Analytické spoločnosti v týchto dňoch uzatvárajú posledný kvartál minulého roka a s ním teda aj celý rok 2020. Všetky z nich sa pritom zhodujú, najviac smartfónov predal v minulom roku Samsung, ktorému však dýcha na krk Apple, ale aj Spojenými štátmi obmedzované Huawei.
Pre vytvorenie objektívneho prehľadu o predaji smartfónov za rok 2020 sme skombinovali dáta od troch analytických spoločností – Canalyst, International Data Corporation a Omdia. Nižšie nájdete tabuľku s agregovanými dátami zo všetkých troch zdrojov uvedených v ich približnom rozpätí s výberom prvých šiestich miest.
Výrobca | Počet predaných kusov (mil.) | Medziročný rozdiel | |
1. | Samsung | 255,6 – 266,7 | -12,8 % až -14 % |
2. | Apple | 204 – 207,1 | +4,6 až +5 % |
3. | Huawei | 188,5 – 189 | -21,6 až -22 % |
4. | Xiaomi | 147,8 – 149,6 | +19 až 19,6 % |
5. | vivo | 108 – 111,7 | +2,5 % |
6. | Oppo | 105 – 115,1 | -4 až -5 % |
V predaji nových smartfónov sa v minulom roku podľa všetkých troch spoločností darilo najviac Samsungu, ktorého zhruba 255 až 266-miliónové predaje tvorili v roku 2020 zhruba 20 % podiel. Prvú priečku si Samsung v tomto prípade udržal aj napriek tomu, že v porovnaní s predchádzajúcim rokom predal o 12,8 až 14 % smartfónov menej.
Nárast predaja naopak zaznamenalo Apple. Predaj 204 až 207,1 milióna smartfónov v minulom roku predstavovalo zhruba 5 % medziročný nárast, čím si kalifornský gigant zabezpečil zhruba 16 % podiel na trhu. Podobný podiel podľa analýz drží aj Huawei a to aj napriek tomu, že jeho predaje medziročne klesli o zhruba 22 %.
Tento prepad je ešte výraznejší ako v prípade spomínaného Samsungu, pre tento však existuje jednoduché vysvetlenie. Huawei ešte stále bojuje so zákazom obchodovania s americkými firmami, ktoré mu v podstate zabraňujú využívať technológie a softvér vyvinutý v Spojených štátoch. Aj z tohto dôvodu sa od materskej spoločnosti Huawei odpája dcérska značka Honor, ktorá už bude môcť ako samostatná spoločnosť fungovať prakticky v bežnom režime.
Skokanom roka sa podľa celoročných štatistík stáva čínske Xiaomi, ktorému sa podarilo medziročne zvýšiť predaje o zhruba 19 %. Zhruba 11-12 % podielom na trhu sa tak už výrazne doťahuje na konkurenčný Huawei. Ak už budú v budúcoročných štatistikách uvedené značky Huawei a Honor samostatne, Xiaomi uvidíme s veľkou pravdepodobnosťou na tretej priečke.
Piata a šiesta priečka patrí spoločnostiam vivo a Oppo, ktoré by sme mohli pri pohľade na ich celkové predaje považovať za dvojičky. Na trhu držia aj prakticky rovnaký podiel na úrovni 8-9 % a vďaka podobným predajom sa dokonca v porovnaní dát z troch analytických spoločností v číslach značne prekrývajú.
Zaujímavosťou je, že podľa analýzy všetkých troch spoločností sa už v priebehu posledného kvartálu do popredia predaja dostalo Apple, ktoré stihlo ešte v závere roka uviesť do predaja novú sériu smartfónov iPhone 12. Tentokrát druhý Samsung naopak predstavil novú sériu vlajkových lodí Samsung Galaxy S21 5G až začiatkom tohto roka, čo sa už v štatistikách nestihlo prejaviť.