Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Nikola má pre svoj e-pickup Badger silnú podporu GM

Nikola má pre svoj e-pickup Badger silnú podporu GM
Zdroj | Nikola Motor
Juraj Procházka
Nikola má pre svoj e-pickup Badger silnú podporu GM
Zdroj | Nikola Motor
Zdroj | Nikola Motor

Trevor Milton, zakladateľ spoločnosti Nikola Motors, kritizoval elektrický pickup Cybertruck, ktorý pripravuje Tesla a povedal, že takéto čosi by si nikdy nekúpil. Následne po prezentácii Cybertrucku Nikola uviedla, že plánuje vyrobiť vlastný ekologický pickup Badger.

Svoje plány ohľadom Badgeru s hybridným pohonom typu batéria / palivový článok na vodík, s dojazdom 600 míľ (takmer 1 000 km) a zrýchlením z 0 na 100 km za 2,9 sekundy oznámila Nikola vo februári.

Pozrite si

Nikola Motor – od snov bližšie k realite

O pár mesiacov neskôr začala Nikola na chystaný pickup vyberať zálohy od 100 do 5 000 dolárov a spustila masívnu marketingovú kampaň. Badger sa tak ocitol v podobnej fáze ako ostatné pripravované vozidlá značky – Nikola Tre, Nikola One, Nikola Two, alebo NZT. Existujú prototypy, perfektné prezentácie a kopa marketingu, ale žiadna sériová výroba.

Zdroj | Nikola Motor

Neznamená to však, že ide o humbug typu „zatiaľ je to dobré“ (kým „to“ netreba reálne dodávať). Nikola totiž väčšinu modelov plánuje vyrábať v spolupráci s OEM partnermi. Prvé elektrické kamióny Nikola Tre má vyrábať partnerská spoločnosť IVECO v nemeckom Ulme, pričom vodíková verzia Nikola Tre príde na rad až v roku 2023. Nikola však pripravuje aj vlastnú továreň v Coolidge, kde bude spočiatku vyrábať tiež vozidlá Nikola Tre, ku ktorému má v roku 2023 pribudnúť Nikola Two.

V prípade pickupu Badger sa donedávna špekulovalo o OEM partnerovi Fiat-Chrysler Automobiles (FCA), ale ukazuje sa, že partnerom pri jeho výrobe bude General Motors (GM).

https://www.youtube.com/watch?v=0pHpUETheHM

Nikola Corporation a General Motors totiž ohlásili strategické partnerstvo, ktoré začne práve výrobou vozidiel Nikola Badger. Súčasťou dohody je aj využívanie batériového systému Ultium od GM a technológie palivových článkov Hydrotec spoločnosťou Nikola.

GM získa za 2 miliardy dolárov 11%-ný podiel spoločnosti Nikola výmenou za určité vecné vklady. V rámci dohody General Motors skonštruuje, overí, homologizuje a vyrobí model Nikola Badger s variantom pohonu z batérií a z palivových článkov. Obe spoločnosti na spolupráci údajne zarobia rádovo niekoľko miliárd USD.

Zdroj | Nikola

GM sa zároveň stane výhradným dodávateľom palivových článkov pre nákladné vozidlá spoločnosti Nikola s výnimkou Európy. Výroba pickupu Badger by sa mala rozbehnúť do konca roku 2022.

Bombastické vyjadrenia z tlačovej správy sa však dajú čítať aj menej optimistickým spôsobom. To, že Nikola presúva výrobu k partnerovi, naznačuje, že okrem marketingových prezentácií a prototypov toho v skutočnosti nemá v rukách prakticky nič. Rovnako to vo svojom komentári vidí aj portál Electrek.

Pozrite si

Nikola bude vyrábať smetiarske autá, plne elektrické, tiché a ekologické

Nikola bude dokonca používať aj technológiu batérií a vodíkových palivových článkov od GM. O oboch oblastiach technológií pritom firma tvrdila, že tvrdo pracuje na vývoji špičkových výstupov a má dokonca k dispozícii najlepšie výsledky. Ešte si pamätáme, ako Milton minulý rok tvrdil, že Nikola dosiahla „zásadný prielom v batériách“. Ak nakoniec bude používať batérie Ultimum od GM, možno sa „zásadný prielom“ v skutočnosti odohral len v tlačových prezentáciách. To isté platí aj o palivových článkoch.

Otázkou ostáva, či bude tých 11% podielu firmy Nikola, ktoré získa GM za 2 miliardy USD, pre americkú automobilku výhodný obchod. Možno by GM naozaj urobil lepšie, ak by túto investíciu smeroval do vývoja a výroby vlastných elektromobilov, alebo vodíkových áut.

Zdroj