Reklama

S kúpou plug-in-hybridu nečakajte! Na registrácii výrazne ušetríte už teraz

Richard Pliešovský

Elektromobilita je stále fenomén, ktorý vyvoláva stále veľa otázok. Niektoré sa týkajú pohonu, iné ekologického aspektu, ďalšie finančnej výhodnosti, resp. náročnosti. Práve pri peniazoch sa teraz na chvíľu zastavíme.

Ako istotne viete, registrácia nového vozidla nie je lacná záležitosť. Štát síce poskytuje zľavu za zápis plug-in hybridu, ale ak má vozidlo vyšší výkon, stále je to pomerne veľký výdavok.

Konkrétne, do 30. júna získate 50 % zľavu, od 1. júla budete platiť poplatok „len“ 20 % z nových položiek podľa zákona č. 109/2023 Z. z. Veľa motoristov preto odkladá kúpu nového plug-in hybridu na neskôr, pretože pravdepodobne nevedia, ako sa má správne vypočítať poplatok.

Obsah pokračuje pod reklamou

Na nesprávny výpočet sme prišli náhodou, počas kúpy redakčného vozidla, keď sme si začali zisťovať, koľko zaplatíme za registráciu. Mysleli sme si, že výhodnejšie bude počkať do 1. júla 2023 a tak ušetriť takmer tisíc eur. Mýlili sme sa!

Vychádzali sme totiž zo správnych poplatkov, ktoré hovoria, že pri výkone motora 180 kW sa platí poplatok 1 900 eur. Pri 50 % zľave (aktuálne zníženie poplatku, ak si kúpite plug-in-hybrid) by to bolo 950 eur. Od 1. júla 2023 by sa však malo platiť len 20 % zo sumy 900 eur, teda 180 eur(!). Nezanedbateľný rozdiel, súhlasíte? Výpočet je ale zlý a to z jedného, jediného dôvodu.

Správny poplatok sa v skutočnosti platí len za výkon spaľovacieho motora, nie zo spoločného výkonu (kombinovaný výkon spaľovacieho motora a elektromotora) a to je veľký rozdiel. V prípade BMW X1 xDrive25e má plug-in hybrid spoločný výkon 180 kW, ale spaľovací motor je tu „len“ s výkonom 100 kW.

Realita je teda taká, že dnes zaplatíte registračný poplatok za 100 kW výkon 210 eur, s 50 % zľavou je to 105 eur (výrazný rozdiel v porovnaní so sumou 950 eur – ak ste si počítali správny poplatok na základe spoločného výkonu!). Od 1. júla 2023 zaplatíte 90 eur (základ), so zľavou je to 33 eur. Sami vidíte, že rozdiel 72 eur už vôbec nie je taký dramatický, aby ste museli čakať na registráciu plug-in hybridu dva mesiace. Zvlášť, keď si kúpu vozidla presuniete na letnú sezónu.

Pozrite si

TEST Škoda Enyaq iV – Aj v slabšej výbave ponúka výborný komfort a parametre

Horšie je, že túto skutočnosť si nemáte kde overiť. V online kalkulačkách by ste pravdepodobne zadali spoločný výkon, teda v našom prípade 180 kW. Na infolinke taktiež nepochodíte, jednoducho vám nevedia povedať, z akého výkonu budete pri plug-in-hybride platiť správny poplatok. Podobnú informáciu sme ale dostali aj od Ministerstva vnútra. Keď sme ich kontaktovali, dostali sme odpoveď, že „výška poplatku za zápis držiteľa vozidla je vždy počítaná z položky P.2 bez ohľadu na to, aký výkon má elektromotor. Do 30.6.2023 je to 50% zľava a od 1.7.2023 ak je to hybrid tak to bude 20%, ale už z nových položiek podľa zákona č. 109/2023 Z. z“. Ako však bežný používateľ vie, čo sa zapisuje do položky P.2?

Koľko reálne zaplatíte sa teda dozviete len pri samotnej registrácii na Dopravnom inšpektoráte. Našťastie, v tomto prípade budete vždy milo prekvapení 🙂 Ak teda plánujete kúpiť plug-in-hybridný automobil, rozhodne neváhajte. Na správnych poplatkoch nielen dnes, ale aj po 1.7.2023 výrazne ušetríte!

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.