- #Autá
- 3 min.
- 13.2.2024
O lacný leasing na elektromobily je vo Francúzku taký záujem, že ho zastavili!
Iba chvíľu po tom čo bola vo Francúzsku spustená očakávaná revolúcia pre elektromobilitu, tamojšia vláda oznámila jej zastavenie.
Francúzi totiž vo veľkom využili možnosť leasovať elektromobil za 100-150 € mesačne po dobu troch rokov a ešte ho aj nabíjať bezplatne. Výhodnú ponuku okamžite využilo okolo 50 000 Francúzov zo sociálne slabších skupín.
Koncom októbra Emmanuel Macron oznámil, že vláda spustí tzv. elektrický sociálny leasing. Ktokoľvek z nízkoprijímovej skupiny obyvateľstva mal možnosť požiadať o leasing na elektromobil, ktorý ich stál iba 100-150 € mesačne. Ešte viac chceli revolúciu v elektromobilite podporiť automobilky a ponúkli leasing od 40 € mesačne a bezplatné nabíjanie ich elektromobilu.
Podmienkou bolo, aby ročný príjem nepresahoval 15 400 €, musi bývať minimálne 15 km od miesta práce a ročne musia najazdiť viac ako 8 000 km. Zároveň však elektromobil nesmel byť drahší ako 47 000 € nesmel mať viac ako 2,4 tony. O leasing bolo možné žiadať aj na jazdenky, tie ale nesmeli byť staršie ako 3,5 roka.
Kto toto spĺňal, mohol získať 3-ročný leasing na elektromobil s dodatočnou možnosťou odkúpenia. Súčasťou leasingovej zmluvy boli dokonca aj PZP, poistenie úmrtia, invalidity či práceneschopnosti. Vo výsledku tak mohli Francúzi zo sociálne slabších skupín získať čosi nevídané. A aj to využili.
Záujem o tento sociálny leasing bol tak enormný, že sa prepočítali nielen automobilky, ale aj vláda. Tá ho nakoniec musela v týchto dňoch pozastaviť, resp. ukončiť. Minimálne do konca tohto roka. Ako bude vyzerať rok 2025 a sociálny leasing na elektromobily zatiaľ nie je známe, hoci vláda tvrdí, že budú obnovené.
Francúzi v prvom „kole“ vyčerpali všetkých zhruba 50 000 miest, pre ktoré tamojšia vláda vyčlenila v rozpočte 1,5 miliardy eur. Všetky miesta sa rozchytali v priebehu niekoľkých dní. Iba tento týždeň totiž program začal a po vyčerpaní prvých 20 000 miest vláda zvýšila počet podpory na 50 000. Vzhľadom na to, že žiadatelia museli spĺňať určité podmienky, bol záujem obrovský, hoci aj v takej ľudnatej krajine akou je Francúzsko.
Mimochodom, Francúzsko nemyslí len na sociálne slabších, ale nákup elektromobilov dotuje vo výške od 5 to 7 tisíc eur. Týka sa to však iba európskych elektromobilov, keďže musia spĺňať maximálne povolené množstvo CO2 pri ich výrobe a dodaní. To vraj čínske elektromobily nespĺňajú, ale ani americké, iba Tesla Model Y, ktorá sa vyrába v Nemecku. Aj takto sa dá pozastaviť „vpád“ čínskych značiek do Európy. Aktuálne je tak možné požiadať dotáciu na jeden z vybraných 24 elektromobilov.