E-biky sa stávajú stále čoraz populárnejším segmentom ekologickej dopravy, no občas sa stane, že sa nejaký diel pokazí, teda ako pri každom produkte. Opravou by ste sa nemali zaoberať vy, ale servis. Prečo je tomu tak?
Zákony o práve na opravu sú v mnohých krajinách bežné a sú navrhnuté tak, aby zabránili výrobcom udržiavať monopol s opravárenskými službami. Výrobcovia e-bikov však tlačia na zákonodarcov, aby tento segment z týchto zákonov vylúčili.
Pri e-bikoch to nie sú len základné veci ako ladenie bŕzd alebo nastavovanie prevodového systému. Ide aj o komplikované a potenciálne nebezpečné komponenty, ako sú lítium-iónové batérie, ktoré si vyžadujú špeciálne nástroje, zručnosti a skúsenosti.
To je dôvod, prečo výrobcovia e-bikov a obhajcovská skupina People For Bikes spájajú svoje sily a chcú tlačiť na zákonodarcov, aby vylúčili e-biky a ich batériové systémy z takéhoto práva na opravu. Batérie sú najkomplikovanejšie a najcitlivejšie časti na opravu.
Na jednej strane by spoločnosti zaoberajúce sa e-bikami radšej videli vyškolených odborníkov, ktorí vedia, ako sa vyhnúť poškodeniu batérie a prípadnému požiaru, čo je rastúci problém na celom svete. Zástancovia domácich opráv e-bikov sa obávajú, že takéto opravárenské služby by mohli viesť k monopolu, v ktorom sa neraz bežní zákazníci stretnú s pomerne vysokými cenami opráv.
Alternatívou k oprave batérií boli programy ich recyklácie, ktoré začali so zameraním na trvalú udržateľnosť, ale čoraz viac sa považujú za bezpečnostnú alternatívu. Batérie pre e-biky možno recyklovať spôsobmi, ktoré umožňujú vyškoleným odborníkom odstrániť články a bezpečne ich recyklovať, pričom ich materiály sa využívajú na nové batérie.
Mesto New York sa stalo ústredným bodom diskusie o požiaroch e-bikov, a to najmä kvôli hustej populácii a ich vysokému využívaniu. Neškolené práce na oprave batérií viedli v meste k ich mnohým požiarom.
People For Bikes nedávno poslali list guvernérke New Yorku Kathy Hochulovej, v ktorej žiadali, aby boli e-biky vyňaté z pripravovaného štátneho zákona o digitálnom práve na opravu, ktorý bol navrhnutý tak, aby spotrebiteľom poskytol právo opraviť širokú škálu elektronických zariadení. Návrh zákona bol nakoniec zmenený a doplnený tak, aby odstránil e-biky zo zoznamu produktov.