Nebolo by to Slovensko, keby tu všetko nemeškalo, od Plánu obnovy až po desaťročia meškajúce spojenie Bratislavy a Košíc jednou diaľnicou… Najnovšie je to implementácia nového zákona o PZP pre elektrické kolobežky.
A hoci o povinnom zmluvnom poistení sa hovorilo už takto pred rokom a malo oficiálne vstúpiť v všetkých členských krajinách EÚ do platnosti od 1. januára 2024, u nás to vyzeralo ako v tom memečku s Johnom Travoltom.
Až doteraz, kedy parlament konečne schválil novelu zákona o povinnom zmluvnom poistení, v ktorej je nový dátum vstupu do platnosti – 1.8.2024. Ide o zákon 381/2001 Z. z. a jeho novelu schválenú len pred pár dňami, ktorý tak začne platiť hneď v polovici roka. Nepripravených tak môže poriadne zaskočiť, našťastie však má svoje špecifické mantinely.
Novela zákona č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení v prvom rade rozširuje definíciu motorového vozidla, pre ktoré je povinné zmluvné poistenie povinné, o aktuálne tak populárne kolobežky. Do tejto definície ale nespadajú všetky elektrické kolobežky, skôr naopak. Novela konkrétne platí pre vozidlá s vlastným mechanickým pohonom (teda elektrické, ale napríklad aj spaľovacie kolobežky) s najvyššou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 25 km/h.
Väčšina elektrických kolobežiek má svoju maximálnu rýchlosť obmedzenú práve na spomínaných 25 kilometrov za hodinu, vďaka čomu sa novela väčšiny majiteľov kolobežiek prakticky nemusí dotknúť. Smolu v tomto smere majú majitelia kolobežiek, ktorých najvyššia konštručkná rýchlosť je síce len viac ako 14 km/h, ale ich prevádzková hmotnosť je viac ako 25 kilogramov. Ani túto podmienku ale väčšina kolobežiek nespĺňa.
Novela tiež upravuje pokutu, ktorú možno udeliť v prípade neuzatvorenia povinného zmluvného poistenia. Doposiaľ bolo možné nesplnenie podmienky uzatvorenia PZP pokutovať sumou 16,60 až 3 319 Eura, od augusta sa pokuta zvyšuje na 50 až 5 000 eur. Rovnako novela dvíha aj limit poistného plnenia z jednej škodovej udalosti bez ohľadu na počet zranených alebo usmrtených z 5 240 000 eur na 6 450 000 eur.
Novela zákona reaguje na celoeurópsku iniciatívu redukcie škôd, zranení a úmrtí spojených s rapídnym nárastom popularity elektrických kolobežiek. Počet nehôd elektrických kolobežiek podľa poistovňe Uniqa vzrástol v rokoch 2018 – 2023 až desaťnásobne, pod čo sa podpísalo najmä rozšírenie služieb zdieľaných kolobežiek, pri ktorých používatelia podceňujú ochranné prvky, obozretnosť pri jazde a základné pravidlá, ako je napríklad zákaz jazdy dvoch ľudí na jednej kolobežke súčasne.
Hoci novela zákona reálne zasiahne len úzku skupinu majiteľov výkonnejších elektrických kolobežiek s vyššou maximálnou rýchlosťou, prípadne špecifické modely s vyššou hmotnosťou, v praxi môže pomôcť aj nepriamo. Majitelia štandardných a používatelia služieb zdieľaných kolobežiek touto cestou spozornejú a téma bezpečnej jazdy na klasických elektrických kolobežiek sa opäť, vďaka omeškanému prijatiu novely, dostane do povedomia slovenskej verejnosti.