Audi e-tron S Sportback: Športové SUV, aj rodinné auto

Možno to na prvé prečítanie pôsobí zvláštne, avšak pri elektromobiloch je spojenie vysokého výkonu a rodinného auta viac ako reálne. Najmä ak ide o elektrické SUV s vnútorným priestorom, ktorý ponúka práve Audi e-tron.

Naše hodnotenie

90%
0 100

Výhody

  • Šialená porcia výkonu
  • Skvelá dynamika za každých okolností
  • Dojazd okolo 300 km aj v náročných podmienkach
  • Výkon nabíjania stále drží krok so súčasnou konkurenciou
  • Komfort a vnútorný priestor

Nevýhody

  • (Prirodzene) vysoká spotreba
  • Vysoká cena

Jednou vetou

Šialene výkonné a návykové elektrické SUV, ktoré schladí vysokou cenou

Prvýkrát sme sa s plne elektrickým modelom Audi e-tron mohli stretnúť ešte vo Frankfurte v roku 2015, kde bol predstavený verejnosti ako veľmi zaujímavý koncept elektromobilu s karosériou SUV. Prvé produkčné kusy sa na cestách objavili ešte v roku 2018 a prvé dodávky majiteľom boli realizované v prvej polovici roka 2019.

Už z týchto viet je jasné, že Audi e-tron nie je žiadny nováčik. Fakt, že technologicky ide o prémiové auto spred pár rokov je skutočne zaujímavý. Najmä ak dokáže aj teraz, medzi výrazne mladšou konkurenciou, veľmi dobre obstáť. Ak do porovnania nebudem pridávať Teslu, tak na dané obdobie išlo o naozaj zaujímavý elektromobil.

Batéria s kapacitou 95 kWh, pod kompletnou kontrolou tepelného manažmentu s nabíjacím výkonom do 150 kW či dojazd cez 300 kilometrov. To sú hodnoty, ktoré sú naozaj porovnateľné so súčasnými modelmi elektromobilov. Samozrejme, v ponuke nájdeme už aj lepšie čísla, no vôbec to nie je zlé. Jediný parameter, kde očakávania môžu opadnúť, je cena.

Pozrite siLidl viac ako zdvojnásobil počet nabíjacích staníc pre elektromobily

Predsa len, Audi je prémiová značka a vyššia cena najmä pri SUV s elektrickým pohonom je očakávaná a verejnosťou akceptovaná. Po e-trone je vo svete veľký dopyt, čo je určite jeden z impulzov, prečo sa Audi tomuto modelu aj naďalej venuje. V roku 2020 sa do predaja dostala coupé verzia Audi e-tron Sportback a v závere minulého roka sa ponuka rozšírila aj o najvýkonnejšiu verziu e-tron S Sportback.

Práve tá sa k nám teraz dostala na test a opäť nás e-tron dokázal prekvapiť. S odstupom času, každé ďalšie stretnutie s týmto modelom je stále zaujímavejšie a niektoré prvky sa, aspoň mne osobne, zdajú prirodzenejšie. Audi tu upustilo od štandardných spätných zrkadiel, čo je jedna z prvých vecí, ktorú si na aute všimnete. Štíhle kamery umocňujú mohutný a zároveň moderný dizajn tohto elektrického SUV.

Obraz z kamier sa premieta na displeje, ktoré sú umiestnené vo dverách. Ide o lepšie riešenie aké má napríklad Honda e, kde si ľavú kameru často prekrývate ľavou rukou. Pri Audi e-tron nič také nehrozí a je to aj prirodzenejšie. Každopádne, po prvýkrát som sedel v e-trone takmer pred dvomi rokmi a moje pocity z takto riešených spätných neboli až tak pozitívne. Síce boli bezproblémové, ale povedal som si, že zrkadlo je zrkadlo.

Možno medzi najväčšiu nevýhodu by ste zaradili nočnú jazdy, no nie je to tak. Kamery majú skvelé rozlíšenie a vysokú svetelnosť, vďaka čomu je obraz aj za úplnej tmy veľmi dobrý. Takmer identický ako cez deň a v niektorých prípadoch dokonca lepší ako bežné zrkadlá, nakoľko aj z tmy dokážu „vytiahnuť“ viac svetla. Jediná vec, ktorá mi na takomto riešení prekážala, bol statický uhol.

Zatiaľ čo so štandardnými spätnými zrkadlami vám stačí mierne sa posunúť a videli ste to čo potrebujete, pri kamerách to tak nefunguje. Stávalo sa mi, že nie vždy som mal dobrý výhľad. Pri najnovšom teste Audi e-tron S Sportback som ale takéto problémy už nepociťoval. Pravdepodobne ide teda o kombináciu správneho nastavenia polohy obrazu a… zvyk.

Nami testovaná verzia bola v skvelej červenej farbe s decentnými dizajnovými prvkami športovej triedy S. Rešpekt si najviac získava pohľadom na prednú masku, ktorá je masívna a z veľkej časti zaslepená. Celkový dojem však dotvárajú výrazne vykrojené predné LED Matrix svetlomety a aerodynamické vzduchové prieduchy zvýraznené čiernym lakovaním.

Svetlá si skutočne zaslúžia veľkú pozornosť. V nami testovanej verzii totiž neboli obyčajné LED Matrix, ale najnovšie digitálne svetlomety s funkciou navádzania v jazdných pruhoch. Od štandardných Matrixov sme zvyknutí, že dokážu vyrezávať, respektíve tieniť oproti idúce autá, vďaka čomu môžu byť diaľkové svetlá zapnuté prakticky neustále. Tieto Matrixy sú však natoľko presné, že dokážu doslova kresliť po ceste.

Vďaka tomu vás pri príchode k autu, alebo naopak odchode, poteší príjemná animácia premietaná priamo na cestu. Vybrať si môžete z piatich rôznych animácií. Technológiu ale využili aj na praktickú funkciu, ktorá vám pri jazde na diaľnici výrazným lúčom svetla zvýrazňuje váš jazdný pruh, do ktorého zároveň kreslí šípky v smere jazdy. Síce ide o drobnosť, ale sakra „cool“ drobnosť.

Čo sa týka samotnej funkcie tienenia, mnohé autá majú problém počas jazdy na diaľnici so správnou reakciou na kamiónmi. Veľakrát ich systémy nedokážu rozpoznať a vodičov oslňujú. Audi e-tron S Sportback to zvládal v drvivej väčšine prípadov veľmi dobre, no predsa len nastali asi 3 náročné momenty, z toho dve za sebou, kedy auto nestihlo zareagovať a diaľkové svetlá som musel vypnúť manuálne.

Pri pohľade z boku najviac vystupuje masívne telo, ktoré je ale v Coupé verzii aj pekne aerodynamicky tvarované. Čo už môže kaziť celý dojem z inak skvelého dizajnu sú disky kolies. Nevyzerajú vyslovene zle, no k autu tejto triedy mi veľmi nesedeli. To však bude s najväčšou pravdepodobnosťou cena za test so zimnými pneumatikami. Zadok ale opäť pridáva plusové body s typickými tvarmi a svetelným pásom.

Pozrite siVW ID.4 GTX si vás získal, takto to vyzeralo na TECHBOX ID.4 GTX Roadshow!

Po exteriéri má určite čo ponúknuť aj interiér. Precízne spracovanie je vidieť naozaj všade, prevláda kožené čalúnenie, alkantara, kovové prvky či mäkčené plasty. Prítomné sú tu aj obyčajné plasty s klavírnym lakovaním, ktoré na pohľad vyzerajú dobre, no nie sú až tak praktické. Ide doslova o lapače odtlačkov prstov, ktoré rád chytá aj plocha dotykových displejov. Tie tu samozrejme sú dva, nakoľko interiér ide v štýle typickej prémiovej výbavy Audi.

Okrem dotykového displeja pre infotainment je tu aj dotykový displej určený na ovládanie klimatizácie. To je jeho primárne využitie, no napríklad pri zadávaní navigácie sa zmení na klávesnicu. Čo ma na oboch dotykových displejov bavilo bola haptická odozva. Vďaka nej máte pocit, ako keby ste na dotykovej ploche stláčali skutočné tlačidlá. Efekt je naozaj veľmi dobrý.

Ten najdôležitejší ovládací prvok v celom autom je pochopiteľne volant, ktorý je potiahnutý kožou s pekným prešívaním. Okrem kolies s ním, podľa očakávaní, môžete ovládať infotianment alebo displej kokpitu. Ide o kombináciu dotykových a mechanických tlačidiel. Osobne som s ovládaním nemal nikdy problém a reakcia dotykových častí bola vždy veľmi presná. Tu som bol naozaj spokojný. Celkovo sa mi riešenie ovládania adaptívneho tempomatu oddeleného od volantu páči, keďže je to prehľadnejšie.

Je to štandardné koncernové riešenie s pákou pod volantom na ľavej strane. Samotné fungovanie tempomatu je spoľahlivé, za celý čas som s ním nemal najmenší problém. Rovnako tak veľmi dobre fungovalo udržiavane vozidla v jazdnom pruhu. Tieto funkcie sa pomaly stávajú štandardom v každom novom vozidle, čo len značí, že automobilky majú túto technológiu zvládnutú. Zároveň ide o dobrý krok k vyššej bezpečnosti na cestách. Ak by ste si ale úroveň bezpečnosti ešte chceli zlepšiť, môžete si priplatiť aj za nočné videnie.

Komfort v interiéri je naozaj prvotriedny, a to za každých okolností. Sedačky sú veľmi pohodlné a plne elektronicky nastaviteľné. Aj napriek koženému prevedeniu nabieha vyhrievanie veľmi rýchlo. Podobne komfortne sa môžu usadiť aj pasažieri vzadu, ktorí majú k dispozícii ovládanie klimatizácie cez malý dotykový displej. Nastaviť si tu môžu rýchlosť klimatizácie či teplotu pre každú stranu zvlášť. Z multimediálnych funkcií sú tu dva USB-C konektory. V našej verzii síce vyhrievanie zadných sedadiel nebolo, ale dá sa priplatiť.

Čo musím vyzdvihnúť je vnútorný priestor, ktorý opticky zväčšuje aj panoramatická strecha. Viac miesta sa dá očakávať, nakoľko Audi e-tron S Sportback má na dĺžku 4,9 metra, na šírku 1,9 metra a na výšku 1,6 metra. Váha vozidla v pohotovostnom stave je solídnych 2,7 ton, čo je naozaj dosť. Maximálne užitočné zaťaženie je 625 kilogramov, a to s prehľadom postačuje pre päť dospelých osôb a batožinu. Stupeň praktického využitia môžete zvýšiť príplatkovým ťažným zariadením s nosnosťou 750 kg pre nebrzdený príves a 1,8 tony pre brzdený.

Vnútorný priestor je dosť veľký, každý ma pre seba miesta na rozdávanie, ale aj napriek tomu by som sa na dlhšej trasy s piatimi ľuďmi nevydal. Istota komfortu je ale pre štyroch nadštandardná. Ak sa bojíte o veľkosť kufra, obavy nie sú na mieste. K dispozícii je tu až 615 litrov využiteľného priestoru, ktorý môžete po sklopení zadných sedadiel zväčšiť až na 1725 litrov. Navyše, bonusový priestor nájdete aj vpredu. Ten je síce skromný, no na nabíjacie káble plne postačuje.

Dlhé trasy vám spríjemní infotainment, ktorý ponúka už pomerne štandardné funkcie vyplývajúce aj z aktuálnych regulácií. Digitálne rádio je preto samozrejmosťou. Vozidlo sa kamaráti aj s Android Auto alebo Apple CarPlay, ktoré na obrazovke s vysokým rozlíšením vyzerá veľmi dobre. Čo sa týka navigácie, Audi sa v tejto časti snaží držať štandardov a zaslúži si palec hore. Systém pracuje s topológiou trasy a dostupnými nabíjacími stanicami.

Zoznam nabíjacích staníc síce nepokrýva všetkých operátorov, ale plánovanie prípadných zastávok na nabíjanie či odhad percent v cieli funguje spoľahlivo. Čo auto odhaduje som viackrát sledoval a následne porovnával s realitou, pričom odchýlka bola maximálne jedno percento. Dobrou správou teda je, že na odhad navigácie sa dá spoľahnúť.

Pri Audi e-tron S Sportback je najdôležitejšie to, čo sa nachádza pod kapotou. Audi sa tu naozaj vyhralo s dostupnou technológiou a možnými parametrami. O pohon sa nestarajú dva, ale dokonca až tri elektrické motory. Kombinovaný výkon všetkých troch jednotiek je až 370 kW, čo je 503 koní. Ešte viac dokáže ohúriť krútiaci moment, ktorý je šialených 973 Nm.

Pozrite siMercedes-Benz EQV – luxusná elektrická dodávka s prekvapivo nízkou spotrebou

Ide teda o plnohodnotnú športovú štvorkolku, ktorá využíva všetky možnosti pohonu na čo najdynamickejšiu a zároveň bezpečnú jazdu. Z 0 na 100 km/h sa dokáže tento 2,7 tonový kolos rozhýbať za 4,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 210 km/h. Dostupný výkon je ale cítiť naozaj výrazne, a to aj pri vyšších rýchlostiach, kedy stále dokáže potešiť.

Zážitok z jazdy je naozaj skvelý, reakcia na pedál akcelerátora je prakticky okamžitá a stabilita na ceste je vďaka širokým pneumatikám, naladeniu podvozku či nízkemu ťažisku, za ktoré môže vysokonapäťový akumulátor, výborná. Batéria má kapacitu až 95 kWh, avšak dostupná energia pre jazdu je na úrovni 86,5 kWh. Zvyšok je využitý na rezervu, ktorá chráni akumulátor pred nadmernou degradáciou. Pre čo najpraktickejšie nabíjanie môže byť e-tron vybavený obojstranným konektorom na AC nabíjanie.

Podpora pre pomalé nabíjanie je tu zabezpečená cez 11 kW 3-fázovú palubnú nabíjačku, avšak za príplatok môžete získať aj silnejšiu 22 kW palubnú nabíjačku. Nie je to nutná príplatková výbava, ale určite veľmi dobrá možnosť, ktorej benefit dokážete oceniť až pri každodennom používaní. Najmä ak nabíjate na pomalých verejných nabíjačkách, kde batériu dokážete nabiť z 0 na 100 percent už za 4 hodiny. Pre domáce nabíjanie je takýto výkon zbytočný.

Čím e-tron dokázal zaujať už od prvého modelu je rýchlosť nabíjania na rýchlo-nabíjacích stojanoch a konzistentnosť výkonu. Maximálny podporovaný výkon je 150 kW, čo je aj na dnešné pomery veľmi dobré. Na druhú stranu, nabíjanie nie je iba o maximálnom výkone, ale aj krivke nabíjania. Práve tú má e-tron naozaj veľmi dobrú, keďže vysoký výkon dokáže udržať do vyššieho stavu percent.

Štandardne si vysoký výkon vie držať aj v zimných mesiacoch, ktoré sú pre elektromobily najnáročnejšie. Audi e-tron S Sportback som väčšinou nabíjal na stojanoch s výkonom do 60 kW, čo samozrejme s prehľadom zvládal. Maximálny výkon bol zakaždým dosiahnutý a auto si ho udržalo po celý čas nabíjania. V závere testu som sa však zastavil aj na nabíjacej stanici Ionity v Senci, ktorá disponuje výkonom až 350 kW. Vyrážal som po chladnej noci, kedy bola teplota okolo nuly.

Auto som pripájal k nabíjačke s 9 percentami, no na moje prekvapenie sa výkon nedostal ani na 90 kW. Až po 3 minútach sa výkon prehupol cez 90 kW a postupne rástol spolu s rastúcou teplotou akumulátora. V maxime sa vyšplhal najviac na 140 kW. Aj napriek slabšiemu nástupu bol výsledok celkom dobrý. Batériu som nabíjal do 85 percent, kedy sa výkon stále držal na parádnych 94 kW. Celý proces nabíjania trval 31 minút a do batérie bolo dodaných 66 kWh.

S Audi sme za týždeň prešli stovky kilometrov v rôznych podmienkach. Teplota sa ale vždy pohybovala okolo spomínanej nuly. Väčšinu kilometrov sme najazdili po diaľnici, následne na okresných cestách a v meste. Hneď prvá moja cesta viedla z Bratislavy do Trnavy po diaľnici. Po 47 kilometroch sa spotreba ustálila na 28,4 kWh / 100 km, čo je vyššie číslo. Aj napriek tomu by bol dojazd na jedno nabitie rovných 300 kilometrov.

Z Trnavy som po nabití batérie na 92 percent pokračoval s klasickým diaľničným testom do Žiliny. Navigácia pred cestou predpokladala, že k nabíjacej stanici ejoin na ulici Kragujevská dorazíme s 39 percentami. Samozrejme, za plnej predpisovej rýchlosti 130 km/h. Realita ale bola iná – lepšia. V batérii zostávalo ešte stále 41 percent a spotreba bola po 148 kilometroch presne 31,2 kWh / 100 km. Pri tejto spotrebe by bol dojazd 277 km.

Zo Žiliny som pokračoval do Dolného Kubína cez Terchovú, teda úspornejší úsek. Batériu som mal nabitú na 60 percent, pričom navigácia tentokrát očakávala príchod so 41 percentami. A realita? V batérii nám nakoniec zostávalo 40 percent. Spotreba na celom úseku, po prejdení 204 km, klesla na 30,9 kWh / 100 km. Keď na tieto čísla použijem matematiku, zistím, že spotreba na úseku medzi Žilinou a Dolným Kubínom bola 26,3 kWh / 100 km.

Aj napriek tomu, že ide o úsek do kopca, je spotreba dobrá. Pri takejto jazde by už dojazd stúpol na 328 kilometrov. Absolvoval som aj niekoľko ďalších trás, napríklad do Liptovského Mikuláša s krátkym úsekom po diaľnici, kedy spotreba opäť stúpla na 31 kWh / 100 km. Vyslovene krátke presuny autu veľmi neprospievali, keďže spotreba sa v takýchto prípadoch dostávala aj k 40 kWh / 100 km.

Pozrite siMercedes-Benz S 580e: Kráľ ciest je teraz aj skvelý plug-in hybrid

Treba ale opäť brať do úvahy, že sme auto testovali v mrazivých podmienkach, pričom ide o veľké SUV s naozaj solídnou porciou výkonu a tromi elektrickými motormi. Aj napriek tomu sa ale dojazd vždy pohyboval okolo hranice 300 kilometrov, navyše, rozhodne sme nejazdili s ohľadom na nízku spotrebu. S Audi e-tron S Sportback sme prešli 858 kilometrov so spotrebou 32 kWh / 100 km, čo je vzhľadom na už spomenuté faktory pochopiteľné.

Audi e-tron S Sportback je magnet na pohľady okoloidúcich, ponúka skvelé parametre, výborný komfort a zážitok z jazdy. Tri elektromotory si pýtajú svoju daň v podobe vysokej spotreby, no zároveň vedia odovzdať parádny zážitok z jazdy. Dojazd 300 kilometrov aj pri náročnejších podmienkach je plne postačujúci. Bezpečnostná prestávka je aj tak potrebná a po 30 minútach môžete pohodlne pokračovať v jazde.

Nami testovaná verzia Audi e-tron S Sportback bola v cene 125 977 eur.

Komentáre k článku