„V Európe v súčasnosti neexistuje nikto, kto by mohol tvrdiť, že recykluje použité batérie elektromobilov v uzavretej slučke s cieľom reprodukovať nikel, kobalt a lítium na výrobu nových batérií,“ povedal Jean-Philippe Bahuaud, generálny riaditeľ divízie Renaultu pre životné prostredie s názvom Budúcnosť je neutrálna (The Future Is Neutral, TFIN).
Na získavanie surovín z vyradených Li-ion batérií sa síce zameriava viacero firiem v Európe, aj vo svete, ale niektoré sa týmto procesom venujú zatiaľ len v malom rozsahu. Podľa Automotive News Europe má Renault za cieľ byť prvým európskym výrobcom automobilov, ktorý bude recyklovať batérie EV v priemyselnom meradle.
Renault za týmto účelom rokuje o spolupráci so „špecializovanými spoločnosťami“, ktoré už zvládajú pokročilý stupeň recyklácie. Automobilka skúma lukratívne možnosti partnerstva so spoločnosťami na ťažbu a recykláciu lítia a iných kovov v batériách EV. Chce vytvoriť obehové hospodárstvo, ktoré jej môže priniesť miliardy dolárov a znížiť závislosť od Číny.
Mimochodom, Čína je pred EÚ nielen v podiele elektromobilov, ale aj v recyklácii batérií, aj keď tento biznis tam často hraničí so šedou ekonomikou. Podľa poradenskej spoločnosti Circular Energy Storage bude mať Čína do roku 2030 k dispozícii takmer štyrikrát toľko batérií na recykláciu ako v roku 2021 a bude dominovať v oblasti predspracovanie a zhodnocovanie materiálov.
Väčšina kovov používaných v Európe na výrobu elektromobilov a ich batérií sa ťaží a spracováva mimo regiónu. Mnohé európske krajiny sa teraz snažia prestať spoliehať na Čínu v súvislosti s týmito materiálmi. Začiatkom tohto mesiaca generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo zverejnil otvorený list zameraný na ochranu pred „náporom elektromobilov z Číny“. Otázka je, či táto ochrana bude účinná a či reakcia neprichádza neskoro, vzhľadom na masívne dovozy lukratívnych modelov EV čínskych značiek.
Recyklácia kovov z batérií EV má značné finančné výhody. Podľa agentúry Reuters tieto kovy predstavujú až 70 percent nákladov na batériu elektroauta a samotné batérie tvoria približne 40% nákladov na priemerné elektrické vozidlo.
Renault nie je jedinou francúzskou automobilkou, ktorá ide masovo recyklovať batérie. V októbri Stellantis oznámil podpis memoranda o porozumení s odborníkom na hydrometalurgickú obnovu kovov Oranom. Cieľom je založiť spoločný podnik zameraný na recykláciu batérií a odpadových materiálov z výroby zo svojich závodov po celom svete. To všetko je súčasťou európskej stratégie, ako sa stať menej závislým od Číny, pokiaľ ide o kovy používané v batériách.
Podobné snahy venované recyklácii batérií elektromobilov sa objavili aj v iných krajinách. Napríklad americká poločnosť Redwood Materials, ktorú založil spoluzakladateľ Tesly, bývalý výkonný riaditeľ a súčasný člen predstavenstva, JB Straubel, spolupracuje okrem iných so spoločnosťami Tesla a Panasonic v Gigafactory Nevada. Redwood Materials však uzavrel partnerstvá aj s automobilkami Ford, Toyota, Volvo a ďalšími a firma v septembri 2023 získala aj európsku recykláciu batérií Redux Recycling GmbH.
Renault budúci mesiac zastaví výrobu nových vozidiel vo svojej továrni Flins v Aubergenville vo Francúzsku a spustí tam výrobu čiastočne recyklovaných dielov vozidiel a repasovaných automobilov, uvádza Automotive News Europe. Firma chce tento rok opraviť 9000 batérií. Renault chce v rámci svojho podnikania TFIN dosiahnuť do konca desaťročia tržby vo výške 2,3 miliardy eur pri prevádzkovej marži viac ako 10 %.