Značka Zeekr je pre drvivú väčšinu Slovákov veľká neznáma, no vedzte, že čoskoro o tejto značke bude počuť omnoho viac ľudí. Je to čínsky výrobca elektromobilov, ktorý chce konkurovať veľkej Tesle.
Vyvíja a vyrába pomerne cenovo dostupné, výborne vybavené a zároveň aj extrémne rýchle elektromobily, ktoré stoja porovnateľne s americkým konkurentom. Má ale čo ešte dobiehať.
Zeekr Intelligent Technology Holding Limited, ako sa spoločnosť oficiálne nazýva vznikla len pred 3 rokmi v Číne ako samostatná prémiová značka spoločnosti Geely. Práve vďaka materskej firme a jej platforme pre elektromobily SEA (Sustainable Experience Architecture) sa Zeekru darilo už od svojho vzniku vyvíjať a vyrábať elektromobily so zaujímavými parametrami.
Zeekr oficiálne vznikol len v marci 2021, no už v apríli toho istého roku prišla značka so svojim prvým elektromobilom, 001. V októbri 2021 ho nová značka začala aj vyrábať v čínskom meste Ningbo, kde prakticky nonstop maká 300 robotov a celá fabrika je na 5G sieti.
Zeekr 001 bol takmer 5-metrový hatchback postavený na spomínanej SEA platforme od Geely so vzduchovýn podvozkom a 400 kW elektromotormi vpredu a vzadu. Aj vďaka nim dokázal šprintovať na stovku za 3,8 sekundy a maximálnu rýchlosť mal cez 200 km/h. K dispozícii boli dve batérie, a to 86 kWh a 100 kWh. Dojazd mal byť cez 700 km, no podľa CLTC metodiky.
Pod Zeekr patrí aj vlastná sieť nabíjačiek Zeekr Power. Už v roku 2021 mal Zeekr v 10 čínskych mestách nabíjačky s výkonom až 360 kW! Ku koncu minulého roka (2023) mala spoločnosť okolo 2 200 nabíjačiek na vyše 400 miestach v Číne. Aktuálny počet nie je známy.
Koncom roka 2022 Zeekr predstavil aj svoju odpoveď na čisto elektrické MPV, Zeekr 009 s unikátnymi Qilin batériami od CATL. Tá v Zeekr 009 mala až 140 kWh a dovoľovala veľkému MPV dojazd až na úrovni 822 km, no opäť podľa CLTC metodiky. Aj tento model ponúka 400 kW výkon a aj vzhľadom na veľkosť síce slabšie, ale stále špičkové zrýchlenie na stovku – 4,5 sekundy.
V tom istom roku Zeekr predstavil inovovanú platformu SEA-M pre autonómne automobily.
Prekvapivá spolupráca
Zeekr ešte v roku 2021 ohlásil spoluprácu so spoločnosťou Waymo, pre ktorú už o rok nato vyrobil robotické sci-fi vozidlo pre testovacie účely služby Waymo One. Waymo pritom patrí pod Alphabet, ktorej patrí aj gigant Google. Waymo pritom predtým patrilo pod Google.
V roku 2022 sa zas Zeekr spojil so spoločnosťou Mobileye a spolu začali vyvíjať systém pre plne autonómne vozidlá.
V roku 2023 sme sa dočkali ďalšieho elektromobilu, a to Zeekr X. Ide o kategóriu vozidiel SUV, no tých menších. Na dĺžku má ani nie 4,5 metra, to už Zeekr 001 je väčší. Postavený bol na rovnakej architektúre ako modely 001 a 009, no bol o čosi slabší. Výkon 315 kW ale stále stačil na to, aby na stovku vystrelil za 3,7 sekundy. Menšia bola aj batéria, mala (a vlastne stále má) 66 kWh. Vystačí na 516 km (CLTC). Zaujímavý bol ale gigantickým displejom pred vodičom a spolujazdcom. Dokopy mal 1,2 metra štvorcového.
V roku 2023 firma oznámila aj vstup na európsky trh, no trvalo jej to až do decembra, kým reálne prišli prvé elektromobily k svojim zákazníkom. Keďže Geely vlastní aj Volvo a v Geely Design Gothenburg bol navrhnutý aj Zeekr 001, firma pozná tamojší trh. Vo Švédsku spustila predaj modelov 001 a X s veľmi priaznivými cenami – 59 490 €, resp. 44 990 € za model X. Netreba si pritom pliesť Tesla Model X a Zeekr X. Neskôr Zeekr vstúpil na trh aj v Izraeli či dokonca Kazachstane, SAE, Qatare či Bahraine a Macau.
Ten istý rok sme sa dočkali poriadne ostrej verzie modelu 001, Zeekr 001 FR. Ten má ponúknuť až 970 kW výkonu a na stovku zrýchli rýchlejšie ako Tesla Model S Plaid, pod 2,1 sekundy. Má rovnako 100 kWh batériu, ale s 800V architektúrou, vďaka čomu sa vie nabíjať výkonom až 400 kW (aj keď nemá poriadne kde). Doma však Zeekr predstavil 800 kW nabíjanie.
Koncom minulého roka sme sa dočkali ešte jedného nového modelu, sedanu Zeekr 007. Postavený je rovnako na 800V SEA architektúre, ale vylepšený o ADAS prvky vyvinuté v spolupráci s NVIDIA. Novinka má byť pripravená na plne autonómnu jazdu. Na stovku to takmer 5-metrový sedan dá za necelé 3 sekundy. Na jedno nabitie má zvládnuť 870 kilometrov, no opäť iba podľa CLTC metriky. Z 10 na 80 % kapacity sa ale nabije za 15 minút.
Na prelome rokov 2023 a 2024 Zeekr prišiel s ešte jednou zaujímavosťou. Celkom novou batériou typu LFP, ktorú vyvinula firma vo vlastnej réžii. Aj táto má 800V architektúru, vďaka čomu sa má za 15 minút nabíjania dobiť na 500 km ďalšej jazdy. Výhodou má byť vysoký výkon aj v zimnom období. Plusom sú ale menšie rozmery oproti klasickým NMC batériám a tiež vyššia odolnosť i životnosť.
Na konci februára tohto roku sme sa dočkali vynovenej verzie Zeekr 001, no stále s batériou CATL a nie vyššie spomínanou vlastnou batériou. To ale vôbec neprekáža, pretože žiletková batéria od CATL sa z 10 na 80 % kapacity dokáže nabiť za 11,5 minúty. Kapacita má mať 95 kWh a na jedno nabitie s nimi nový 001 prejde do 750 km (CLTC). Zlepšil sa aj výkon, štvorkolka s výkonom 580 kW zvládne stovku za 3,3 sekundy. Po novom má byť aj plne autonómny, resp. pripravený na plne autonómnu jazdu.
Zeekr tento rok prekvapil aj špeciálnou zárukou 10+10+10. Špeciálny balík rozširuje bežne ponúkanú 5+5-ročnú záruku, pričom špeciálna záruka bude platiť 10 rokov nielen na samotné auto, ale aj na bezplatný servis a tiež konektivitu.
V máji sme sa dočkali nielen celkom nového rodinného MPV MIX postavenom na platforme SEA M s novými LFP batériami, ale aj nového modelu 009. Zeekr MIX má byť ideálne rodinné auto so zaujímavo riešenými zadnými dverami, plne otočnými prednými sedadlami či schopnosťou plne autonómnej jazdy.
Zeekr 009 Grand je z celkom iného súdka, hoci tiež patrí do kategórie MPV. „Zeekr zobralo všetko čo mal predošlý model a vyšperkovalo to k dokonalosti. Za všetko hovoria stredy diskov kolies, ktoré sú vždy vo vodorovnej polohe, presne tak, ako ich má za každých okolností každý jeden Rolls-Royce. Kolesá sú tiež unikát. Majú 20 palcov, sú kované a ich leštenie trvá 20 hodín. Zároveň do nich laserom leptajú 240 pruhov a vzorov, ktoré potom špeciálne odrážajú svetlo,“ písali sme v máji tohto roku.
Tento rok Zeekr vstúpil aj na newyorskú burzu, kde v IPO získal až 441 miliónov dolárov. Medzičasom ale hodnota akcií klesla o takmer 50 %, z pôvodných vyše 28 dolárov na čosi vyše 15 dolárov a má klesajúcu tendenciu. Zeekr tiež plánuje stavať závod na výrobu svojich modelov v Európe, aby sa vyhol obrovským dovozným clám.
Zeekr sa však pochválil aj výsledkami testov Euro NCAP. Oba jeho v Európe predávané modely získali 5 hviezdičiek.