Už nie raz sme písali, že Tesla zažíva tie najhoršie chvíle svojej existencie. A lepšie asi ani tak skoro nebude, o čom svedčia aj najnovšie analýzy predajnosti elektromobilov v Európe.
Za prvé 4 mesiace tohto roku predaje elektromobilov, resp. elektrifikovaných automobilov utešene rástli. Aspoň tak tvrdí analýza spoločnosti ACEA.
Tesla tak čelí v Európe (a nielen tej) paradoxnej situácii: kým celkový trh s elektrickými vozidlami zažíva veľmi zaujímavý rast, predaje amerického priekopníka v tejto oblasti klesajú.
V apríli 2025 sa predaj Tesly na európskom trhu (EÚ, EFTA a Spojené kráľovstvo) prepadol medziročne takmer o polovicu (49 %), pričom sa predalo len 7 261 vozidiel v porovnaní so 14 228 v apríli 2024. Aj za prvé štyri mesiace roku 2025 je celkový pokles predaja Tesly v Európe na úrovni 38,8 % (61 320 predaných áut) v čase, keď trh s batériovými elektrickými vozidlami v rovnakom období vzrástol až o 26,4 % a len v apríli o 28 %.a
Tento negatívny trend pre Teslu má viacero príčin a nie je to Elon Musk. Na európsky trh totiž tento rok vstupujú silní hráči, najmä čínske automobilky, špeciálne BYD, ktoré ponúkajú cenovo dostupnejšie modely a rýchlo si získavajú popularitu. V apríli 2025 BYD dokonca v Európe predal viac áut ako Tesla, hoci za prvé štyri mesiace roka si Tesla ešte držala náskok. Ten ale nebude trvať dlho, aj vzhľadom na jej aktuálne predaje.
Tesla ale čelila protestom a bojkotom v niektorých európskych krajinách (napr. Švédsko, Dánsko, Holandsko) a problémy jej spôsobili aj dočasné odstávky tovární a problémy s dodávateľským reťazcom. Napokon Tesla na tom nie je dobre ani čo sa ponuky týka. Cybertruck u nás kúpiť nemôžete, Modely X a S sú už staré, Model 3 opozeraný a Model Y všetko zachrániť nemôže.
Elektromobily na vzostupe, dinosaury na ústupe
Podľa najnovšej analýzy v období od januára do apríla 2025 vzrástol predaj nových batériových elektrických vozidiel (BEV) v Európe (EÚ+EFTA+UK) o 27,9 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, pričom sa zaregistrovalo celkovo 758 109 kusov.
Čisto v rámci Európskej únie dosiahli elektromobily za prvé štyri mesiace roka 2025 trhový podiel 15,3 %, čo predstavuje veľmi slušný nárast z 12 % podielu v rovnakom období roku 2024.
A to aj napriek tomu, že celkovo sa počet registrácií nových áut v EÚ za toto obdobie mierne znížili o 1,2 %. V širšom regióne EÚ+EFTA+UK bol ale pokles o čosi menší, len 0,4 %.
Dinosaury, teda automobily na fosílne palivá sú teda na ústupe. A pomerne výraznom, keďže podiel elektromobilov na trhu vzrástol aj napriek celkovému poklesu registrácií. Navyše aj ďalšie elektrifikované vozidlá akými sú hybridy (HEV) dosahujú rekordné predajnosti. Za prvé 4 mesiace si získali 35,3 % podiel trhu, čím si udržali pozíciu najpopulárnejšieho typu pohonu.
V tomto prípade sa ale niet čomu čudovať, mnohé modely už iné ako HEV ani v predaji nie sú. Zákazníci si tak nevyberajú dobrovoľne, ale nútene ak chcú daný model. Mimochodom, do skupiny HEV nepatria plug-in hybridné vozidlá. Tie dosiahli 7,9 % podiel (7,2 % v roku 2024).
Kombinovaný trhový podiel benzínových a dieselových (benzín a diesel dokopy) áut v EÚ klesol na 38,2 % z 48,4 % v rovnakom období minulého roka.
Slovensko v prvej desiatke!
Stal sa zázrak, motyka vystrelila, alebo len ostatné krajiny sú už tak elektrifikované, že tempo rastu nie je nijak výrazné. Každopádne, azda po prvýkrát v histórii Slovenska sme v prvej desiatke (pozitívnej) v raste predaja elektromobilov. Síce na 10. mieste, ale predsa. Podľa ACEA sme dosiahli medziročný rasť na úrovni 39 % čo je ale len 1 151 kusov. Aj predaj plug-in hybridných vozidiel (PHEV) sa zvýšil, a to až o 53,3 % na 1 153 kusov.
No pozrite si na také Česko, ktoré dosiahlo medziročne nárast predajnosti elektromobilov na úrovni 131,4 %! Island tiež vysoko prekonal 100 %, Taliansko dosiahlo takmer 80 % nárast predajnosti. Mimochodom, podobný rast ako my má aj teké Nemesko (42,8 %), no v jeho prípade je číslo až 158 503 kusov!
- Česká republika: +131,4 %
- Island: +121,5 %
- Taliansko: +79,4 %
- Španielsko: +71,2 %
- Dánsko: +56,8 %
- Slovinsko: +48,0 %
- Nemecko: +42,8 %
- Rakúsko: +41,6 %
- Poľsko: +40,4 %
- Slovensko: +39,0 %
Kto koľko predal?
Dáta ACEA žiaľ neobsahujú rebríček najpredávanejších značiek čisto elektrických vozidiel (BEV). Vďaka analýze ale poznáme aspoň 10 najpredávanejších automobilových značiek celkovo (všetky typy pohonu) v našom regióne (EÚ+EFTA+UK) za prvé štyri mesiace roku 2025. Pre kontext uvádzame aj celkový predaj značky Tesla, ktorá predáva výhradne BEV.
Poradie | Značka | Predané kusy (1-4/2025) | Podiel na trhu (1-4/2025) | Medziročná zmena predaja (%) |
---|---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 488 033 | 10,9 % | +9,0 % |
2 | Toyota | 295 195 | 6,6 % | -8,3 % |
3 | BMW | 264 009 | 5,9 % | +0,7 % |
4 | Škoda | 261 452 | 5,9 % | +5,0 % |
5 | Renault | 251 705 | 5,6 % | +14,7 % |
6 | Peugeot | 245 482 | 5,5 % | +4,4 % |
7 | Mercedes-Benz | 215 576 | 4,8 % | -1,8 % |
8 | Audi | 214 957 | 4,8 % | -2,5 % |
9 | Dacia | 200 231 | 4,5 % | -0,7 % |
10 | Kia | 183 095 | 4,1 % | -2,6 % |
… | Tesla | 61 320 | 1,4 % | -38,8 % |
Vývoj na európskom automobilovom trhu naznačuje pokračujúci prechod k elektrifikovaným pohonom, avšak s rôznou dynamikou naprieč krajinami a značkami. Kým niektoré krajiny a tradičné automobilky úspešne naskakujú na vlnu elektromobility a hybridných technológií, priekopník v oblasti BEV, Tesla, čelí silnejúcej konkurencii a poklesu záujmu. Uvidíme na konci roka ako sa situácia okolo elektromobilov nakoniec vyvinie.