Porovnávací portál Pricemania.sk, realizoval v lete roku 2015 prieskum nákupného správania Slovákov na internete. Väčšina z nás si život bez internetu už nevieme predstaviť. Surfujeme na ňom v MHD, v reštauráciách, dokonca aj na schôdzkach s blízkou osobou, no krátime si ním aj čakanie na úradoch, u lekárov či pri iných príležitostiach.
Cieľom tohto prieskumu bolo zistiť, ako svoj čas na internete trávime, a najmä, ako cez internet nakupujeme. Dnes vám priblížime to, ako vyhľadávame a vyberáme tovary či e-shopy a aké spôsoby platby a doručenia tovaru uprednostňujeme. Sme presvedčení, že aj v dnes prezentovaných výsledkoch sa mnohí z nás nájdu.
Kde hľadáme produkty, ktoré si chceme na internete kúpiť?
Ideme na to buď cez porovnávače cien (54,32 %) alebo cez Google (51,04 %). Priamo v konkrétnom e-shope vyhľadáva 29,12 % nakupujúcich.
Toto rozhodnutie záleží najmä od toho, o aký druh tovaru ide. Pri kupovaní elektroniky hľadáme hlavne na porovnávačoch cien (63 %), ak ide o tovary z kategórie oblečenie, spoliehame sa viac na Google.
Medzi porovnávačmi sú jednoznačnými lídrami Heureka.sk a Pricemania.sk, ktoré využíva až 84,99 % nakupujúcich.
Najhlavnejšie kritérium výberu produktov nie je cena.
Možno by ste si mysleli, že pre Slovákov pri výbere produktov hrá najdôležitejšiu úlohu práve tá. No prekvapujúco, najviac ľudí hľadí pri výbere práve na recenzie (58,58 %). Tie sú najdôležitejším kritériom pri kúpe kníh, spotrebičov, kozmetiky, filmov a hudby či elektroniky.
Cena však stále ostáva dôležitá a zaujíma hneď druhú priečku (55,12 %). Do tretice sú pri výbere, samozrejme, dôležité aj vlastnosti a parametre produktov pri výbere (49,23 %).
Podľa čoho si vyberáme e-shop?
Viac ako polovica nakupujúcich (52,26 %) sa rozhoduje, v ktorom e-shope uskutoční svoj nákup práve na základe ceny. Na značku a meno na trhu sa pri výbere pozerá 40,27 %. V Bratislavskom kraji je však výrazne najrozhodujúcejším faktorom to, či má daný e-shop aj možnosť osobného odberu.
Z prieskumu tiež vyplýva, že ženy dávajú na odporúčania a reklamu viac ako muži. Pre tých má zas väčšiu váhu možnosť osobného odberu či ocenenie daného e-shopu (napr. Overený obchod).
Pošta, kuriér alebo osobný odber?
Najčastejšie si objednaný tovar nechávame doručiť kuriérmi (63,21 %), s výnimkou Bratislavského kraja. Tu je najpreferovanejší osobný odber, čo je spôsobené aj stále vyšším počtom dostupných odberných miest.
Záujem o využívanie služieb pošty pri doručovaní zásielok objednaných z internetu naopak klesá, v porovnaní s rokom 2013 sa znížil až o 20,24 %.
Ako platíme?
Čo sa týka platieb, najviac využívame také. ktoré sú priamo spojené s výdajom a prevzatím tovaru. Najčastejšie si pritom vyberáme platbu na dobierku (48,18 %). Platbu v hotovosti pri osobnom odbere uprednostňuje 37,31 % nakupujúcich.
Ak výsledky tohto prieskumu zhrnieme a pokúsime sa o vytvorenie predstavy priemerného Slováka nakupujúceho na internete, vyzeráme približne takto:
- Nakupujeme z pohodlia domova, z notebooku, niekoľkokrát za rok a najčastejšie elektroniku.
- V priemere minieme mesačne do 50 €, platíme na dobierku a tovar si nechávame doručiť kuriérskou spoločnosťou.
- Produkt, ktorý si chceme kúpiť, hľadáme na porovnávači cien (prípadne cez Google), a to hlavne Heureka.sk a Pricemania.sk.
- Produkt si vyberáme predovšetkým podľa recenzií, no rozhodujeme sa aj s ohľadom na cenu.
- E-shop si vyberáme podľa ceny a značky, prípadne jeho mena na trhu.
Okrem už spomenutého, prieskum Pricemania.sk ukázal, že nakupovanie cez internet je aj u nás vo veľkej obľube. Darmo, papučová kultúra sa už dostáva aj do tejto oblasti. Nezabúdajme však, že prechádzka, hoci aj po obchodoch, môže byť nášmu zdraviu prospešná. 😉