Renault Megane E-Tech Electric – takto má vyzerať elektromobil s Androidom!

Mali sme jedinečnú možnosť vyskúšať si nový plne elektrický Renault Megane E-Tech Electric. Ak má takto vyzerať elektromobil pre bežného vodiča, tak sme nadšení. Ihneď ako si sadnete za volant budete v interiéri a v infotainmente ako doma. Pravdaže, ak používate smartfón s OS Android.

Renault nám ukázal svoj nový plne elektrický Megane. Toto je budúcnosť tohto elektrického hatchbacku, už si ho nebudete môcť v najnovšej generácii kúpiť s bežnou motorizáciou. Môže to znieť akokoľvek, no je to podľa nás odvážny krok pre zelenšiu budúcnosť značky. Po Zoe má tak Renault ďalší plne elektrický model pre bežných ľudí. Aj keď, zatiaľ čo súčasný Megane si viete kúpiť od 19 050 €, ten nový a plne elektrický začína na cene 34 000 €.

Keď sme videli nový elektrický Megane naživo, boli sme nadšení. Pôsobí síce menšie ako na fotografiách, no nechýba mu poriadny šmrnc a moderné prvky, kam sa pozriete. Spredu neprehliadnete nové logo, ktoré je obrovské a ukrýva množstvo senzorov asistenčných systémov. Ak vás zaujíma či svieti – nesvieti. Nový je aj štýl predných LED svetiel, Megane dospel.

Vďaka obrovským kolesám, ktoré môžete mať až s priemerom 20-palcov a sú posunuté na okraj karosérie, má novinka rázvor 2 700 mm. Je to síce o 300 mm menej ako Hyundai IONIQ 5, no na túto veľkosť auta ide o veľkorysé hodnoty. Všimnite si však zapustené kľučky v predných dverách, ktoré sa vysúvajú, keď sa k autu priblížite. Ich tvar po vyklopení je dobrý pre pevné uchopenie. Vzadu sú kľučky integrované do oblasti C-stĺpika.

Nemôžeme si pomôcť, ale v červenej farbe, s ktorou sme brázdili okolie Marbelly nám Megane E-Tech Electric dizajnom a krivkami pripomínal VW ID.4 GTX, aj keď v tomto prípade je elektromobil menší a ponúka len pohon predných kolies. Zozadu je to tiež veľmi pekné auto. Tu už nechýba svetelná lišta cez celú šírku kufra, ktorú rozdeľuje iba nové logo Renault. Kufor sa otvára malým tlačidlom na veku, pocitovo však budete mať chuť stlačiť práve logo Renault.

Zaujímavé je pri označení Megane práve koncové písmeno E, ktoré poukazuje na elektromobilitu. Objem batožinového priestoru je 389 litrov, s medzipodlahou vám príde malý. Našťastie ak odkryjete priestor nižšie, zmeníte názor.

.

Všetky batérie sú ukryté v podlahe, Renault sa pochválil, že jeho elektromobil je o 100 kg ľahší ako pri porovnateľných konkurenčných modeloch. Ak sa rozprávame o konkurentoch, tak tými hlavnými by mali byť Tesla Model 3 a VW ID.3. Musíme uznať, že Renault postavil elektromobil, ktorý stojí za zváženie. Napríklad aj čo sa týka dojazdu. Vybrať si môžete z 2 batérií, a to 40 alebo 60 kWh.

Pozrite siDočkáme sa lacných elektromobilov? Renault, Mitsubishi a Nissan na tom pracujú

 

My sme mali možnosť jazdiť s výkonnejšou (aj drahšou) verziou so 60 kWh batériou, ku ktorej dostanete elektromotor s výkonom 220 koní. Len aby ste vedeli, príplatok za väčšiu batériu a výkon (so 40 kWh batériou dostanete elektromotor s výkonom 130 koní) je 4 800 €. Ak plánujete častejšie aj trasy mimo mesta, rozhodne odporúčame vyššiu verziu s väčšou batériou.

Mimochodom tu vás potešia dve správy. Prvou je možnosť nabíjať z Wallboxu výkonom až 22 kW, čo je v súčasnosti najlepší možný výkon pre domáce nabíjania resp. nabíjanie na verejných AC nabíjačkách. V prípade DC nabíjania sa môžete tešiť na 130 kW nabíjanie a dokonca sa Renault netají tým, že jeho batérii nevadí, ak ju budete pravidelne nabíjať aj na 100 %. Záruka na batériu je pritom 8 rokov alebo 160 000 km.

My sme si Megane E-Tech Electric prevzali so 100 % nabitou batériou, kde nám dojazd hlásil 353 km. WLTP hodnota je pritom pri vyššej 60 kWh batérii na úrovni 450 km. Páči sa nám, že odhad bol skôr reálny, o to viac by ste boli sklamaní, keby ste videli na palubnom počítači 450 km a prešli len niečo okolo 300 km. A to je aj teoretický reálny dojazd novinky s väčšou batériou.

My sme v okolí Marbelly prešli zaujímavú trasu, ktorá kombinovala cestu do kopca a z kopca, kde sa využívala rekuperácia. Po prejdení 200 km trasy sme sa dostali na priemernú spotrebu 17,5 kWh/100 km. A to sme auto nešetrili, využívali sme plné diaľničné rýchlosti, zákruty sme rezali naplno aj preto, aby sme si vyskúšali stabilitu auta v extrémnejších podmienkach.  Do cieľa sme prišli s 36% batérie a odhadovaným dojazdom 134 km. Spotreba a efektivita elektromobilu je tak milým prekvapením.

Pozrite siDovolenka na juhu s Renault ZOE? Nabíjačky tu chýbajú, problém to však nebol

Rekuperáciu ovládate páčkami pod volantom, na spotrebu vplýva aj jazdný režim, ktorý si viete zvoliť priamo na volante efektným kruhovým tlačidlom. Keď už sme pri jazde, pochvalu si zaslúži kvalita spracovania a s tým súvisiace ticho v interiéri. Ak si raz zvyknete na tichú jazdu v elektromobile, kde vás takmer nič neruší, ťažko budete presadať do iného auta. Tu však musí byť všetko zvládnuté dokonale, počujete totiž aj to, ako pracujú tlmiče kolies a iné zvuky, ktoré by ste si bežne neuvedomili. V zákrutách sme si však s týmto elektromobilom neboli istí, akoby sa nám pri väčšej rýchlosti doslova dostávalo jedno z kolies do vzduchu. Boli sme radšej opatrnejší.

Veľkou výhodou je množstvo asistenčných systémov, kde poteší aj inteligentný adaptívny tempomat s aktívnym systémom pre prispôsobenie rýchlosti aj povahe vozovky. V praxi vám tak auto dokáže spomaliť pri prejazde zákrutami či kruhovým objazdom, informácie si preberá z infotainmentu a mapových podkladov. Rovnako vie Renault sám spomaliť alebo zrýchliť na povolené rýchlosti. A musíme priznať, že systémy v tomto prípade fungovali výborne. Poteší aj fakt, že všetko ovládate priamo na volante.

Najväčším prekvapením, a to v dobrom slova zmysle je interiér a infotainment. Čo sa týka kvality materiálov, budete sa cítiť ako v prémiovke – nadšení budete najmä z čalúnenia dverí (žiaľ len v prípade predných), látkou potiahnutej palubnej dosky alebo aj z vnútorného osvetlenia. Farba svetiel v interiéri sa dokonca dokáže meniť podľa slnka, t.j. ráno pri východe je iná ako počas dňa či večer pri západe.

Aj dizajn interiéru je mimoriadne moderný, ostré hrany mu svedčia. Vysunutú priehradku na smartfón s bezdrôtovým nabíjaním neprehliadnete, to čo vás však dostane je systém openR link s integrovanými službami Google. Aspoň tak Renault nazýva systém, ktorý je postavený na Androide a ovládate ho cez obrovský 12-palcový dotykový displej. Ten pred vodičom je tiež plne grafický, širokouhlý a má taktiež 12-palcov. Celkovo tak máte pred sebou plochu so sklom ukrývajúcu spolu 24″ displejov. A je to presne ten raj, ktorý ste vždy v aute chceli mať!

Rozhodne treba pochváliť kvalitu displejov, rozlíšenie je špičkové. A odozvy? Perfektné! Môže za to procesor Snapdragon. Ak máte Android smartfón, budete v menu systému ako doma. Prečo? Lebo je tu Android 10 prispôsobený kokpitu. Ovládate ho presne tak, ako váš smartfón, fonty písma, zapínanie funkcií v nastaveniach a iné detaily sú presne ako vo vašom telefóne. Android auto, aj keď je bezdrôtové ani nebudete potrebovať, pre majiteľov Apple zariadení je tu bezdrôtový Apple CarPlay.

Azda najväčšou výhodou tohto všetkého je, že vlastne dostanete na veľkú obrazovku Google mapy, hlasové ovládanie Google tak, ako ich poznáte. So všetkým vrátane dopravy, satelitných snímok a podobne. Výhodou navigácie je, že vám pekne zobrazuje aj odhadovaný stav kapacity batérie v cieli, nechýbajú nabíjacie stanice, ktoré si viete počas trasy naplánovať. Systém auta je s mapami prepojený tak, že ak máte naplánované nabíjanie, auto naň batériu pripraví, aby ste mali pri nabíjaní ideálne podmienky.

Pozrite siVyskúšali sme Renault Arkana E-TECH Hybrid 145, ohuruje spotrebou!

Obrovskou výhodou je, že súčasťou systému je obchod Google Play. Môžete si tak inštalovať aj ďalšie aplikácie napríklad YouTube Music a podobne. Ich počet je však obmedzený, napríklad nie je možné si stiahnuť žiadne video aplikácie. Po prihlásení sa do vášho účtu Google by ste však mali získať výhody, aké máte aj v smartfóne, t.j. platené aplikácie by mali byť funkčné aj vo vašom aute. Vzhľadom na nedostatok času počas prvej jazdy sme však vlastný účet nevyskúšali, rozhodne tak urobíme pri reálnom teste automobilu.

V nastaveniach sme našli, že ide o Android 10, ktorý bude pravidelne aktualizovaný vrátane softvéru pre iné funkčné prvky v automobile. Mimochodom, k dispozícii je aj elektronické spätné zrkadlo, ktoré je vzhľadom na pomerne malý priezor cez zadné okno vítané. Poteší aj 360-stupňová kamera s mimoriadne jemným rozlíšením.

Ak vás systém zaujíma, ale aj celkovo novinka, pozrite si aj naše video z prvej jazdy s Renault Megane E-Tech Electric.

Nám sa novinka veľmi páči, z prvej jazdy je zrejmé, že na kvalite si tu dali v Renaulte mimoriadne záležať. Rovnako poteší vôbec prvýkrát vstavaný Android do infotainmentu elektromobilu a taktiež relatívne slušný dojazd novinky. Cena nie je najnižšia, avšak vzhľadom na konkurenciu toto bude mimoriadne zaujímavý elektromobil, ktorého hlavným benefitom bude rozhodne dizajn a množstvo technológií, ktoré v tomto aute dostanete.

 

Komentáre k článku