Neexistuje odvetvie, v ktorom by spoločnosť Bosch nemala prsty. Ak sa pozriete okolo seba, takmer všade by ste našli produkty či vynálezy od Bosch. V Čechách a na Slovensku spoločnosť Robert Bosch reprezentuje Milan Šlachta, s ktorým sme sa rozprávali o súčasnosti, ale i budúcnosti. V spoločnosti je už viac ako 25 rokov.
Sedíme v novo zrekonštruovanej budove Bosch v Bratislave, ktorá vyzerá veľmi moderne. Aké technológie tu máte?
Máte pravdu, túto budovu sme skutočne práve kompletne zrekonštruovali a naplno pripravili na 21. storočie. Je tu riadiaci systém celej budovy, ktorým dokážeme monitorovať pohyb v budove, osvetlenie, výťah, teplotu v kanceláriách či ovládať klimatizáciu. Dokážeme napríklad počítať automobily, ktoré prejdú popred budovu vďaka našim inteligentným kamerám. Som skutočne hrdý, že sa nám toto podarilo.
Bosch má za sebou bohatú históriu. Ak sa obzriete do minulosti, na čo ste najviac hrdý na globálnej a na lokálnej úrovni?
Osobne ma teší, že už 25 rokov pracujem pre spoločnosť, ktorú na trhu vidieť. A tým nemyslím len oblasť automotive, ale aj množstvo ďalších oblastí na trhu, ako napríklad elektrické náradie, priemyslová automatizácia, tepelná technika či oblasť IoT a umelej inteligencie, ktorá sa stáva jednou z našich hlavných domén. Vo väčšine oblastí sme lídrom. Na lokálnej úrovni by som mohol ako príklad uviesť Českú republiku a závody Bosch v Jihlave a Českých Budějoviciach, kde sme významným zamestnávateľom.
Práve v Českých Budějoviciach sme koncom septembra tohto roka otvorili nové vývojové a technologické centrum, ktoré slúži až pre 600 vývojárov a technických pracovníkov. Centrum sa zameriava na aplikovaný vývoj automobilových komponentov pre zákazníkov Bosch na celom svete. Ak sa vrátim k automotive, tak tu som hrdý na to, že sme technológiu dieselových motorov dokázali dostať na súčasnú úroveň. Podľa štúdií aj v roku 2030 budú spaľovacie motory stále tvoriť až 75 % motorizácií nových automobilov.
Je podľa vás elektromobilita budúcnosť?
Určite je elektromobilita významným technologickým míľnikom. Aj my v Bosch sledujeme trendy v elektromobilite a k nej prispôsobujeme aj vlastný vývoj. Už dnes dodávame výkonnú elektroniku, ktorá riadi spotrebu energie a vďaka nej dokážeme napríklad predlžovať životnosť batérií. Bosch totiž spája batérie z elektromobilov s cloudom a výrazne zlepšuje výkon a životnosť týchto batérií. Inteligentné softvérové funkcie na cloude neustále analyzujú stav batérie a prijímajú opatrenia proti starnutiu článkov.
Takto dokážeme znížiť opotrebovanie najdrahšej súčasti elektromobilu až o 20 percent. Rozhodujúcu úlohu pri tom zohrávajú dáta o vozidle a jeho okolí v reálnom čase. Cloudové služby využívajú tieto údaje na optimalizáciu každého nabíjania a poskytujú vodičom priamo na displeji na mieru šité tipy, ktoré sa týkajú šetrenia batérie. Nemyslím si však, že zostaneme len pri batériových elektromobiloch.
V hre sú určite aj vodíkové palivové články, žiaľ súčasná infraštruktúra im nepraje. V Čechách máme len jednu vodíkovú čerpaciu stanicu, na Slovensku nie je žiadna. Budúcnosť určite bude patriť pestrejšej mobilite, jednoducho budú vedľa seba jazdiť automobily s moderným spaľovacím pohonom, s batériami či s vodíkovými palivovými článkami. Zaujímavou témou sú aj syntetické palivá.
Dočkáme sa aj plne elektrického automobilu len z dielne Bosch?
Takéto ambície nemáme, pokiaľ viem.
Investovali ste obrovské prostriedky do továrne na výrobu polovodičov v Drážďanoch, ktorú spustíte v roku 2020. V čom sú lepšie automobilové polovodiče z karbidu kremíka?
Harald Kröger, člen predstavenstva spoločnosti Bosch, počas tlačovej konferencie v Drážďanoch verejnosti vysvetlil, že vďaka polovodičom z karbidu kremíka majú elektromotory viac energie. Pre motoristov to znamená predĺženie dojazdovej vzdialenosti o 6 percent. V budúcnosti budú čipy vyrobené z tohto mimoriadneho materiálu udávať tempo vo výkonovej elektronike – veliteľskom centre pre elektrické a hybridné vozidlá.
V porovnaní s doteraz používanými kremíkovými čipmi majú polovodiče SiC lepšiu elektrickú vodivosť. To umožňuje vyššie spínacie frekvencie, a zároveň je zaistené, že sa rozptýli oveľa menej energie vo forme tepla. Vďaka týmto polovodičom by mali byť aj elektromobily lacnejšie.
A čo autonómne automobily? S Mercedes-Benz ste ukázali autonómne parkovanie. Dostanú sa vôbec autonómne automobily raz aj do miest?
To, či sa autonómne automobily dostanú raz do miest, nezáleží len od technológií, ale aj od legislatív v jednotlivých krajinách, ktoré by chceli v budúcnosti presadzovať tento spôsob dopravy. Spoločnosť Bosch aj v tomto smere napreduje rýchlo. Dôkazom toho je práve povolenie nemeckých úradov na autonómne parkovanie v parkovacích domoch. Aktuálne už evidujeme záujem veľkých firiem o spoluprácu. Ja si viem predstaviť autonómnu mobilitu obmedzenú napríklad na oblasť letísk, alebo vybraných štvrtí, kde by mohla plniť funkciu autonómnej lokálnej prepravy.
Aký je váš názor na umelú inteligenciu v automobiloch?
Určite pozitívny. Umelá inteligencia už teraz zohráva dôležitú úlohu v automobilovom priemysle. Len na autosalóne vo Frankfurte tento rok Bosch predstavil niekoľko revolučných technológií, ktoré sú založené na umelej inteligencii. A práve v týchto projektoch si uvedomíte, akí inteligentní sú ľudia, kde aj menej skúsený vodič dokáže rozpoznať, či osoba stojí, alebo má záujem prejsť cez cestu. Výhoda umelej inteligencie je zase v tom, že keď sa to naučí jedno auto, viete tento softvér multiplikovať do ostatných automobilov. Budú sa tak učiť všetky a budú sa neustále zlepšovať.
V roku 2018 ste celosvetovo predali 38 miliónov produktov s možnosťou pripojenia k internetu. Čo všetko vieme dnes využívať v rámci IoT od Bosch?
To, čo všetko sa dá využívať v rámci IoT v domácnosti, skvele opisuje naša kampaň s názvom LikeABosch. V rámci IoT dokážu mať používatelia prepojenú takmer celú domácnosť, táto konektivita tu už je. Smartfónom tak môžete ovládať domáce spotrebiče v kuchyni, zistiť, či vám niečo nechýba v chladničke, alebo prednastaviť rúru, či dokonca na diaľku si zapnúť kávovar a vybrať si kávu, ktorú máte radi.
Okrem toho je samozrejme možné na diaľku regulovať teplotu v domoch, alebo bytoch. Ak máte záhradku, pokosíte si ju bez toho, aby ste vystrčili päty z domu, pretože naša kosačka na trávu Bosch Indego to urobí za vás. Naša platforma je dokonca otvorená, takže je možné k nej pripojiť aj zariadenia iných výrobcov.
Ako je v súčasnosti riešená bezpečnosť IoT zariadení? Čo by bolo potrebné urobiť, aby boli inteligentné domácnosti a podniky ešte viac chránené?
V Bosch máme najvyššie štandardy zabezpečenia. Používame špičkové šifrovacie technológie a pravidelne žiadame nezávislých odborníkov, aby naše systémy dôkladne testovali. Naše domáce spotrebiče disponujú systémom Home Connect. Na servery Home Connect sa ukladajú len základné dáta. Komunikácia je zároveň možná len cez šifrované siete. Ďalšie zabezpečenie aplikácie Home Connect predstavujú bezpečnostné certifikáty, firewall na serveroch a ochrana heslom.
Minulý rok ste oslávili 25 rokov pôsobenia na Slovensku. Ktorej divízii Bosch sa u nás najviac darí?
Slovensko je známe ako automobilová krajina, vyrába sa tu najviac automobilov na obyvateľa. Samozrejme je aj u nás najväčší obrat z divízií automotive. Sme výrobca a dodávateľ viacerých komponentov pre automobilky pôsobiace na Slovensku. V rámci Robert Bosch Bratislava pôsobí najväčším podielom zase divízia Termotechnika. Darí sa však i ostatným divíziám Bosch na Slovensku – Power Tools (elektrické ručné náradie), Building Technologies (zabezpečovacie systémy, ozvučenie budov) a ďalším.
Mali sme možnosť nahliadnuť aj do servisného strediska Bosch v Mikulove. Prekvapil nás cieľ vrátiť zákazníkom opravený prístroj maximálne do 5 dní. Nie je to veľmi šibeničný termín?
Áno, tento termín sa šibeničný zdať môže, ale vo väčšine prípadov sa nám podarí termín piatich pracovných dní dodržať. Pre zákazníkov je dôležité mať svoj pracovný nástroj opäť funkčný čo najskôr.
Bosch chce byť do roku 2020 kompletne CO2 neutrálny. Splníte tento cieľ aj v Čechách a na Slovensku?
Stratégia samozrejme platí celosvetovo. To znamená, že viac ako 400 závodov Bosch na celom svete, od vývoja, cez výrobu, až po administratívne budovy, za sebou nebude zanechávať žiadnu uhlíkovú stopu vrátane Česka a Slovenska. Neutralita znamená, že budeme kompenzovať našu súčasnú uhlíkovú stopu, a zároveň budeme hľadať riešenia, ako CO2 eliminovať. Na tieto ciele je celosvetovo vyčlenených v nasledujúcich desiatich rokoch jedna miliarda eur.
V prvej fáze sme sa zaviazali, že budeme nakupovať energiu z obnoviteľných zdrojov. Na znižovaní CO2 pracujeme dlhodobo, máme realizované projekty výmeny osvetlenia, používame najnovšie technológie vo výrobných procesoch s minimálnou energetickou náročnosťou. Používame čistiace prostriedky, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu (napríklad vodnú paru). Vyradené stroje ďalej recyklujeme a rovnako sa podieľame na projektoch vysádzania stromov a využitia dažďových vôd.