Kia Sportage – tento slovenský kúsok na cestách neprehliadnete

Obľúbený model vyrábaný na Slovensku sa dočkal novej generácie, ktorú na cestách rozhodne neprehliadnete. Kia Sportage je v novom šate jednoznačne pútavejšia, modernejšia a v prípade nami testovaného kúsku aj plne hybridná.

Naše hodnotenie

91%
0 100

Výhody

  • odvážny dizajn
  • vydarený hybridný pohon
  • technológiami nabitý interiér

Nevýhody

  • ovládanie médií a klimatizácie
  • infotainment ešte možno zdokonaliť

Jednou vetou

Kia Sportage urobila s novou generáciou obrovský skok vpred a to nielen po stránke dizajnu, ale aj technológii a pohonnej jednotky, ktorá je tichšia, úspornejšia a po novom aj elektrifikovaná.

Kým niektoré značky pri prechode z generácie na generáciu zachovávajú tie hlavné dizajnové prvky bez zmeny z dôvodu lepšej rozpoznateľnosti vozidla, Kia pri návrhu novej generácie Sportage zjavne hodila všetko staré do koša a kresliť začala na čistý nákres. Dizajn je ako vždy subjektívnou témou, no za nás sa nový Sportage jednoznačne vydaril.

Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše, tým najvýraznejším prvkom novej generácie je rozhodne nová predná maska, ktorá je výrazne agresívnejšia. Môžu za to najmä zalomené denné LED svetlomety a výrazná maska chladiča. Milé rodinné SUV sa tu zmenilo na mestského dravca, ktorý budí rešpekt aj zozadu.

Cez celú zadnú časť vozidla sa tiahne súvislý svetelný pás, ktorý je zároveň zakončením ostrej línie podobnej tej, akú ponúka aj plne elektrická Kia EV6.  Svaly, ktoré týmto odvážnym dizajnom Sportage napína, sú navyše v prípade niektorých motorizácií aj elektrifikované.

Kia nenechala nič na náhodu a popri tom, čo na trh uviedla plne elektrické SUV EV6, ponúka všetky ostatné pohonné alternatívy pri modeli Sportage. Ten totiž ponúka ako klasický spaľovák, mild-hybrid, full hybrid aj plug-in hybrid.

My sme si mali možnosť vyskúšať najvyššiu verziu vybavenú motorom 1,6 T-GDi SmartStream doplnený o elektromotor, ktoré spolu ponúkajú systémový výkon 169 kW, resp. 230 koní s krútiacim momentom 350 Nm. Vstavaná batéria s kapacitou 1,49 kWh sa nabíja samostatne, vašou úlohou je teda už iba jazdiť a užívať si výhody prepojenia spaľováku s elektrickým pohonom.

Pozrite siCitroën ë-C4 Electric – plnohodnotný rodinný hatchback

Kia Sportage samozrejme nie je žiadnym trhačom asfaltu, no tomuto modelu daný pohon dokonale sedí. Rozmerovo totiž ide o stredne veľké SUV priam stvorené do mesta a na jazdu po okresných cestách, kde práve najviac zahviezdi elektrifikovaný pohon. Ten sa celkovo podpisuje pod tichšiu, dynamickejšiu a o niečo úspornejšiu jazdu.

Hybridný Sportage drží svoju batériu nabitú konštaktne medzi polovicou a 3/4 a to z dôvodu jej dlhodobého šetrenia. Energiu poskytuje elektromotoru najmä pri rozbiehaní sa a pomalšej jazde, napr. v kolóne áut. Na rozdiel od plug-in hybridov s väčšou batériou sa elektromotor nedostáva k slovu tak často, no tu prítomný spaľovák je natoľko kultivovaný, že občas zabudnete, že nesedíte v plne elektrickom modeli.

Spotreba tohto hybridného pohonu sa v meste a na okrskoch bez problémov pohybuje pod hranicou 6 l/100 km, pri šetrnejšej jazde sa nebudete mať problém dostať aj o pol litra nižšie. Na diaľnici ide táto spotreba naopak raketovo hore, v našom prípade to bolo až na 8,9 l/100 km. Ako sme však spomínali vyššie, prirodzené prostredie Sportage je niekde úplne inde.

Bez ohľadu na to, na aké cesty sa ale s týmto kúskom vyberiete, celá posádka bude spokojne „krochkať blahom“. Kia totiž vyladila podvozok novej generácie Sportage úplne geniálne a maximálne hladkú jazdu si budete užívať rovnako na diaľnici, ako po slovenských cestách poznačených zimou.

Skvelý prvý dojem na celú posádku urobí aj samotný interiér, v ktorom sa nedá prehliadnuť panoramaticky pôsobiaci digitálny kokpit súvisle prepojený zakriveným sklom s infotainment displejom.

Keďže sme na test mali k dispozícii najvyššiu výbavu GT-Line, v tomto prípade sme mali k dispozícii plne digitálny palubný počítač s 12,3“ displejom doplnený o infotainment systém s rovnakou uhlopriečkou. Táto dvojitá zostava displejov pôsobí mimoriadne luxusne a pocitovo sa doťahuje na výrazne drahšie modely konkurenčných značiek.

Počas jazdy ste tak prakticky dokonale obklopení displejmi, zvyknúť si však treba iba na ich rozloženie. Pre správny výhľad na displej pred vami si budete musieť správne nastaviť sedadlo a výšku a vzdialenosť volantu. Tým však ovplyvníte aj to, aký dobrý dosah budete mať na pravý, hlavný dotykový displej. Ten je totiž tak široký, že pre dosiahnutie do jeho pravej časti som sa počas jazdy musel mierne predkloniť. Toto je však mimoriadne individuálna záležitosť, ktorá pre vás nemusí byť vôbec relevantná.

Pozrite siRenault Megane E-Tech Electric – takto má vyzerať elektromobil s Androidom!

Ľavý displej pred vami vám dokáže zobraziť podrobnosti o jazde, fungovanie asistenčných systémov či tok energie. Prepnúť si ho však môžete aj do dynamického režimu, v ktorom sa pozadie tejto obrazovky prispôsobuje okolitým podmienkam – dobe dňa či dokonca počasiu, fantastické. Pochváliť mimochodom musím aj antireflexnú vrstvu, vďaka ktorej dobrému výhľadu na údaje na oboch displejoch nebránia odrazy, ani ostré slnko.

Digitálny kokpit využíva Kia podobne ako Hyundai aj na zobrazenie prenosu z kamier zabudovaných do spätných zrkadiel, ktoré sa aktivuje po vyvolaní niektorej zo smeroviek. Tento obraz sa zobrazí na mieste tachometra alebo otáčkometra, aby ste napr. pri preraďovaní sa mohli dodatočne skontrolovať priestor vo vedľajšom pruhu. Nejde a ani nemá ísť o náhradu za spätné zrkadlá, skôr o ich praktický doplnok, ktorý je navyše prekvapivo návykový.

Pravý displej disponuje prostredím, aké môžete dobre poznať z ostatných modelov značky Kia a v obdobnom šate aj Hyundai. Celý infotainment je tak plný zaujímavých funkcií, ako napr. diktafónu či relaxačných zvukov prírody, ale aj podrobných nastavení každého detailu auta od osvetlenia, až po asistentov.

Na pravom displeji si v prípade potreby viete aktivovať aj 360-stupňové zobrazenie parkovacích kamier, ktoré vám za pomoci 3D modelu vozidla umožní skontrolovať vaše okolie, čo sa hodí napr. pri tesnom obchádzaní prekážok či parkovaní pri vysokých obrubníkoch. Mimochodom, Sportage si môžete nechať vyparkovať či zaparkovať z/do úzkych miest aj na diaľku pomocou kľúča.

Rýchlosť, resp. reakcie infotainment systému sú priemerné, no rozhodne nie zlé. Animácie pri pohybe v menu mierne meškajú za pohybom prstov po obrazovke, no to vám bude počas jazdy celkom jedno. Podstatné je, že pri klepnutí na čokoľvek na nič nečakáte, systém sa nikde nezdržiava a nezasekáva. Ak to navyše máte podobne ako my, väčšinou budete mať na tomto displeji aj tak zobrazené prostredie Android Auto, resp. Apple CarPlay.

Infotainment systém bol v nami testovanej výbave napojený na audiosystém HARMAN KARDON, ktorý Kia neoznačuje ako „prémiový“ len tak pre nič, za nič. Zvuk ôsmych reproduktorov doplnených o externý zosilňovač je v tomto prípade famózny a svoju čistotu a vyváženosť si dokáže zachovávať aj pri zvýšenej hlasitosti, ktorá navyše nespôsobuje ani žiadne rezonovanie v interiéri.

Pod stredovým displejom je umiestnený ešte jeden úzky displej, ktorý slúži iba na zobrazenie ovládania klimatizácie, resp. rádia. V praxi ide o LCD panel s vopred naprogramovanými tlačidlami, ktoré si napr. na rozdiel od i-Toggles v novom Peugeote 308 neviete zameniť za vlastné. Či chcete ovládať klimatizáciu alebo rádio, si vyberiete dotykovým tlačidlom vľavo.

Osobne mi tento ovládací panel vôbec nesadol a neustále som namiesto úpravy teploty stišoval rádio či namiesto vyhrievania čelného skla prepínal skladby. Som síce rád, že klimatizáciu Kia nepresunula kompletne do infotainment systému, no ani toto mi nepríde ako najšťastnejší kompromis. Stačilo by pritom, ak by sa dal obsah na tomto displeji plne prispôsobiť a súbežne mať na ňom k dispozícii napr. obľúbené tlačidlá kombinujúce ovládanie klimatizácie aj rádia.

Počas jazdy sa budete môcť spoľahnúť na celý rad asistenčných systémov, ktoré sa okrem sledovania vášho okolia, ochrany pred kolíziou či sledovania a držania v pruhoch starajú napr. aj o sledovanie oproti idúcich vozidiel pri odbočovaní vľavo, sledovanie okolia pri vystupovaní z auta či systémy sledujúce mŕtvy uhol a priestor vzadu pri cúvaní. Kia kombináciou viac ako desiatich asistenčných systémov pokryla prakticky všetky riziká a šoférske situácie.

Pozrite siGran Turismo 7: legenda pretekárskych hier sa vracia v extrémne dobrej kondícii

Pri všetkých týchto asistenčných systémoch by sa už mohlo zdať, že je Kia pripravená aj na autonómnu jazdu a aj je. Tieto systémy sú však aktuálne nastavené pomerne citlivé na to, či sa skutočne venujete riadeniu. Napr. na rozdiel od vozidiel koncernu VW si Kia takmer ihneď všimne, že volant nedržíte dostatočne pevne, čo vám dá najavo zvukovou aj vizuálnou výstrahou. To samozrejme nie je benefit, ani nevýhoda, iba drobný postreh na záver.

Nová Kia Sportage na mňa urobila počas testovacieho týždňa mimoriadne dobrý dojem. Navonok sa z nenápadného káčatka stalo neprehliadnuteľné SUV, ktoré vzbudhuje rešpekt. Vo vnútri sa zas nedá prehliadnuť, že Kia má vo svojich radoch množstvo nadšencov pre technológie. Tu a tam sa nájdu hrany, ktoré potrebujú obrúsiť, no tento diamant na cestách rozhodne zažiari.

Komentáre k článku