Na elektromobilitu sa u nás dáva stále vyšší dôraz, veď od roku 2035 by mali autá so spaľovacími motormi dostať ráznu stopku. Trh s elektromobilmi má však svoje bariéry, niektoré bude možno prekonať len veľmi ťažko.
Zásadným rizikom je možnosť, že segment konzervatívnych zákazníkov pod tlakom svoj postoj nezmení a naopak vypadne z trhu nových vozidiel. Reálne to znamená, že veľmi pravdepodobne od roku 2035 príde krátkodobo aj k poklesu trhu o približne 10 až 15 %. V prípade trhu s vozidlami to bude predstavovať niekoľko desiatok miliónov eur.
Najväčšou bariérou je, okrem nedostatočnej siete pre nabíjanie, aj vyššia obstarávacia cena elektromobilov. V Európe rozdiel medzi elektromobilom a autom so spaľovacím motorom dosahuje v priemere okolo 30 %. Vyššia obstarávacia cena súvisí s vyššou potrebou finančne náročných surovín na výrobu jednotlivých komponentov.
Väčšina krajín Európskej únie stále motivuje ľudí ku kúpe elektromobilu pomocou finančných nástrojov. Tie aspoň čiastočne kompenzujú rozdiel v obstarávacej cene elektrického vozidla a vozidla so spaľovacím motorom.
Zaujímavou motiváciou a finančným benefitom môže byť aj zrýchlené odpisovanie bezemisných vozidiel. O to dôležitejšie je preto zohľadniť pri výbere budúceho vozidla všetky podstatné súvisiace náklady v očakávanom horizonte užívania.
Jednoduché porovnanie celkových nákladov na užívanie (Total Cost of Ownership) vozidla so spaľovacím motorom a elektromobilu preukáže, že od istej doby prevádzky, respektíve nájazdu, sú celkové náklady na elektromobil nižšie. To zahŕňa obstarávaciu cenu, ostatné jednorazové a opakujúce sa fixné náklady, variabilné náklady a očakávanú zostatkovú hodnotu po skončení doby užívania.
Benzín | Vozidlo so zážihovým motorom | 7,2 l/100 km | 12,18 €/100 km |
Nafta | Vozidlo so vznetovým motorom | 6,9 l/100 km | 11,34 €/100 km |
Elektrická energia | Batériové elektrické vozidlo | 16,9 kWh/100 km | 4,54 €/100 km |
Z dôvodu konštrukčnej jednoduchosti a nižšej náročnosti na servis elektromobilu je možné kalkulovať aj s nižšími nákladmi na súvisiace servisné činnosti. Porovnanie konkrétnych dvoch modelov vozidiel rovnakej kategórie ukazuje potenciál až 50-percentnej úspory servisných nákladov v prospech elektromobilu.
Reálna prax z podnikateľského prostredia ukazuje, že elektrifikácia firemných flotíl s väčším počtom vozidiel predstavuje komplexný proces. Nasadenie elektromobilov vo firmách vyžaduje zmeny v prístupe k vyhodnocovaniu nákladov na vlastníctvo vozidla, zabezpečenie nabíjacej infraštruktúry či úpravu interných systémov a procesov.
Nepripravenosť môže proces elektrifikácie výrazne spomaliť. Aj pre firmy je problémom, že batériové elektrické vozidlá si stále zachovávajú vyššiu obstarávaciu cenu, ktorá stále zohráva v oblasti účtovníctva, daní a odvodov podstatnú úlohu.