- #E-mobilita
- 5 min.
- 23.8.2024
Saudská Arábia chce prevážať ľudí na lietajúcich elektrických trajektoch
Súčasťou megaprojektu NEOM v hodnote 500 miliárd dolárov ohláseného Saudskou Arábiou v októbri 2017 má byť mesto budúcnosti, pomenované The Line podľa líniového usporiadania „hyper-prepojených futuristických komunít“. Pôvodný zámer počítal s dĺžkou mesta 170 km, pričom v novej metropole by malo žiť ekologickým spôsobom milión ľudí. Medzitým pôvodné nadšenie trochu schladil reálny vývoj, ale projekt mesta The Line stále žije, len sa buduje po etapách.
Najnovšie magazín Electrek informoval, že Saudská Arábia sa zameriava na prepravu ľudí pozdĺž svojho púštneho megamesta na „lietajúcich“ elektrických člnoch. Vyzerá to síce ako sci-fi, ale takéto člny sú už reálne dostupné. Na dosiahnutie svojho cieľa už Saudská Arábia kúpila osem nových elektrických trajektov P-12 od švédskeho výrobcu elektrických lodí Candela.
Elektrické člny Candela sú pozoruhodné svojou účinnosťou a vysokou rýchlosťou, ale najmä spôsobom, ako takú vysokú účinnosť a rýchlosť dosahujú. Candela používa počítačom riadené krídlové pohony na automatické zdvíhanie svojich lodí z vody, vďaka čomu jej batérie vydržia oveľa dlhšie. Nižší odpor prostredia zároveň umožňuje pohyb vyššou rýchlosťou a dlhší akčný rádius.
Spoločnosť začala s rýchlymi člnmi pre rekreačných jachtárov, ale odvtedy rozšírila portfólio na komerčné plavidlá aplikovaním svojej technológie a dizajnu na lietajúce trajekty rôznych veľkostí.
Trajekt Candela P-12 je navrhnutý tak, aby vytvoril systémy vodnej dopravy s nulovými emisiami, ktoré prinášajú výrazné zlepšenia oproti tradičnej lodnej doprave. Gustav Hasselskog, generálny riaditeľ a zakladateľ spoločnosti Candela tvrdí, že na rozdiel od klasických veľkých, pomalých a energeticky neefektívnych konvenčných trajektov je Candela P-12 menšia a rýchlejšia loď, ktorá umožňuje oveľa vyššiu frekvenciu odchodov a rýchlejšie cestovanie pre pasažierov.
Trajekt Candela P-12 (v pozadí) sa vznáša vo formácii s elektročlnom Candela C-8 (vpredu) neďaleko Štokholmu
Ako príklad prevahy P-12 uvádza Candela na svojich stránkach príklad trasy z Ekerö Center v Štokholme do centra mesta Štokholm v pondelok o 8:00 s využitím rôznych typov prepravy. Kým prostredníctvom „lietajúceho“ trajektu P-12 trvá cesta 30 minút, osobným autom 38 minút, konvenčným trajektom 53 minút a mestskou dopravou 58 minút.
Trajekt P-12 bol prvýkrát spustený na vodu minulý rok a koncom tohto roka začne svoju prevádzku ako súčasť štokholmského systému verejnej dopravy.
Saudská Arábia plánuje použiť trajekty Candela P-12 vo svojom púštnom megameste, ktoré sa v súčasnosti stavia pozdĺž Červeného mora. Mesto už kúpilo osem P-12, čo je najväčšia komerčná objednávka v histórii Candely. Očakáva sa, že plavidlá budú dodané v priebehu budúceho roka.
Loď Candela P-12 nielen znižuje spotrebu energie oproti klasickým trajektom, ale ponúka aj oveľa hladšiu a pohodlnejšiu plavbu. Pretože sa loď nekýva ani nenaráža na vlnách ani na rozbúrenej hladine, dokonca aj cestujúci náchylní na morskú chorobu považujú plavbu za pohodlnú.
Projekt Neom je súčasťou plánu Saudi Vision 2030, podľa ktorého sa má ekonomika krajiny preorientovať z ťažby ropy na moderné technológie. Názov Neom bol vytvorený spojením gréckej predpony neo (nový) a prvého písmena z arabského slova mustakbál (budúcnosť).
The Line má byť príkladom inteligentného mesta, ktoré bude získavať všetku energiu z obnoviteľných zdrojov, plánuje sa tu výroba zeleného vodíka a pestovanie geneticky modifikovaných rastlín. Nebudú tu cesty, ľudia sa budú dopravovať letecky alebo podzemnými rýchlovlakmi. Väčšinu prác majú vykonávať roboti a na bezpečnosť obyvateľov bude dohliadať umelá inteligencia, ktorá má riadiť aj počasie. Mesto má byť dokončené do roku 2039 a pri pobreží má vzniknúť aj plávajúce mesto Oxagon.