Reklama

Po Meta už aj Google. Na Slovensku spustí novú metódu boja proti dezinformáciám

Zdroj | visuals
Tomáš Šmidák
Zdroj | visuals
Zdroj | visuals

Boj s dezinformáciami u nás na Slovensku dlhodobo prehrávame. Najviac sa to ukázalo pri témach koronavírusu, očkovania či vojenského konfliktu na Ukrajine. Aj napriek očiste, ktorú sa relevantné médiá snažia robiť, ľudia veria falošným informáciám stále viac a viac.

Pomocnú ruku nám v minulosti podala aj Meta, ktorú slovenskí zákonodarcovia prostredníctvom amerických zástupcov pri návšteve na našom území, poprosili o urýchlené konanie. Po novom prichádza na pomoc aj Google, ktorý v spolupráci s Cambridgskou univerzitou spustil reklamnú kampaň založenú na metóde prebunkingu.

Tá pozostáva zo 60-sekundových videoreklám nasadených na sociálnych sieťach. Zameraná je na širokú verejnosť staršiu ako 18 rokov a jej cieľom bude budovať odolnosť voči dezinformáciám pomocou ukážok často používaných naratívov a príkladov manipulačných techník a tém. Medzi ne patrí napr. metóda obetného baránka, kedy sa vina za negatívne skutočnosti zvaľuje na určitú znevýhodnenú skupinu, alebo metóda vyvolávania strachu.

Obsah pokračuje pod reklamou

Nedávno publikovaná štúdia psychológov z Cambridgeskej a Bristolskej univerzity preukázala, že jedinci vystavení takýmto prebunkingovým oznámeniam dokážu potom lepšie rozpoznať dezinformácie a je tiež menej pravdepodobné, že ich budú ďalej šíriť.

Reklamnú kampaň vytvorili odborníci z Jigsaw, oddelenia spoločnosti Google skúmajúceho hrozby pre otvorenú spoločnosť, v spolupráci s factcheckingovým projektom Demagog, vzdelávacím projektom Jeden svět na školách a v konzultácii s dalšími zástupcami z akademickej obce a overovateľmi faktov.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.