Reklama

Samotný YouTube je ziskovejší než mnohé tech-firmy, banky i celé krajiny

Zdroj | CardMapr.nl/Unsplash
Stanislav Vinc
Zdroj | CardMapr.nl/Unsplash
Zdroj | CardMapr.nl/Unsplash

Keď Google v roku 2006 odkúpil videoplatformu YouTube, podľa vtedajších dokumentov vygeneroval za celý rok zisk vo výške len 15 miliónov dolárov. V roku 2023 túto sumu zarobil za 3 hodiny a pár minút.

Pôvodne úplne bezplatnej videoplatforme, sa podarilo sledovanie videí monetizovať prostredníctvom reklám a predplatného. Dnes platforma generuje ročne vyššie zisky, než by ste možno čakali.

Google, podobne ako mnohé iné veľké spoločnosti, nie je ohľadom individuálnych zárobkov jeho produktov a služieb príliš zdieľny. Vo svojich finančných výsledkoch ich spája do väčších skupín a to zvyčajne aj z dôvodu, aby skryl slabé výsledky niektorých z nich. Portál Android Authority preto priniesol vlastný odhad vychádzajúci z rôznych zdrojov.

Obsah pokračuje pod reklamou

Vo finančnej správe spoločnosti Alphabet z roku 2023 spoločnosť uvádza, že reklamy na platforme YouTube vygenerovali za minulý rok zisk vo výške 31,5 miliardy dolárov. K tomu je ale potrebné pripočítať zisky z predaja predplatného, kde Alphabet zisk vo výške 34,7 miliardy dolárov pripisuje všetkým predplatným službám, vrátane tých z obchodu Google Play.

Sunar Pichai, generálny riaditeľ spoločnosti Alphabet, v hovore s investormi upresnil, že samotné predplatné služby Google (vrátane Google One), tvoria z tejto sumy 15 miliárd dolárov. Android Authority odhaduje, že 75 – 80 % z tejto sumy bude patriť YouTube, čo by znamenalo, že celkové príjmy tejto platformy za rok 2023 dosiahli sumu 43 miliárd dolárov. Za jednu hodinu tak zarobil takmer 5 miliónov dolárov.

Pozrite si

Ako nájsť na Netflixe špecifické filmy a seriály? Toto je kompletný zoznam kódov

Keďže je YouTube s reklamami dostupný úplne zdarma, jeho ziskovosť je často podceňovaná. Pravdou však je, že je výrazne ziskovejší než platformy, do ktorých knižníc bez drahého predplatného ani nenahliadnete. Predplatná služba Disney Plus si v roku 2023 pripísala na konto „len“ 8,4 miliardy dolárov, Max (predtým HBO Max) 7,7 miliardy dolárov, hudobná služba Spotify 14,3 miliardy dolárov. Najbližšie k YouTube má Netflix so ziskom 33,7 miliardy dolárov.

Platforma plná zábavných, náučných a dnes už aj na profesionálnej úrovni spracovaných videí, pôsobí navonok veľmi nenápadne. Pravdou však je, že ak by YouTube pôsobil ako samostatná firma, v rebríčku najúspešnejších spoločností Fortune 500, by sa umiestnil niekde okolo 340. priečky. So svojimi ziskami sa vyrovná gigantom ako je Coca-Cola, Deutsche Bank, Oracle či Qualcomm. Za sebou necháva aj Xiaomi, Suzuki, Warner Bros. Discovery, Broadcom či SAP a Starbucks.

Ešte bizarnejšie toto porovnanie začína byť, ak si svetoznáme spoločnosti vymeníte za celé krajiny. V tomto prípade portálu na tento účel poslúžil verejný rebríček 188 krajín zoradených podľa výšky HDP v bežných cenách za rok 2023. Samozrejme, je potrebné mať na pamäti, že zisk spoločnosti a hrubý domáci produkt, sú vzájomne veľmi odlišné ekonomické ukazovatele. Toto porovnanie je tak potrebné brať s rezervou a slúži skôr pre lepšiu predstavu, o akých sumách tu vlastne hovoríme.

Zisk YouTube za rok 2023 vo výške 43 miliárd dolárov, zodpovedá za daný rok HDP Lotyšska, ktoré sa v rebríčku umiestnilo na 95. priečke, podobný výkon mala aj ekonomika Bahrainu a Bolívie. YouTube by sa tak ako krajina vo väčšine rokov zrejme s prehľadom zmestil do prvej stovky.

Aj keď boli niektorí analytici v roku 2006 pri akvizícii platformy YouTube voči rozhodnutiu vtedajšieho Google skeptickí, napokon je jasné, že sa jednalo o správny krok. YouTube sa vďaka bezplatnému prístupu zatiaľ podarilo ustáť nárast popularity streamovacích služieb ako sú Netflix, Disney Plus či Max, ale aj TikTok-u či Instagramu a to najmä vďaka YouTube Shorts, kde sa spoločnosť formát krátkych vertikálnych videí servírovaných v nekonečnom feede neostýchala rýchlo okopírovať.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.