Reklama

Niečo sa pokazilo: Northvolt v konkurze, generálny riaditeľ rezignoval

Zdroj | Vattenfall
Juraj Procházka
Zdroj | Vattenfall
Zdroj | Vattenfall

Northvolt, švédsky výrobca batériových článkov pre elektromobily, ktorý mal byť skvelým príkladom, ako európske firmy budú úspešne konkurovať vo výrobe akumulátorov ázijským, hlavne čínskym konkurentom, vo štvrtok 21.11. oznámil, že v USA požiadal o bankrotovú ochranu pred veriteľmi podľa kapitoly 11. “Zelený sen“ Európy tým dostal ťažkú ranu v čase, keď aj na Slovensku prebieha búrlivá diskusia o výstavbe batériovej gigafabriky v Šuranoch.

Dôvodom ťažkostí Nothvoltu však nie nedostatok dopytu zo strany výrobcov elektromobilov, skôr naopak. Finančné problémy odštartovalo v júni odstúpenie BMW od kontraktu s Northvoltom za dve miliardy eur, kvôli nedostatočnej kvalite dodávaných akumulátorov a neplneniu termínov dodávok. Iného dodávateľa batérií do svojich elektrických vozidiel hľadá aj výrobca nákladných áut Scania, pričom Northvoltu sa stále nedarí navyšovať výrobné kapacity vo svojej továrni vo švédskom Skellefteå.

Pozrite si

Európska batériová únia ako odpoveď na gigafabriky Tesla?

Obsah pokračuje pod reklamou

Ešte v januári tohto roku sme čítali optimistické správy, že Northvolt získal 5 miliárd USD na výrobu batérií a plánuje vybudovať a rozšíriť závody vo Švédsku, Poľsku, Nemecku, USA a Kanade. Úver pochádzal z podpory 23 komerčných bánk, ako aj Európskej investičnej banky a Severskej investičnej banky. Nadšenie vypuklo, keď spoločnosť v roku 2021 otvorila svoj prvý švédsky závod v mestečku Skelleftea neďaleko polárneho kruhu. Spoločnosť získala miliardy eur investícií a automobilky Volvo, VW a BMW zadávali veľké objednávky na dodávky batérií.

Už dlhšie má však firma problémy s likviditou. Teraz Northvolt požiadal o ochranu pred bankrotom v USA po tom, čo sa nepodarilo presadiť záchranný balík. Spoluzakladateľ a generálny riaditeľ Peter Carlsson, ktorý stál na čele spoločnosti od jej založenia v roku 2016, odstúpil z funkcie, ale zostane vo firme ako poradca.

Zdroj | Northvolt

„Situácia s likviditou spoločnosti Northvolt sa stala zúfalou,“ uviedla firma vo svojej žiadosti podľa kapitoly 11, ktorú podala na americkom konkurznom súde v Houstone. Spoločnosť, ktorá má prevádzky v Kalifornii, má k dispozícii hotovosť vo výške približne 30 miliónov dolárov, čo stačí iba na jeden týždeň prevádzky , pričom dlhy dosiahli 5,8 miliardy USD.

Northvolt uviedol, že očakáva dokončenie reštrukturalizácie do prvého štvrťroku 2025 a pre bankrotový proces zaistil nové financovanie vo výške 100 miliónov dolárov. Počas konkurzu má prevádzka pokračovať ako obvykle. Spoločnosť uviedla, že jej podnikanie v Nemecku nebude ovplyvnené. Northvolt Germany a Northvolt North America, dcérske spoločnosti Northvolt AB s projektmi v Nemecku a Kanade, sú financované samostatne a budú naďalej fungovať v bežnom režime.

Zdroj | Magneti Marelli

Firma má v kanadskom Quebecu rozpracovaný projekt v hodnote 7 miliárd dolárov, ktorý má zahŕňať závod na výrobu článkov, recykláciu batérií a zariadenia na výrobu katódových aktívnych materiálov. Bankrot tieto plány neovplyvní, uviedla spoločnosť na svojej webovej stránke. Kanadský závod bude mať kapacitu na výrobu 30 GWh batériových článkov ročne, ktorá sa po budúcom rozšírení zdvojnásobí. To bude stačiť na batérie pre 1 milión elektromobilov. Kanadská vláda investuje do projektu 1,334 miliardy kanadských dolárov (CND) a Quebec pridá ďalších 1,37 miliardy CND.

Pozrite si

Northvolt vybuduje vo Švédsku európsku gigafabriku na batérie

Northvolt prijal sériu opatrení na konsolidáciu, vrátane prijatia nového finančného riaditeľa. Na rad prichádzajú viaceré škrty – zatvorenie výskumného centra Cuberg v San Franciscu a zníženie priorít sekundárnych podnikov. Koncom septembra Northvolt oznámil, že prepustí 1 600 zamestnancov z troch švédskych závodov a približne 20 percent svojich zamestnancov v zahraničí. Minulý mesiac začalo Volvo konanie o prevzatí spoločného podniku s Northvoltom a zástupca koncernu Volkswagen v predstavenstve Northvoltu tento mesiac odstúpil.

Peter Carlsson minulý mesiac uviedol, že spoločnosť potrebuje na trvalé posilnenie svojich financií viac ako 900 miliónov USD. Northvolt v minulosti získal peniaze od koncernov Volkswagen a Siemens, od amerických bánk Goldman Sachs a JPMorgan, ale aj dotácie od Kanady a Nemecka. Švédska vláda ale nechce firmu sanovať z peňazí daňových poplatníkov a súkromní investori a akcionári sú skeptickí.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.