- #Sociálne siete
- 5 min.
- 27.3.2024
Okolo appky X sa má raz točiť celý váš život. Vyjde Muskovi ambiciózny plán?
Keď Elon Musk v roku 2022 inicioval odkúpenie sociálnej siete Twitter, očakávalo sa, že jeho zámerom je pretvoriť ju k obrazu svojmu. Podľa jeho slov sa mal kód aplikácie otvoriť, platforma mala lepšie zápasiť so spamom a používatelia mali pod jeho vedením získať v aplikácii väčšiu slobodu prejavu.
Podľa niektorých expertov sa Muskovi tieto plány vymkli kontrole a mnohé osobnosti aj firmy napokon platformu opustili. Na sociálnom aspekte platformy dnes už známej ako X však možno napokon vôbec nezáleží.
Keď v júli minulého roka Elon Musk premenoval sociálnu sieť Twitter na „X“, jeho krok sa nestretol s veľkým pochopením aj napriek tomu, že mal na to, aspoň z jeho pohľadu, dobrý dôvod. X už totiž nemá byť iba sociálnou sieťou, Musk chce z tejto platformy urobiť superaplikáciu.
Superaplikácia, alebo tzv. aplikácia na všetko, je platformou, ktorá v sebe zvyčajne zahŕňa najmä podporu pre četovanie, hovory, nákupy a platby, no pridať sa k týmto najbežnejším funkciám môžu aj ďalšie. Podstatou takejto aplikácie je, aby ste v nej vybavili čo najviac vecí týkajúcich sa vášho každodenného života, bez toho, aby ste ju museli opustiť a vybaviť daný úkon v inej, prinajhoršom konkurenčnej aplikácii.
Elon Musk sa netají tým, že svoju inšpiráciu v tomto smere čerpá z čínskej aplikácie WeChat, ktorá je na svojom lokálnom trhu práve takýmto spôsobom integrovaná do životov tamojších používateľov. Koncom roka 2022 uviedol, že dosiahnuť niečo podobné s Twitterom, dnes už X, má ambíciu do troch až piatich rokov. Dnes sa zdá, že tento časový odhad bol, ako to už v podaní Muska tradične býva, príliš optimistický.
Aplikáciu X kvôli nepraktickému názvu do dnešného dňa ľudia prezývajú skôr „X, tiež známy ako Twitter“, alebo priamo bez okolkov rovno jej pôvodným názvom. To sa pravdepodobne tak skoro nezmení, ak ľudia nebudú mať skutočne pocit, že sa aplikácia zmenila na nepoznanie a neslúži už iba na čítanie a publikovanie krátkych textových príspevkov.
Zatiaľ čo Musk v plnení svojho 5-ročného plánu zaostáva, aplikácii WeChat, ktorej úspech sa snaží okopírovať, sa to svojho času podarilo. Po globálnom spustení v roku 2012 ako aplikácie na zdieľanie správ a fotiek do aplikácie pribudli hlasové správy, platobné služby a v roku 2017 miniaplikácie, ktoré do WeChat doteraz dopĺňajú nové funkcionality. Podobnou cestou sa mimochodom so svojou mobilnou aplikáciou vydala aj jedna zo slovenských bánk, v ktorej okrem osobných financií nájdete aj možnosť kúpy cestovných lístkov, parkovacie služby či spravodajstvo.
Vody platformy X sú doposiaľ až na zmenu loga na prvý pohľad celkom stojaté, no zmeny sa zatiaľ dejú najmä na pozadí. Spoločnosť podľa slov generálnej riaditeľky Lindy Yaccarino získala licenciu na vykonávanie peňažných transakcií v „niekoľkých štátoch“ a je na dobrej ceste k tomu sprístupniť možnosť práce s financiami ešte v priebehu tohto roka.
Licencie a implementácia nových funkcií však ešte stále automaticky nezaručujú X úspech. Aplikácia WeChat, ktorú sa Musk snaží napodobniť, sa teší obrovskej popularite na svojom domácom, politicky a biznisovo mimoriadne špecifickom trhu, ktorý sa od toho západného výrazne líši. Úspech superaplikácie v Číne či Indii tak ešte neznamená, že takúto aplikáciu uvítajú s otvorenou náručou aj používatelia v Spojených štátoch či Európe.
Potrebné je tiež brať do úvahy, že tieto aplikácie rástli najmä v rokoch, kedy sa v technologickom svete pred monopolmi ešte prižmurovali oči. Dnes už je ale v USA, ako aj v Európe, trendom skôr nútiť veľké technologické firmy k deleniu či aspoň férovým praktikám v rámci konkurenčného boja. Špeciálne Európska únia podniká v týchto rokoch viaceré kroky, ktoré dávajú používateľom do rúk možnosť oddeliť svoje dáta vedené v inak vzájomne prepojených službách (primárne Google) a firmy nútia otvárať svoje platformy aj tretím stranám (napr. obchody 3. strán na platforme iOS).
Zatiaľ čo Elon Musk buduje svoju superaplikáciu v prostredí bývalej sociálnej siete Twitter, napokon celú pointu takejto aplikácie pre všetko môžu celkom nečakane nahradiť AI asistenti. Či už v prostredí aplikácie, alebo napríklad v podobe odznaku aký vyvíja spoločnosť Humane, budeme možno už čoskoro na mnohé naše úkony v digitálnom, resp. online svete, využívať AI asistentov. Ti budú môcť byť priamo napojení na externé služby, podobne ako dnes nájdeme miniaplikácie vo WeChat-e.
Aj očakávaná zmena v oblasti používateľských prostredí s príchodom tejto novej generácie AI modelov priamo do smartfónov, môže byť jedným z dôvodov, prečo sa Musk s rekonštrukciou platformy X až tak neponáhľa. Napokon, vlastného AI asistenta nájdete už aj v tejto aplikácii. Volá sa Grok a konkurovať má priamo modelom ako GPT-4 či Gemini.