Aj pri plnom nabití plug-in hybridy produkujú trikrát viac emisií ako sa uvádza v reklame. Podľa novej štúdie, ktorú si objednala belgická mimovládna organizácia Transport & Environment pri naštartovanom motore plug-in hybridy produkujú 5 – 7 x viac emisií ako deklarujú výrobcovia.
Merania sa uskutočnili na troch populárnych plug-in hybridoch: BMW radu 3, Peugeot 308 a Renault Megane. Všetky tieto vozidlá vychádzajú zo svojich spaľovacích verzií a počas merania boli testované v reálnych situáciách, pri ktorých sa reprodukovala jazda v meste, dochádzanie do práce a rozšírené scenáre dochádzania v rakúskom Grazi a okolí.
Takmer vo všetkých testoch mali autá horšie výsledky, ako uvádzal výrobca podľa metodiky WLTP. V niekoľkých testoch sa Peugeot a Renault občas priblížili hodnoteniam WLTP – v rozmedzí približne 20 %. BMW však vo všetkých testoch dopadlo oveľa horšie.
Organizácia T&E si posvietila aj na samotný elektrický režim prevádzky plug-in hybridov a zistila, že realita je výrazne odlišná od toho, čo prezentujú výrobcovia. Nielenže všetky tri autá mali menší dojazd na čisto elektrický pohon v meste, ale napríklad BMW nedokázalo zaručiť jazdu v meste bez emisií, pričom motor sa počas testovania zapol dvakrát.
Mnoho plug-in hybridov ponúka iba režimy „šetrenia batérie“, ktoré umožňujú vodičovi zapnúť motor manuálne, aby sa nabila batéria, čo zabezpečí nabitie, keď sa dostanú do cieľa, či už je to centrum mesta alebo na inom mieste, kde chce vodič jazdiť bez emisií. Tento režim podľa meraní vytvára dramaticky vyššie emisie, päť až sedemkrát vyššie, ako dovoľuje norma WLTP.
Výrobcovia plug-in hybridov na základe nereálnych emisií sú natoľko zvýhodňovaní, že ak by sa počítali reálne emisie plug-in hybridov museli by v Európe predať viac ako 247 000 elektromobilov, aby neboli sankcionovaný z dôvodu vysokých emisií.
Plug-in hybridy boli v minulosti výrazne podporované dotáciami, v roku 2022 v celej Európe vo výške viac ako 350 miliónov €. V mnohých prípadoch sa plug-in hybridy používali ako vozidlá vybavené spaľovacími motormi, kedy ich vodiči vstavané akumulátory takmer vôbec nedobíjali.
K podobným výsledkom sa dostala aj štúdia, ktorú si nechal vypracovať juhošvajčiarsky kantón Valais od spoločnosti Impact Living. Štúdie zistili, že nielen v USA, ale aj v Európe plug-in hybridy spotrebujú oveľa viac paliva, než uvádza vládna metodika.
Plug-in hybridy, by sa nemali považovať za vozidlá s nulovými emisiami. Plug-in hybridné vozidlá sú zaujímavým riešením pre výrobcov automobilov, pretože predstavujú strednú cestu, ktorá umožňuje znižovanie emisií, ale nevyžaduje si ani zďaleka toľko výrobných zmien ako v prípade elektromobilov. Každopádne pri správnom používaní určite znižujú emisie v porovnaní s benzínovými alebo naftovými automobilmi.
Značným problémom je však to, že plug-in vozidlá sa často nepoužívajú správne a vo finále produkujú vyššie emisie ako tradičné benzínové alebo naftové vozidlá. Aj v súčasnej dobe, s rastúcou kapacitou akumulátorov elektromobilov napriek nedostatku surovín potrebných k výrobe z hľadiska emisií sa ako lepšia voľba javia batériové elektrické vozidlá.