V časoch, keď sa automobilový svet čoraz rýchlejšie obracia k elektromobilite, vyzerajú naftové autá ako technologickí dinosauri.
Napriek tlaku na ich ústup stále existuje množstvo dôvodov, prečo sa niektorí motoristi rozhodujú pre diesel. Naftové motory si stále držia výhodu v dojazde.
Vďaka ich nižšej spotrebe sú obzvlášť zaujímavé pre vodičov, ktorí často jazdia dlhé vzdialenosti – napríklad obchodní cestujúci. Navyše, hoci ceny nafty dlhodobo kolíšu, v mnohých prípadoch ostávajú výhodnejšie než ceny benzínu.
Na druhej strane, diesel čelí čoraz tvrdším obmedzeniam. V mnohých európskych mestách sa zavádzajú nízkoemisné zóny, kde autá s naftovým motorom nemusia byť vítané – najmä ak nemajú najnovšiu normu Euro 6d.
Regulácie sa sprísňujú a v niektorých krajinách už štáty aktívne podporujú výmenu dieselov za ekologickejšie alternatívy. Okrem toho treba rátať s vyššími daňami a poplatkami, ktoré tiež majú odradiť od ich používania.
Našťastie Slovensko zatiaľ neprišlo s radikálnymi zmenami, ktoré by obmedzili výrazne používanie dieselových automobilov, no sú štáty v EU, ktoré vyplašili dovolenkárov hneď na začiatku sezóny a rozvírili debatu, či môžu alebo nemôžu so svojim starším nafťákom do Talianska.
Vaše obavy o dovolenku túto sezónu sú zbytočné, nakoľko obmedzenia zavádzajúce Talianskom prídu do platnosti až od 1. októbra 2025, a to iba v niektorých regiónoch a s čiastočným alebo úplným zákazom vjazdu dieselových áut s emisnou normou Euro 5.
Euro trieda | Dieselové autá – povinné schválenie | Benzínové autá – Povinné schválenie | Typický rok registrácie |
Euro 1 | od 1. januára 1993 | od 1. januára 1993 | 1993 – 1996 |
Euro 2 | od 1. januára 1997 | od 1. januára 1997 | 1997 – 2000 |
Euro 3 | od 1. januára 2001 | od 1. januára 2001 | 2001 – 2005 |
Euro 4 | od 1. januára 2006 | od 1. januára 2006 | 2006 – 2009 |
Euro 5 | od 1. septembra 2009 (povinné od roku 2011) | od 1. septembra 2009 (povinné od roku 2011) | 2009 – 2015 |
Euro 6 | od 1. septembra 2014 (povinné od roku 2015) | od 1. septembra 2014 (povinné od roku 2015) | 2015 – 2020 |
Euro 6d-TEMP* | od 1. septembra 2017 | od 1. septembra 2017 | 2018 – 2020 |
Euro 6d | od 1. januára 2021 | od 1. januára 2021 | 2021 – súčasnosť |
* Euro 6d-TEMP je dočasná emisná norma, ktorá bola zavádzaná ako dočasné riešenie, aby výrobcovia áut mali čas na adaptovanie sa na nové metódy merania emisných parametrov.
Síce začiatok zákazu premávky dieselových vozidiel s Euro 5 je stanovený na 1. október 2025, v jednotlivých regiónoch kalendár platnosti je odlišný a niekde iba sezónny, prípadne sa týka miest s počtom obyvateľov viac ako 30 000. Napríklad Piemont zavádza obmedzenia od 1. októbra 2025 do 15. apríla 2026 a následne každý rok od 15. septembra do 15. apríla. Zákaz bude platiť len v pracovné dni a to v čase od 8:30 do 18:30. Opatrenia majú pomôcť znížiť limity emisii v najhustejšie osídlených mestách a v najviac navštevovaných oblastiach.
lokalita | termín |
Piemonte | 1. októbra 2025 do 15. apríla 2026, |
Lombardia | 1. október |
Veneto | 1. október |
Emilia Romagna | 1. október |
Rím | od 1. novembra |
Firenze | od 1. júla |
Výnimky a pokuty
Ako máte možnosť vidieť i v tabuľkách, Lombardsko prichádza s najreštriktívnejšími a najpokročilejšími opatreniami proti prevádzke naftových vozidiel. V blízkej budúcnosti môžeme očakávať, že sa týmto smerom začne uberať viac krajín, čím docielia postupne vyradenie starších dieselových vozidiel s vysokými hodnotami emisií. A aké budú sankcie pri nedodržaní obmedzení? V tabuľke máte možnosť vidieť predpokladané výšky pokút, pozastavenie platnosti vodického preukazu.
Región | Výnimky | Predpokladané sankcie |
Lombardsko | Trvalé opatrenia na zlepšenie kvality ovzdušia | Pokuta od 168 do 679 €; pozastavenie vodičského preukazu na 15 až 30 dní v prípade opakovaného priestupku. |
Piemont | Štrukturálne a dočasné opatrenia pre premávku vozidiel | Od 168 do 679 €; pozastavenie vodičského preukazu na 15 až 30 dní v prípade opakovaného priestupku. |
Emilia-Romagna | Obmedzenia premávky vozidiel | Od 168 do 679 €; pozastavenie vodičského preukazu na 15 až 30 dní v prípade opakovaného priestupku. |
Benátsko | Obmedzenia premávky pre najviac znečisťujúce vozidlá: výnimky | Od 168 do 679 €; pozastavenie vodičského preukazu na 15 až 30 dní v prípade opakovaného priestupku. |
Lazio | Zelená zóna ZTL | Od 163 do 658 €. Pozastavenie vodičského preukazu na 15 až 30 dní v prípade opakovaného priestupku. |
Florencia | Aktivácia zeleného štítu | Od 168 do 679 €; pozastavenie vodičského preukazu na 15 až 30 dní v prípade opakovaného priestupku. |
Aj podľa našich zistení, Taliansko neohrozilo letnú sezónu 2025 a motoristi s dieselovými tátošmi si vedia bez starosti vychutnať obľúbené destinácie.