Za clonou masívnej marketingovej podpory úspešnej spoločnosti SpaceX trochu zabúdame na existenciu viacerých ďalších vesmírnych firiem pôsobiacich mimo štátny sektor.
Súkromníci už fungujú vo veľkom
Nemáme na mysli firmy typu Blue Origin, Virgin Galactic, či Virgin Orbit, ktoré tiež zdatne rozoznievajú marketingové tamtamy, ale zatiaľ svoje technické prostriedky stále – a často už poriadne dlho – len testujú.
Pritom taká United Launch Alliance (ULA), čo je spoločný podnik firiem Boeing a Lockheed Martin, funguje už od roku 2006. A veľmi úspešne. V tomto prípade ide o súkromnú spoločnosť, ale jej hlavným chlebodarcom sú americké vládne agentúry a armáda USA, čo vysvetľuje celkovo slabšie mediálne pokrytie.
ULA vynáša na obežnú dráhu satelity pomocou nosných rakiet Atlas V, Delta II a Delta IV. Lieta však aj hlbšie do vesmíru. Raketa Atlas V napríklad dopravila na Mars zatiaľ najväčšiu automatickú sondu, rover Curiosity.
Súkromný vesmírny dopravca sa rodí aj v Číne. Spoločnosť LandSpace tam ohlásila, že ešte do konca tohto roku vynesie pomocou svojej trojstupňovej rakety Zhuque-1 na pevné palivo prvý komerčný satelit. Má ísť o malú družicu spoločnosti China Central Television.
Aj malé satelity môžu prinášať veľký profit
Ale aj o dopravu malých satelitov je veľký záujem. Navyše družice o hmotnosti niekoľkých desiatok, prípadne stoviek kilogramov bude možné vynášať podstatne menšími raketami a teda aj lacnejšie.
Na tento segment kozmického biznisu sa chce zamerať aj americký vesmírny startup Rocket Lab. Zatiaľ má na konte dva skúšobné štarty svojej nosnej rakety Electron z kozmodrómu Launch Complex 1 na Novom Zélande – posledný, s názvom misie „Still testing“ (Stále testujeme), sa uskutočnil 21. januára 2018.
Počas testovacieho letu boli úspešne vypustené štyri malé družice, aké sa firma chystá komerčne vypúšťať aj „naostro“. Raketa Electron, ktorá je vysoká len 16 metrov a unesie náklad 225 kg na LEO, pre veľké družice ani nie je určená. Je to rozdiel oproti spoločnostiam ako SpaceX, alebo ULA, ktoré sú schopné do vesmíru dopravovať náklad o hmotnosti až niekoľkých desiatok ton.
Výroba malých vesmírnych sond však za posledné desaťročie rýchlo rastie a spoločnosť Rocket Lab tvrdí, že už má celý rad zákazníkov, ktorí chcú využiť jej nosnú raketu Electron. Medzi inými NASA, Spaceflight, alebo Moon Express, ktorý chce dopraviť svoj malý rover na povrch Mesiaca.
Teraz sa Rocket Lab snaží spustiť komerčné lety do vesmíru, ale, podobne ako v minulosti, ju sprevádza smola. Komerčná misia Rocket Lab s názvom It’s Business Time (Je čas na biznis) mala najskôr štartovať na konci apríla, ale potom, čo technici zistili problémy u niektorých motorov, bola odsunutá na jún. Aj tento štart bol po niekoľkých odkladoch nakoniec zrušený, keď inžinieri odhalili opätovné technické problémy.
„Cez prekážky ku hviezdam“
Rocket Lab hovorí, že odvtedy analyzoval motory a vykonal zmeny v ich dizajne tak, aby motory prešli novým testovaním pred novembrovým letom. V rámci štartu It’s Business Time má byť na orbitu vynesených päť malých satelitov.
Dva budú pochádzať od výrobcu Spire Global, vyrábajúceho sondy na monitoring lodí, lietadiel a počasia. Súčasťou má byť aj satelit určený na otestovanie nového typu vesmírnej plachty, aká môže v budúcnosti pomôcť spomaliť sondy vo vesmíre a rýchlejšie ich sťahovať z obežnej dráhy.
Bezprostredne po misii It’s Business Time chce Rocket Lab rýchlo uskutočniť plánovaný štart pre NASA. Misia, známa ako „19. vzdelávací štart nanosatelitov“ (19th Educational Launch of Nanosatellites, alebo ELaNa-XIX), bude pozostávať z 10 štandardných CubeSat-ov, ktoré budú vykonávať rôzne typy vesmírneho výskumu.
Malé sondy budú plniť rôzne úlohy – od sledovania kozmického počasia, ktoré reprezentuje interakcia častíc prilietajúcich zo Slnka s časticami v okolí Zeme, po meranie radiácie prostredia v blízkosti našej planéty.
Rocket Lab dúfa, že v budúcnosti dosiahne vysokú frekvenciu štartov. S raketami Electron by chcela lietať na obežnú dráhu každé tri dni. V tomto roku plánuje firma zvládnuť jeden štart rakety mesačne, čo by mohli reprezentovať lety v priebehu novembra a decembra. V roku 2019 by sa však frekvencia štartov mohla zvýšiť, uviedol Peter Beck, generálny riaditeľ spoločnosti Rocket Lab.
Ku kozmodrómu na Novom Zélande má kvôli naplneniu tejto vízie pribudnúť ďalší na území USA. Už dnes má firma údajne k dispozícii päť hotových rakiet Electron. Ak sa podarí prekonať detské choroby, Rocket Lab sa stane pravdepodobne významným kozmickým dopravcom v segmente nanosatelitov.