- #Autá
- 4 min.
- 12.6.2023
Porsche postaví elektrický hyperšport vďaka Chorvátom! Pod kapotou to bude Rimac
Automobiloví fanúšikovia, ktorým neprekáža absencia vône benzínu, pravidelne a dlhodobo pília uši automobilke Porsche s otázkami, či a kedy sa konečne dočkáme skutočného elektrického hyperšportového modelu s logom tejto značky.
Niet sa príliš čomu čudovať, Taycan sa skutočne vydaril a po jeho úspešnom etablovaní sa predsa len nastal čas posunúť latku ešte vyššie. Má to však háčik.
Vedenie spoločnosti Porsche pri podobných otázkach spočiatku avizovalo, že sa elektrického modelu z kategórie hyperšportov z ich dielne dočkáme najskôr v polovici tejto dekády, z toho sa napokon stal až jej koniec. Dôvod? Porsche čaká na pokrok v oblasti batérií, pretože tie súčasné údajne nevyhovujú jeho požiadavkám, resp. požiadavkám hyperšportu.
Pri príležitosti 75. výročia od vydania legendárneho modelu Porsche 356 sme sa však dočkali prekvapenia v podobe konceptu hyperšportového modelu Mission X s pohonom na elektrinu. Zdá sa teda, že Porsche má tento projekt skutočne na stole a dočkať sa ho napokon môžeme skôr ako sa pôvodne čakalo, vďaka jeho šikovnej investícii.
Na mysli tentokrát máme dôležitú investíciu, ktorú urobilo Porsche Engineering Group v roku 2018, kedy získalo 10 % podiel v malej chorvátskej automobilke Rimac. Z tejto investície napokon v roku 2021 vzišla nová joint venture spoločnosť s názvom Bugatti Rimac, v ktorom drží Porsche 45 % vlastníctvo.
Aktuálnou vlajkovou loďou automobilky Rimac je model Nevera, špičkový elektromobil, ktorému Mission X akoby zo svetlometu vypadol. Keďže Porsche Mission X je aktuálne zatiaľ iba konceptom, jeho finálne parametre ešte v tejto chvíli nepoznáme, no doposiaľ prezradené detaily a dizajn naznačujú, že Porsche už aktuálne intenzívne pracuje s technológiami automobilky Rimac a produkčná verzia vychádzajúca z tohto konceptu by na seba nemusela dlho čakať.
Porsche plánuje urobiť z Mission X najrýchlejším cestným autom na okruhu Nürburgring Nordschleife, kde mu toto prvenstvo vyfúkol Mercedes-AMG One. Poskytovať má pomer výkonu a hmotnosti zhruba na úrovni jedného PS na kilogram, čo by po vzore modelu Nevera znamenalo výkon niekde na úrovni 1 700 – 2 300 koní a maximálku na úrovni 415 km/h.
Prítlakom má prekonať súčasný model 911 GT3 RS a vďaka 900-voltovej architektúre ponúkať zhruba 2-násobne rýchlejšie nabíjanie ako ponúka model Taycan Turbo S. Po vzore modelu Nevera by mal mať Mission X uloženú batériu za sedadlami, čím sa bude z pohľadu rozloženia hmotnosti podobať na modely s motorom uloženým v strede vozidla.
Porsche má v chorvátskej automobilke podľa všetkého absolútnu dôveru. Dokazuje to aj investičné kolo z minulého leta, v rámci ktorého nemecká automobilka prispela Rimacu ďalších zhruba 500 miliónov eur na najatie dvoch stoviek nových zamestnancov a investíciu do rozšírenia svojej výrobnej kapacity pre „veľkoobjemové projekty“.
Koncept Mission X pravdepodobne nevyústí vo vozidlo predurčené na účasť v pretekoch Le Mans, no celkom určite by sa mohlo stať sesterským modelom pre Rimac Nevera. Rovnakú taktiku napokon využíva pri svojich elektrických modeloch aj samotná skupina Volkswagen Group, pod ktorú Porsche patrí a ktorá zdieľa rovnaké technológie naprieč celým portfóliom svojich značiek. Otázkou tak už nie je ani tak či, ale skôr kedy…