Reklama

PZP na elektrické kolobežky platí o 7 mesiacov neskôr

Zdroj | Hiboy
Stanislav Vinc
Zdroj | Hiboy
Zdroj | Hiboy

Nebolo by to Slovensko, keby tu všetko nemeškalo, od Plánu obnovy až po desaťročia meškajúce spojenie Bratislavy a Košíc jednou diaľnicou… Najnovšie je to implementácia nového zákona o PZP pre elektrické kolobežky.

A hoci o povinnom zmluvnom poistení sa hovorilo už takto pred rokom a malo oficiálne vstúpiť v všetkých členských krajinách EÚ do platnosti od 1. januára 2024, u nás to vyzeralo ako v tom memečku s Johnom Travoltom.

Až doteraz, kedy parlament konečne schválil novelu zákona o povinnom zmluvnom poistení, v ktorej je nový dátum vstupu do platnosti – 1.8.2024. Ide o zákon 381/2001 Z. z. a jeho novelu schválenú len pred pár dňami, ktorý tak začne platiť hneď v polovici roka. Nepripravených tak môže poriadne zaskočiť, našťastie však má svoje špecifické mantinely.

Obsah pokračuje pod reklamou

Novela zákona č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení v prvom rade rozširuje definíciu motorového vozidla, pre ktoré je povinné zmluvné poistenie povinné, o aktuálne tak populárne kolobežky. Do tejto definície ale nespadajú všetky elektrické kolobežky, skôr naopak. Novela konkrétne platí pre vozidlá s vlastným mechanickým pohonom (teda elektrické, ale napríklad aj spaľovacie kolobežky) s najvyššou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 25 km/h.

Pozrite si

Prečo sa kradnú e-biky? Zlodejov zaujímajú dve konkrétne veci

Väčšina elektrických kolobežiek má svoju maximálnu rýchlosť obmedzenú práve na spomínaných 25 kilometrov za hodinu, vďaka čomu sa novela väčšiny majiteľov kolobežiek prakticky nemusí dotknúť. Smolu v tomto smere majú majitelia kolobežiek, ktorých najvyššia konštručkná rýchlosť je síce len viac ako 14 km/h, ale ich prevádzková hmotnosť je viac ako 25 kilogramov. Ani túto podmienku ale väčšina kolobežiek nespĺňa.

Novela tiež upravuje pokutu, ktorú možno udeliť v prípade neuzatvorenia povinného zmluvného poistenia. Doposiaľ bolo možné nesplnenie podmienky uzatvorenia PZP pokutovať sumou 16,60 až 3 319 Eura, od augusta sa pokuta zvyšuje na 50 až 5 000 eur. Rovnako novela dvíha aj limit poistného plnenia z jednej škodovej udalosti bez ohľadu na počet zranených alebo usmrtených z 5 240 000 eur na 6 450 000 eur.

Novela zákona reaguje na celoeurópsku iniciatívu redukcie škôd, zranení a úmrtí spojených s rapídnym nárastom popularity elektrických kolobežiek. Počet nehôd elektrických kolobežiek podľa poistovňe Uniqa vzrástol v rokoch 2018 – 2023 až desaťnásobne, pod čo sa podpísalo najmä rozšírenie služieb zdieľaných kolobežiek, pri ktorých používatelia podceňujú ochranné prvky, obozretnosť pri jazde a základné pravidlá, ako je napríklad zákaz jazdy dvoch ľudí na jednej kolobežke súčasne.

Hoci novela zákona reálne zasiahne len úzku skupinu majiteľov výkonnejších elektrických kolobežiek s vyššou maximálnou rýchlosťou, prípadne špecifické modely s vyššou hmotnosťou, v praxi môže pomôcť aj nepriamo. Majitelia štandardných a používatelia služieb zdieľaných kolobežiek touto cestou spozornejú a téma bezpečnej jazdy na klasických elektrických kolobežiek sa opäť, vďaka omeškanému prijatiu novely, dostane do povedomia slovenskej verejnosti.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.