Čínsky výrobca BYD oficiálne uviedol na európsky trh svoj očakávaný malý elektromobil Seagull, ktorý tu ponesie označenie BYD Dolphin Surf.
Tento krok signalizuje snahu BYD posilniť svoju pozíciu v Európe a konkurovať zavedeným značkám v rastúcom segmente cenovo dostupných elektrických vozidiel. Pozrime sa podrobnejšie na to, čo európska verzia ponúka.
Európsky Dolphin Surf sa od čínskeho modelu Seagull líši nielen názvom, ale aj rozmermi. Je dlhší (3 990 mm), širší (1 720 mm) a vyšší (1 590 mm), pričom rázvor náprav zostal zachovaný na úrovni 2 500 mm. Nárast dĺžky o približne 21 cm je výsledkom prepracovaných nárazníkov a celkového prispôsobenia dizajnu európskym preferenciám a bezpečnostným normám. Vozidlo si zachováva charakter mestského hatchbacku, no s mierne robustnejším vzhľadom.
Tri úrovne výbavy s rôznymi výkonmi a dojazdmi
BYD Dolphin Surf prichádza na európsky trh v troch úrovniach výbavy: Active, Boost a Comfort. Všetky verzie majú pohon predných kolies a maximálnu rýchlosť obmedzenú na 150 km/h.
- Active:
- Batéria: 30 kWh LFP Blade
- Dojazd (WLTP): 220 km
- Motor: 65 kW (88 k)
- Zrýchlenie 0-100 km/h: 11,1 s
- DC nabíjanie: do 65 kW (10-80% za cca 30 minút)
- Boost:
- Batéria: 43,2 kWh LFP Blade
- Dojazd (WLTP): 322 km
- Motor: 65 kW (88 k)
- Zrýchlenie 0-100 km/h: 12,1 s
- DC nabíjanie: 80-85 kW (10-80% za cca 30 minút)
- Comfort:
- Batéria: 43,2 kWh LFP Blade
- Dojazd (WLTP): 310 km
- Motor: 115 kW (156 k)
- Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,1 s
- DC nabíjanie: max. 80-85 kW (10-80% za cca 30 minút)
Všetky tri verzie pritom podporujú palubné AC nabíjanie s výkonom 11 kW, čo je značné vylepšenie oproti 6,6 kW v čínskej verzii. Prekvapením, ale milým, je podpora V2L, teda z auta si viete spraviť elektrickú zásuvku.
Napriek kompaktným rozmerom ponúka Dolphin Surf až päťmiestny interiér (odvezie ale 4 dospelých) s dôrazom na praktickosť. Medzi kľúčové prvky patrí určite zaujímavý interiér s 10,1″ dotykovým displejom s podporou Apple CarPlay a Android Auto, ktorý je navyše možné otáčať. Infotainment zvláda OTA updaty. Zaujímavosťou má byť hlasové ovládanie Hi BYD, ale aj otváranie smartfónom cez NFC alebo appku, cez ktorú je možné na diaľku ovládať základné funkcie auta.
Hoci ide o čínske auto, európska legislatíva nepustí a musí byť vybavené základnými bezpečnostnými systémami, ktoré v čínskej verzii môžu chýbať (určite nie všetky). Dolphin Surf tak má systém ADAS (Advanced Driver-Assistance System), ktorý zahŕňa inteligentný tempomat, automatické núdzové brzdenie, asistenta pre udržanie v jazdnom pruhu a inteligentné ovládanie diaľkových svetiel, ale aj 6 airbagov.
Novinku je možné mať ale aj s dažďovým senzorom, LED svetlometmi, 360° kamerou, bezdrôtovým nabíjaním telefónu, vyhrievanými sedadlami, elektricky sklápateľnými zrkadlami či elektricky nastaviteľným sedadlom vodiča.
Batožinový priestor má 316 litrov, no BYD tvrdí, že vo vnútri je až 20 najrôznejších odkladacích priestorov. Po sklopení zadných delených sedadiel má byť objem vyše 1 000 litrov!
Ceny a dostupnosť?
BYD Dolphin Surf bol oficiálne predstavený v Berlíne len včera a postupne sa dostáva na 15 európskych trhov, vrátane toho nášho, kde BYD už má svoje zastúpenie. Kedy presne dorazí na náš trh ale nie je známe. Zároveň nie sú známe ani slovenské ceny. Poznáme však tie nemecké:
- Active: od 19 990 € (bežná cena od 22 990 €).
- Boost: okolo 22 490 € (bežná cena okolo 25 390 – 26 990 €).
- Comfort: od 24 990 € (bežná cena okolo 27 890 – 30 990 €).
Elektromobily budú spočiatku dovážané z Číny, no BYD plánuje spustiť výrobu aj vo svojom novom závode v Maďarsku. Aj napriek tomu, že na domácom trhu stojí Seagull necelých 9 000 €, u nás, v Európe bude stáť viac ako dvojnásobok. Nielen kvôli clám, ale aj tomu, že ide o podstatne vybavenejšie auto s lepšou bezpečnosťou. A to všetko niečo stojí. Sen o lacných čínskych elektromobiloch v Európe tak nehrozí a iba málo z nich bude stáť pod magických 20 000 €.