začiatku bola „čistá“ elektrická energia z obnoviteľných zdrojov, na konci dňa, aby sme použili módnu frázu, sme získali palivo, ktoré nie je z hľadiska uhlíkovej stopy úplne „bez viny“. Ale to je iný príbeh.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.