Reklama

NASA vyberá lunárne vozidlá pre misie Artemis. V hre sú tri spoločnosti

Zdroj | NASA
Juraj Procházka
Zdroj | NASA
Zdroj | NASA

NASA vybrala tri spoločnosti na vývoj extrémnych terénnych vozidiel LTV (Lunar Terrain Vehicle), s ktorými budú po roku 2030 astronauti jazdiť na Mesiaci počas misií Artemis. V rámci projektu NASA udelila zmluvy v hodnote 4,6 miliardy USD spoločnostiam Intuitive Machines, Lunar Outpost a Venturi Astrolab.

Lunárne vozidlo mali k dispozícii astronauti už počas misií Apollo. Veliteľ misie Apollo 17 Eugene A. Cernan vytvoril lunárny rýchlostný rekord 18,0 km/h v dvojmiestnom roveri , ktorý používal spolu s pilotom lunárneho modulu Harrisonom Schmittom na prieskum povrchu Mesiaca. Tento rekord ani po 52 rokoch nemal kto prekonať. Zmeniť to môže program Artemis agentúry NASA, ktorý opäť privedie ľudí na Mesiac.

Pozrite si

Vodíkový Lunar Cruiser od Toyoty bude jazdiť po Mesiaci

Obsah pokračuje pod reklamou

Prvé lunárne rovery boli navrhnuté tak, aby astronautom umožnili rýchlejšie pokryť väčšiu plochu s väčším množstvom vybavenia. To isté platí o nových roveroch, aj keď budú schopné prepraviť ťažšie užitočné zaťaženie na väčšiu vzdialenosť. Okrem toho budú musieť byť schopné operovať nielen v oveľa drsnejších podmienkach v oblasti južného pólu Mesiaca, ale aj počas tmavej a studenej 14-dňovej lunárnej noci. NASA by chcela využívať LTV na povrchové činnosti s posádkou počas misie Artemis V a ďalších misií.

Zdroj | NASA

Umelecká predstava lunárneho roveru Lunar Dawn spoločnosti Lunar Outpost

Medzi návštevami misií budú rovery fungovať ako diaľkovo ovládané robotické vozidlá, ktoré môžu samostatne skúmať terén a vykonávať rôzne úlohy. To im tiež umožní zvládnuť bližšie nešpecifikované misie NASA a komerčné úlohy.

NASA si LTV zaobstará ako službu od súkromnej firmy. Kontrakt nie je časovo limitovaný, ale má maximálnu potenciálnu hodnotu 4,6 miliardy USD pre všetky zákazky. Každá vybraná firma začne štúdiu vykonateľnosti, ktorá potrvá rok. Jej cieľom bude vyvinúť systém, ktorý splní požiadavky NASA vo fáze predbežného návrhu projektu. Agentúra potom vydá žiadosť o návrh zákazky pre oprávneného poskytovateľa na demonštračnú misiu. Jej cieľom už bude pokračovať vo vývoji LTV, ktorý bude potrebné dopraviť na povrch Mesiaca a overiť jeho výkonnosť a bezpečnosť ešte pred misiou Artemis V.

NASA momentálne predpokladá, že zákazku na túto demonštračnú misiu zadá iba jednému vybranému poskytovateľovi. Ďalšie zákazky NASA objedná na zabezpečenie nehermetizovaného vozidla pre potreby lunárneho vedeckého výskumu do roku 2039.

Zdroj | NASA

Návrh lunárneho roveru Moon RACER z programu LTV (Lunar Terrain Vehicle) firmy Intuitive Machines.

Rover LTV musí byť schopný zvládať extrémne podmienky, ktoré panujú pri južnom póle Mesiaca. Bude tiež obsahovať pokročilé technológie pre hospodárenie s energiou, autonómne riadenie a špičkové komunikačné a navigačné systémy. Astronauti využijú LTV na prieskumné činnosti, transport vedeckého vybavenia a odber vzoriek.

Zdroj | NASA

Takto by mohol vyzerať lunárny rover FLEX z programu Lunar Terrain Vehicle spoločnosti Venturi Astrolab.

NASA poskytla technické požiadavky, schopnosti a bezpečnostné štandardy potrebné na vývoj a prevádzku LTV a vybrané spoločnosti súhlasili, že kľúčové požiadavky agentúry splnia. Žiadosť o návrh zmluvy vyžadovala, aby každý poskytovateľ navrhol riešenie na poskytovanie komplexných služieb vrátane vývoja LTV, jeho dodania na Mesiac a vykonávania operácií na mesačnom povrchu.

Pozrite si

NASA predstavila astronautov pre misiu Artemis II. Poletí žena aj Kanaďan

Prostredníctvom misií Artemis pošle NASA astronautov k nášmu satelitu, aby preskúmali Mesiac s cieľom vedeckých objavov, technologického vývoja, ekonomických výhod a vybudovania základov pre pilotované misie na Mars. Pokročilé vozidlá LTV, spolu s raketou SLS (Space Launch System) a kozmickou loďou Orion, komerčnými pristávacími modulmi pre posádku, skafandrami novej generácie a lunárnou orbitálnou stanicou Gateway, sú základom NASA pre budúci prieskum hlbokého vesmíru.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.