Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Po Slovensku s Renault Megane E-TECH: koľko sme nabíjali a aká bola spotreba?

Po Slovensku s Renault Megane E-TECH: koľko sme nabíjali a aká bola spotreba?
Tomáš Kuník
Po Slovensku s Renault Megane E-TECH: koľko sme nabíjali a aká bola spotreba?

V rámci týždňového testu elektrickej novinky Renault Megane E-TECH sme vyskúšali aj to, aké je to cestovať prvým „plnohodnotným“ elektromobilom tejto značky. Tentokrát sme však nešli štandardnú trasu z Trnavy na sever Slovenska, ale vydali sme sa o niečo južnejšie.

Pozrite si

Renault Megane E-TECH: Toto sme od elektrického Megane nečakali

Ak vás zaujíma viac detailov o Megane E-TECH, môžete si prečítať náš plnohodnotný test. Ako cieľ sme si v rámci víkendového výletu zvolili obec Staré Hory pri Banskej Bystrici. Vyrážali sme s batériou nabitou na 98 percent, pričom auto zobrazovalo dojazd 420 kilometrov. Po nastavení navigácie nám Google Mapy ukazovali, že cieľ je vzdialený 180 kilometrov a dorazíme s 28 percentami.

Obsah pokračuje pod reklamou

Teda, na prejdenie 180 kilometrov, z toho väčšina po diaľnici pri rýchlosti 130 km/h, malo auto spotrebovať rovných 70 percent. Na cestu sme vyrážali počas výdatného dažďa – doslova prietrž mračien. Po tom, čo sme vyšli z Trnavy na rýchlostnú cestu som z bezpečnostných dôvodov nastavil na tempomate 120 km/h.

Kúsok pred Nitrou sme z búrky vyšli a rýchlosť som nastavil na 130 km/h. Zaujímavé však bolo, že už počas cesty si navigácia začala prehodnocovať situáciu ohľadom stavu percent v cieli. Najskôr percentá mierne klesli, krátko na to ale stúpli na pôvodnú hodnotu a postupne začali pribúdať.

Pred výjazdom na Zlaté Moravce už navigácia odhadovala príchod s 33 percentami, a to do cieľa zostávalo ešte 106 kilometrov. Napokon sme do Starých Hôr dorazili s 37 percentami, dojazdom 121 kilometrov a so spotrebou 19,8 kWh / 100 km, čo by som hodnotil ako adekvátne na dané podmienky.

Ráno sme sa zo Starých Hôr presunuli do Banskej Bystrice, kde sme zaparkovali v obchodnom dome blízko centra. Trasa mala len 15 kilometrov, pričom navigácia odhadovala, že minieme iba 3, respektíve 2 percentá. Napokon sme minuli „až“ 4, (zostávalo 33 percent), čo nám ale vôbec nevadilo. Spotreba bola totiž ukážková – iba 8,4 kWh / 100 km.

Nakoľko sme išli takmer celý čas dole kopcom, auto dokázalo jazdiť až takto úsporne. Z Banskej Bystrice sme sa o pár hodín presúvali ku kolibe pri Kováčovej, kde sme už išli aj úsekom diaľnice. Presne 17 kilometrov dlhá cesta nám mala z batérie zobrať ďalších 7 percent, čo už nebolo málo.

Po príchode sa spotreba dostala na 14 kWh / 100 km, ale v batérii sme mali o percento viac ako predpokladala navigácia – zostávalo nám 27 percent. Po neskorom obede sme si dali ešte menšiu zachádzku do samotnej Kováčovej a odtiaľ sme mali nasmerované do Kremnice.

Ešte v Kováčovej, pri pomalej jazde a plachtení som si všimol, že aj bez toho, aby som sa dotýkal plynového pedála, sa okamžitá spotreba nejaký čas držala na 7 až 9 kWh / 100 km. Nemám na 100 percent potvrdené, aký bol pravý dôvod takejto okamžitej spotreby, avšak predpokladám, že mohlo ísť o predohrev batérie.

Počas cesty do Kremnice som sa totiž potreboval zastaviť na nabíjačke v Budči a dobiť pár percent, aby sme následne pri návrate do Trnavy bez problémov prišli k nabíjacej stanici na Beladiciach. Nabíjačku v Budči som si však zadal do navigácie, čo mohol byť dôvod, prečo sa auto rozhodlo batériu zohrievať.

Vonku síce bolo okolo 20 stupňov, no pre plnohodnotné rýchle nabíjanie to nemusí postačovať. Ako však spomínam, ide len o domnienku, ktorú sa pokúsime preveriť, ak sa nám podarí, počas zimného testu. Po príchode k nabíjacej stanici sa výkon okamžite vyšplhal na 129 kW. Tu ale vydržal iba pár sekúnd.

Už po necelej minúte a pol bol nabíjací výkon „iba“ 104 kW a ďalej klesal. Po necelých piatich minútach a 33 percentách v batérii už auto nabíjalo výkonom 84 kW. Po desiatich minútach sa do batérie dostalo cez 14 kWh a nabíjací výkon klesol na 68 kW. Batéria pritom mala len 44 percent.

Obsah pokračuje pod reklamou

Zdá sa, že Renault nechce ísť do vyšších výkonov príliš dlho a rýchlo ho obmedzuje. Dobrou správou ale je, že výkon okolo 60 kW sa drží celkom dlhšie. Ešte pri 60 percentách auto nabíjalo výkonom 62 kW. Po necelých 20 minútach a dodaných 24,5 kWh som auto odpájal a pokračoval do Kremnice.

Navigácia odhadovala, že do Kremnice minieme iba 11 percent, teda príchod mal byť so 49 percentami. Tento odhad bol na percento presný, ale nakoľko sme išli istý čas opäť po diaľnici, spotreba zase raz stúpla. Po prejdení 73 kilometroch sme mali priemernú spotrebu 18,4 kWh / 100 km.

Z Kremnice sme pokračovali už domov, ale so spomínanou zastávkou pri Beladiciach. Navigácia dúfala v príchod s 23 percentami, no realita bola dokonca o percento lepšia. Po prejdení ďalších 78 kilometroch spotreba prekvapivo mierne poklesla na 18,3 kWh / 100 km.

Nakoľko sme opäť prišli so stále dosť nabitou batériou, nabíjací výkon opäť síce vyletel na 129 kW, no držal sa len necelých 30 sekúnd. Prešlo niečo málo cez dve minúty, v batérii sme mali 30 percent a nabíjací výkon bol už „len“ 95 kW. Za ďalšie dve minúty poklesol na 83 kW.

O necelých 5 minút sa do batérie dostalo ďalších 10 percent – celkovo 44 percent, kedy bol ale nabíjací výkon 74 kW. Ak si pamätáte, pri 44 percentách sme na Budči nabíjali už iba s výkonom 68 kW. Teda, teraz bol nabíjací výkon o niečo vyšší, čo by mohlo dávať väčšiu váhu mojej teórii s fungujúcim predohrevom akumulátora.

Pri 71 percentách sa nabíjací výkon už držal len na hranici 51 kW a postupne stále klesal. Auto sme nabili na 80 percent, kedy bol nabíjací výkon 39 kW a pokračovali sme do Trnavy. Pri porovnaní s konkurenciou nejde o žiadne rekordné hodnoty v čase nabíjania, skôr o priemer, avšak ak to mám porovnať s predchodcom – ZOE – ide o výrazný posun vpred.

Pre lepšiu predstavu, najvyšší nabíjací výkon ZOE je 45-46 kW, ktorý začne klesať už pred dosiahnutím 50 percent, a to iba za ideálnych podmienok. O to viac je nepochopiteľné, že ZOE stojí len o približne 2 tisíc eur menej ako Megane E-TECH s väčšou batériou.

Voľba pri výbere v rámci automobilky je viac než jasná. Zvyšné kilometre do Trnavy nám batériu vybili na 57 percent, čo je o tri percentá lepšie ako odhadovala navigácia. Priemerná spotreba po prejdení 215 kilometrov bola 18,9 kWh / 100 km.

Počas celého výletu sme prešli približne 425 kilometrov, nabíjaním sme dokopy strávili necelých 55 minút pričom do Trnavy sme sa vrátili s ešte peknou rezervou.