Od 1.8. tohto roku začala platiť novela zákona 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, pričom vstúpili do platnosti aj nové definície motorových vozidiel.
Podľa novely je totiž motorovým vozidlom všetko, čo má konštrukčnú rýchlosť nad 25 km/h, alebo je ťažšie ako 25 kg a má rýchlosť viac ako 14 km/h.
„Na účely tohto zákona sa rozumie
a) motorovým vozidlom
1. samostatné nekoľajové vozidlo s vlastným mechanickým pohonom s najväčšou
1a. konštrukčnou rýchlosťou viac ako 25 km/h alebo
1b. prevádzkovou hmotnosťou viac ako 25 kg a najväčšou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 14 km/h.“
Podľa tohto má mať PZP uzatvorené všetko čo sa hýbe pomocou motora s rýchlosťou nad 25 km/h. Nikde v zákone ale nie je špecifikované, či má ísť po rýchlosť dosiahnutú pomocou hlavného alebo pomocného motora.
Na druhej strane ani elektrické kolobežky nevyštartujú z miesta, ale je nutné ich „nakopnúť“. Samozrejme, tie výkonnejšie áno, no bežné nie. Rovnako je to aj s motorom v e-biku. Je pomocný a odpája sa pri rýchlosti 25 km/h, no stále tam je a poháňa e-bike aj keď sa prepnete do najslabšieho prevodu. Tak ako na e-biku, aj na kolobežke bez zapnutého motora sa viete pohybovať vlastnou silou.
E-bike a PZP áno, alebo nie?
Poisťovne tvrdia, že áno. „Máte e-kolobežku alebo e-bike? Môže sa vás týkať nové PZP,“ píše sa v titulku samostatnej stránky Allianz venovanej novému PZP. Poisťovňa ďalej píše:“PZP budú podliehať: elektrokolobežky, elektrobicykle, elektrické jednokolky, segwaye, hoverboardy, trojkolesový a štvorkolesový vozík, trojkolesový skúter, vozíky pre seniorov a záhradné traktory.“
„Povinné poistenie zodpovednosti pre rýchle alebo ťažké elektrické kolobežky, elektrobicykle, ale aj –
etrojkolky/švorkolky a e-golfové vozíky bude UNIQA ponúkať s poistným krytím na zákonný limit bez
pripoistení,“ píše sa v tlačovej správe poisťovne Uniqa. Ďalej v nej ale nájdeme: „Aj keď Európska únia vyňala z povinnosti mať uzatvorené PZP majiteľov ťažkých a rýchlych elektrických bicyklov, v niektorých štátoch povinné PZP platiť bude. Nechajú si ju napríklad Nemecko a Francúzsko ale aj Slovensko. V susednej Českej republike naopak povinnosť mať uzatvorené PZP pre e-bicykle neplatí.“
„Keďže napríklad občania Česka navštevujú Slovensko často a jazdia tu aj na svojich e-bicykloch, mali by si pred cestou skontrolovať parametre e-bicyklov a pokiaľ budú spĺňať kritériá na povinné PZP, odporúčam uzavrieť si hraničné poistenie,“ radí Michal Nestarec z UNIQA.
Rada EÚ a Európsky parlament hovoria áno aj nie: „Uvedené vymedzenie by malo vychádzať zo všeobecných charakteristík takýchto vozidiel, najmä z ich najvyššej konštrukčnej rýchlosti a prevádzkovej hmotnosti, a malo by sa v ňom stanoviť, že sa vzťahuje len na vozidlá poháňané výlučne mechanickou energiou. Toto vymedzenie by sa malo uplatňovať nezávisle od počtu kolies, ktoré má uvedené vozidlo.“ Takže podľa tohto by elektrický bicykel nemal byť súčasťou PZP.
Na druhej strane Rada EÚ a EP dodávajú: „Žiadne ustanovenie uvedenej smernice by však nemalo členským štátom brániť v tom, aby v rámci svojho vnútroštátneho práva vyžadovali poistenie motorových vozidiel za podmienok, ktoré stanovia, pokiaľ ide o akékoľvek motorové zariadenie používané na pevnine, na ktoré sa nevzťahuje vymedzenie pojmu „vozidlo“ podľa uvedenej smernice, a v prípade ktorého sa teda v uvedenej smernici takéto poistenie nevyžaduje.“
A čo na to naše orgány? Portálu OPeniazoch.sk sa vyjadrilo priamo MF SR: „Ministerstvo financií SR, respektíve zákon o PZP, nerieši kategóriu samotných vozidiel alebo ich rozdelenie do jednotlivých kategórií. Zákon o PZP hovorí v zásade iba o dvoch parametroch, a to sú konštrukčná rýchlosť a hmotnosť vozidla. PZP by malo platiť na všetky vozidlá, ktoré majú konštrukčnú rýchlosť vyššiu ako 25 km/h alebo sú ťažšie ako 25 kilogramov – s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou 14 km/h.“
Prakticky to isté portálu odpísali aj z komunikačného odboru Prezídia policajného zboru SR. Zároveň však Zuzana Hrabovská z odboru komunikácie a prevencie dodala: „Podľa nášho názoru bicykel s pomocným motorčekom, ktorého hmotnosť je viac ako 25 kg a ktorého najväčší menovitý výkon pomocného motorčeka nepresahuje 0,25 kW, jeho výkon sa progresívne znižuje a nakoniec preruší vtedy, keď bicykel s pomocným motorčekom dosiahne rýchlosť 25 km · h-1 alebo aj skôr, ak cyklista prestane šliapať do pedálov, musí mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie podľa zákona o PZP.“
Problém je však v tom, že kým bežné elektrické kolobežky nespadajú do kategórie, aby ste za ne museli platiť PZP, veľké množstvo e-bikov tu spadá. Nie kvôli rýchlosti, ale kvôli hmotnosti, ktorá často prekračuje 25 kg. To si, samozrejme, tvorcovia novely neuvedomili a e-biky nijakým spôsobom z novely o PZP nevylúčili. Odporúčala to síce Rada EÚ a EP, ale zároveň ako citujeme vyššie to jednotlivým členským krajinám neprikázala.
Pokuty až do 5 000 €?!
„Novela tiež upravuje pokutu, ktorú možno udeliť v prípade neuzatvorenia povinného zmluvného poistenia. Doposiaľ bolo možné nesplnenie podmienky uzatvorenia PZP pokutovať sumou 16,60 až 3 319 Eura, od augusta sa pokuta zvyšuje na 50 až 5 000 eur. Rovnako novela dvíha aj limit poistného plnenia z jednej škodovej udalosti bez ohľadu na počet zranených alebo usmrtených z 5 240 000 eur na 6 450 000 eur,“ písal kolega koncom júla o novom zákone. Nemajte však obavy, najvyššie pokuty sa budú týkať klasických motorových vozidiel, nie kolobežiek či iných malých e-vozidiel.
Hoci v zákone nie je presne definované či do kategórie dopravných prostriedkov, pre ktoré platí nové PZP, spadajú aj elektrické bicykle s pomocným elektrickým motorom, je dobré vedieť, že ak má ten váš viac ako 25 kg, mali by ste spozornieť.
Na druhej strane si veľmi nevieme predstaviť kontrolu… Zastaví vás policajná hliadka a ako vám dokáže, že váš e-bike presahuje 25 kg? Budú mať so sebou váhu? Ako vám dokážu, že práve váš e-bike presahuje rýchlosť 14 km/h, čo je druhá podmienka podľa § 2 odseku a) a bodu 1b.? Alebo ak ho aj dokážu odvážiť a bude mať cez 25 kg, budú vás nútiť z neho poskladať všetky periférie, od fliaš a ich držiakov, prípadne blatníkov, cez svetidlá, bezpečnostnú reťaz, či pumpu až po puzdrá na kľúče a náhradné diely?
A čo kolobežkári? Policajné hliadky budú zastavovať každého kolobežkára na elektrickej kolobežke, aby sa presvedčili, že jeho kolobežka nemá cez 25 kg? Alebo vás budú merať, aby zistili, že idete cez 25 km/h? A čo taká drobnosť ako zelená karta? Bude platná aj keď bude len v smartfóne, alebo máte mať na e-biku či kolobežke špeciálne puzdro, kde ju budete mať uskladnenú? A čo keď ju nebudete mať pri sebe? Kolobežka EČV nemá, príslušníci si nebudú mať ako overiť v centrálnom systéme, či máte PZP alebo nie.
Je to teda skôr o majiteľoch elektrických približovadiel, ktorí by mali dbať na bezpečnosť nielen svoju, ale aj ostatných účastníkov premávky. A keď viete, že spadte do kategórie, ktorá má mať uzavreté PZP a jazdíte po cestách, kde môžete spôsobiť dopravnú nehodu, mali by ste mať aj PZP. Lebo človek nikdy nevie…
Mimochodom, viete, že pokiaľ máte poistenie domácnosti, tak vrámci poistenia zodpovednosti príslušníkov domácnosti, máte poistené aj škody na zdraví či majetku, ktoré spôsobili svojou jazdou napríklad na e-kolobežke, ktorá nespadá do definície podľa novely o PZP?