Reklama

Rivian odpisuje „spaľováky“. Je to marketing, či samonaplňujúce sa proroctvo?

Zdroj | Rivian
Juraj Procházka
Zdroj | Rivian
Zdroj | Rivian

Zakladateľ a generálny riaditeľ americkej automobilky Rivian RJ Scaringe (Robert „RJ“ Scaringe) porovnal skúsenosť s nákupom vozidla so spaľovacím motorom dnes so skúsenosťou s výstavbou konskej stajne v roku 1910. V tom čase automobily začali zaplavovať trh, čím sa znížila potreba konských povozov.

RJ Scaringe hovorí, že tradičné čerpacie stanice na fosílne palivá budú v budúcnosti pomaly miznúť, takže kúpa spaľovacieho auta nemá veľký zmysel. Šéf kalifornského startupu si myslí, že zásadný posun v spôsobe, akým sa uberá automobilový trh, už prebieha a bude pokračovať bez ohľadu na to, čo prinesú vládne politiky.

Pozrite si

Rivian má patent na systém priebežného nabíjania elektroáut. Čo to prinesie?

Obsah pokračuje pod reklamou

„Myslím si, že realita kúpy vozidla poháňaného spaľovacím motorom je vo svetle politiky, ktorá prichádza, niečo ako stavba stajne pre kone v roku 1910,“ povedal Scaringe.

Zdroj | Rivian

RJ Scaringe argumentoval, že auto je zvyčajne druhým najväčším majetkom človeka, takže nákup vozidla s benzínovým alebo naftovým pohonom „v našej spoločnosti absolútne nemá žiadnu budúcnosť“. Samozrejme, má na mysli USA, aby sme boli v obraze. Pritom odkazuje na pokračujúcu expanziu národnej infraštruktúry nabíjania elektrických vozidiel.

Iste, dostatočná hustota výkonných nabíjacích staníc je nutnou, aj keď nie postačujúcou podmienkou na postupnú dominanciu elektromobilov. Dobrou správou pre majiteľov EV značky Rivian je, že s vozidlami SUV R1S a pickupom R1T získajú prístup k sieti nabíjačiek Tesla Supercharger. Tie ponúkajú viac ako 12 000 nabíjacích miest v Severnej Amerike a nové generácie stojanov majú zároveň čoraz vyšší disponibilný výkon. Najnovšia generácia Supercharger V4 má prevádzkový výkon až 350 kW.

Zdroj | Tesla

RJ Scaringe pre Heatmap hovorí, že výkon a jazdné vlastnosti elektrického vozidla ho robia oveľa atraktívnejším než auta s klasickým spaľovacím motorom. Kúpa iného ako elektrického vozidla sa mu zdá byť veľmi zastaralá. Odhliadnuc od emisií uhlíka a zodpovednosti za životné prostredie to údajne jednoducho nie je zaujímavé.

S názormi o výkone a jazdných vlastnostiach sa dá súhlasiť, ale ostatné tvrdenia nemusia byť nutne pravdivé. Enviromentálna záťaž elektromobilov závisí od viacerých faktorov. Dôležitý je nielen pôvod elektriny, na ktorú jazdia, ale aj záťaž ťažby materiálov a samotných výrobných procesov pre batérie, elektromotory a ostatné komponenty. Tá býva v niektorých prípadoch problematická.

Samotný Rivian očakáva síce optimistické výsledky výroby – v druhom štvrťroku by mali dodávky dosiahnuť 12 640 EV a ročný odhad hovorí o 50 000 kusoch vozidiel, ale z hľadiska trhového podielu len v samotných USA je to zanedbateľné číslo.

Zdroj | Rivian

Slová šéfa automobilky o beznádejnej neperspektívnosti spaľovacích motorov tak trochu pripomínajú samonaplňujúce sa proroctvo. Hoci aktuálny tlak na elektromobilitu je zrejmý a pravdepodobne bude ešte silnieť aj cez rôzne regulácie a emisné normy, ale je dosť dobre možné, že narazí na limity. Nedostatok surovín na výrobu batérií a magnetov pre elektromotory môže prechod od spaľovacích pohonov k elektrine spomaliť. Rovnako k tomu môže prispieť aj lobing automobiliek proti prísnym emisným normám a stále vysoké ceny elektromobilov. V časoch ekonomickej krízy spotrebitelia citlivejšie vnímajú niekoľko desaťtisícové rozdiely v cenách vozidiel.

Pozrite si

Dvojmotorový Rivian R1S prekonáva odhadovaný dojazd. Ako to dosiahol?

Výrazné zlacnenie elektromobilov preto môže byť jedným z hlavných motivátorov kúpy. Rivian v tomto smere vkladá nádeje do svojho modelu R2, ktorý má byť podstatne lacnejší, ako R1. Zatiaľ neodhalený model R2 bude pravdepodobne stredne veľké SUV s cenou okolo 40 000 až 45 000 USD, čo má motivovať fanúšikov elektrických SUV, ktorým sa zdá vyše 70 000 dolárov za aktuálny model R1 priveľa. Do predaja sa má dostať v roku 2026.

Pre upresnenie uveďme, že aktuálne cena modelu R1S štartuje na úrovni 78 000 USD pre dvojmotorovú verziu Adventure a od 90 000 USD za štvormotorový variant Launch Edition.

V súčasnosti sa R1S , R1T a Amazon Electric Delivery Van (EDV) montujú v závode Rivianu v Normal v Illinois, kde sa vyrába aj vlastný elektromotor Enduro. Model R2 sa bude vyrábať v druhej továrni Rivianu, ktorá sa má čoskoro začať stavať v Gruzínsku.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.