- #E-mobilita
- 9 min.
- 7.7.2023
Sadnúť si za volant Mercedes-Benz A 180 je zážitok, na ktorý sa nezabúda
Máloktorá automobilová značka má také legendárne meno, ako práve Mercedes-Benz. Automobilka je na špičke prakticky od svojho vzniku a zďaleka sa nedá povedať, že by dnes nestíhala držať krok s inováciami.
Sadnúť si za volant je zážitok, aj keď ide v postate o vstupný model do sveta MB. Poviem vám na rovinu, stačí len pootvoriť dvere a v tom okamihu ste vtiahnutí do iného sveta.
Výhody
- famózny displej
- vynikajúca spotreba
- asistenčné systémy
- komfort
- spotreba
- najlepšie audio, aké som kedy počul
- cena
Nevýhody
- dvere by sa mohli zatvárať ľahšie
- menší kufor
Mercedes-Benz A 180 sa dočkal viacerých zmien. V exteriéri vidieť prepracovanú prednú masku chladiča, ploché svetlomety či športovo klesajúcu kapotu s dvomi prelismi. Vzadu je nový difúzor a zadné LED svietidlá. Výrobca tiež priniesol nové disky s rozmermi 19″ (testované vozidlo malo 18″).
Zmeny vidieť aj v kabíne. Vynovená je grafika prístrojového štítu umožňujúca štyri druhy zobrazenia a to od klasického s dvojicou budíkov až po športový s centrálnym otáčkomerom. Mne (a myslím, že i ostatným motoristom) bude zrejme postačovať prednastavená grafika, ktorú môžete vidieť i na obrázkoch. Obsahuje všetky potrebné informácie, no používateľ sa v nich nestratí, okamžite pohľadom nájde údaj, ktorý hľadá. Páčilo sa mi napríklad, že ukazovateľ stavu paliva nie je len grafický, ale vedľa ikony s nádržou je i presný digitálny údaj o dojazde. Nemusíte nič prepínať, ak chcete vedieť, hodíte očkom vľavo dole a viete, či sa treba zastaviť na čerpacej stanici, alebo ešte nie.
Vylepšenia sa dočkal infotainment. MBUX môže byť vybavený 7″ až 10,25″ displejom, ktorý plynulo prechádza do prístrojovky. Beží na aktualizovanom softvéri podporujúcom Apple CarPlay a Android Auto. S iPhonom to funguje úplne skvelo. Systém je tiež vybavený výkonnejšou navigáciou a zjednodušeným hlasovým asistentom.
Zmizol kontroverzný touchpad, ktorý bol predtým umiestnený v stredovej konzole. Jeho miesto sa zdá byť nevyužité, i keď to môže byť vec názoru a vkusu. Na jeho mieste sa nachádza úložný box s USB-C portom. Mercedes však nechal miniatúrne touchpady na oboch stranách volantu, vľavo si môžete zvoliť dizajn prístrojového štítu, ako i to, čo na ňom chcete zobrazovať (navigácia, média, vozidlo). Z touchpadu na pravej strane máte pohodlný prístup na prechádzanie v displeji infotainmentu. Posúvaním si vyberáte z ponuky, kliknutím na plôšku (OK) potvrdíte výber. Geniálne, i keď musíte mať cvik a dobrý cit v prstoch.
Čo sa týka asistenčných systémov, ide o úplnú špičku (za doplatok). K dispozícii je vylepšený balík asistenčných systémov. Spomenúť môžem ovládanie asistenta udržiavania v jazdnom pruhu – je výrazne komfortnejší s použitím aktívnej regulácie riadenia. Dočkali sme sa novej generácie parkovacieho balíku, ten pomáha pri parkovaní v pozdĺžnom smere, čomu výrazne pomáha 360-stupňové zobrazenie okolia pri manévrovaní.
Testovaná verzia bola vybavená benzínovým 4-valcom s objemom 1,33 l o výkone 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 230 Nm. Spaľovací motor dopĺňa 1,3 kW hybrid so 48 V architektúrou. V praxi tak získate rýchlejšie štartovanie s menšími vibráciami a hlukom, tým pádom aj hladší chod. Keďže ide o mild hybrid, batéria sa samostatne nenabíja, energia sa získava rekuperáciu počas brzdenia a pri pomalom posúvaní.
Spojenie motora je hladko prepojené s automatickou prevodovkou 7G-DCT, zrýchlenie z nuly na stovku je za 9,2 s, maximálna rýchlosť je 215 km/h, kombinovaná spotreba 6 l/100 km.
Čo sa mi páčilo
Prakticky okamžite som si zamiloval radiacu páku umiestnenú na volante a môžem povedať, že ide o najlepšie riešenie, aké sa môže použiť pri automatoch. Zvlášť, ak sa ovláda mimoriadne presná, rýchla a tichá prevodovka.
Celkovému pocitu, že jazdíte a ovládate vozidlo, ktoré ešte len príde niekedy v budúcnosti napomáha obrovský displej. Palubovka plynule prechádza do displeja infotainmentu. Je to geniálne riešenie. Vďaka tomu je interiér dizajnovo oveľa čistejší a posúva komfort do vyššieho levelu. Toto sú vecičky, ktoré na Mercedese motoristi milujú a len máloktorá značka sa mu môže v tomto rozmaznávaní rovnať.
Pocit sci-fi som najviac zažíval pri zapnutí asistenčných systémov. Už teraz sú neuveriteľne presné, takže si prečítajú povolenú rýchlosť na dopravných značkách a podľa toho prispôsobia rýchlosť. Udržia vás v strede jazdného pruhu, poradia si so zákrutami. Je to silne návykové, našťastie systém kontroluje, či máte ruky na volante, ak nie upozorní vás na to. Určite je to obrovský prínos pre bezpečnejšiu jazdu, pretože koľkokrát sa vodič niekde nakloní, obzrie a za sekundu sa toho pri stovke udeje veľmi veľa. Ja som si pohotovosť systému overil v mestskej premávke, kde autobus vyšiel do cesty a vozidlo predo mnou prudko zabrzdilo. Skôr ako som si to uvedomil, stihol systém zareagovať.
Vnútorný priestor je komfortný, či už ide o povrch materiálov, kvalitu sedačiek i pohodlie počas jazdy a celkové dizajnové spracovanie. Okamžite viete, že sedíte, resp. sa len dívate do interiéru prémiového vozidla. Aj keď ide o jeho najnižší modelový rad. Priestorovo je na tom lepšie i v porovnaní s BMW 1 a Audi A3 Sportback.
Wau efekt prinášajú svetelné efekty a ambientné osvetlenie v kabíne, vďaka čomu máte pocit, že sedíte vo vyššom modelovom rade než v skutočnosti ste. Nechýbajú tri ikonické športové okrúhle dýzy s odkazom na turbíny lietadla. Okamžite si zamilujete prepracovaný volant vyrobený z kože Nappa. Má síce pomerne hrubý veniec (nabitý tlačidlami), ale stále si udržiava kompaktné rozmery.
Samostatnou kapitolou je digitálny kľúč a aplikácia Mercedes me. Tá disponuje všetkými údajmi o vozidle, o servisných prehliadkach, zároveň viete na diaľku auto odomknúť a aktivovať kľúč, aby bolo vozidlo použiteľné. Kdekoľvek ste, môžete si pozrieť spotrebu, ale i to, či je správne zabrzdené a máte zatvorené okná. Aké je to super som vyskúšal na vlastnej koži pri prvom zahrmení. Hneď som mrkol, či som nezabudol zatiahnuť okno (nezabudol).
A 180 má športový vzhľad, ale zo spotreby som išiel do kolien. V meste to bolo viac-menej v očakávanej spotrebe, ale po diaľnici som neveril vlastným očiam. Zo Žiliny po Trnavu som pri dodržaní maximálnej rýchlosti dosiahol spotrebu 5,6 l/100 km, po prejdení úseku od Trnavy do Bratislavy (maximálka 110 km/h) klesla dokonca na 5,1 km/100 km!
Čerešničkou na lahodnej torte bolo audio (ozvučovací systém Burmester s priestorovým zvukom SA-810). Lepší zvuk som doteraz v žiadnom vozidle nepočul a verím, že len máloktorý motorista má doma audio v kvalite aspoň vzdialene sa približujúcej tomu, čo ponúkal testovaný „meďák“. Basové tóny mali naozaj hĺbky a nerezonovali ani pri fakt veľkej intenzite. Výšky som musel síce v nastaveniach pridať, ale potom to už hralo jedna báseň – prakticky v akomkoľvek žánri. Paráda.
Čo by mohlo byť lepšie
Osobne som zvyknutý na väčší kufor, ako ponúka tento hatchback, to však neznamená, že do neho nezmestite nič. Kufor má 350 l, čo je v tejto triede štandardom.
Druhou vecou, ktorá mi prekážala, bolo zatváranie dverí. Nie som zvyknutý trieskať dverami, no v tomto prípade som ich musel zatvárať s väčšou silou. Zavrieť dvere sa mi na prvýkrát podarilo málokedy.
A 180 je hatchback, takže nepočítajte s veľkým priestorom na zadných sedačkách. Ideálne je na vozenie detí, alebo osôb s menším vzrastom. Vyšší, resp. silnejší spolujazdci sa pohodlne cítiť nebudú.
Mercedes triedy A je naozaj veľmi dobrá voľba. Prekvapenie nastalo, keď som sa pozrel na cenu. Pri súčasných cenách automobilov som rozhodne nečakal, že tento fešák sa bude predávať od 33 960 €. Už v základe vozidlo ponúka dosť a netreba zabúdať, že v cene máte zahrnutý bezplatný servis na 6 rokov alebo do 160 000 km.
Testovacia verzia stála 46 872 €. Za 12 912 € navyše získate výbavu AMG LINE PREMIUM, balík asistenčných jazdných systémov, integráciu smartfónu, balík Night, polárnu bielu, ozdobné prvky či zimný balík. Pri hľadaní tej správnej výbavy oceníte, že Mercedes-Benz zjednodušil logiku ponuky balíkov, takže máte pri výbere menej práce.