Mnohí riešia dilemu, či ísť do ešte stále naftového pohonu, alebo staviť na modernejšií pohon, a to elektrický. Najväčším problémom je, samozrejme, cena, ale aj dojazd.
Pozreli sme sa preto na to, koľko vás vyjde jazdenie s elektrickou a koľko s naftovou dodávkou. Výsledok?
Na začiatok si stanovme niekoľko základných kritérií, z ktorých budeme vychádzať. Napríklad denný nájazd. Prešli sme viacero na webe dostupných článkov, ktoré rozoberajú denný nájazd napríklad kuriérov. Tí v závislosti od veľkosti mesta, resp. „rajónu“ najazdia 30-100 km. Denne. Iné je to v prípade iných povolaní, napríklad stavebné či montérske firmy. Tie môžu prekonať pokojne aj 100 km denne. Ak ale spravíme priemer. Môžeme počítať s denným nájazdom 150 km. Samozrejme, počas pracovných dní.
Inak povedané, za rok by sme mali najazdiť 37 350 km (249 pracovných dní x 150 km). Zaokrúhlime to na 40 000 km, pre jednoduchšie počítanie. Poďme sa teraz na výdavky pozrieť detailnejšie.
Cena
Kým nový Renault Master stojí v úplnom základe 27 390 €, jeho výbava sa oproti elektrickej verzii mierne odlišuje. Elektrická verzia začína na sume 49 000 €, no ide o verziu L2H2P3, teda s maximálnou povolenou hmotnosťou 3 500 kg. Ak si zvolíme túto verziu aj v naftovom vyhotovení a aby sa podobala výkonom elektrickej, potrebujeme Master L2H2P3 2,0 Blue dCi 130 s cenou od 28 890 €
Elektrická verzia má oproti naftovej ale navyše 7″ farebný displej v prístrojovom štíte, dažďový senzor, zadnú parkovaciu kameru a potrebné „drobnosti“ navyše ako nabíjací kábel či 11 kW palubnú nabíjačku.
V konfigurátore sme preto pridali naftovej verzii kameru aj dažďový senzor, lepší displej sme však nenašli. Iný displej je aj kvôli informáciám elektrickej sústavy. Oba modely majú 10″ farebný dotykový displej v stredovej konzole. Kábel a nabíjačku v naftovej verzii logicky nezvolíme, no ide tiež o niekoľko tisíc eur navyše.
Vo finále cena naftovej verzie ale narástla iba o niekoľko stoviek eur na 29 430 €. Cenový rozdiel je tak značný a vôbec nie zanedbateľný, a to až 19 570 €. Ale k cene sa ešte vrátime. Tieto ceny sú navyše bez DPH.
Za veľký nedostatok je ale možné považovať absenciu automatickej prevodovky, ktorú v naftovej verzii ani neviete mať. V bežných autách je príplatok za automat niekoľko tisíc, takže z celkového cenového rozdielu by sme mali počítať aj to. Nemáme však ako, náklady za elektrickú verziu imaginárne počítanie nezníži.
Veľkosť
Oba Renaulty Master sú veľkostne identické. Na dĺžku majú 5 680 mm, na výšku 2 503 mm a ich objem nákladného priestoru je 10,8 m3. Rozdiel, celkom mizivý, je v užitočnej hmotnosti. Tu opäť vyhráva naftová verzia, zvláda o 20 kg viac.
Hmotnosť nebrzdeného prívesu je identická, 750 kg. V prípade brzdeného prívesu je na tom zas lepšie naftová verzia, 2 500 kg vs 1 500 kg v prípade elektrickej verzie.
Výkon a spotreba
Výkonovo sme sa snažili porovnávať porovnateľné modely. Elektrická verzia Masteru ponúka výkon 105 kW, naftová verzia 96 kW (u dCi 130). Samozrejme, zvoliť si môžete aj výkonnejšie motory, napr. dCi 150 alebo dCi 170. Tie sú už ale, samozrejme, drahšie. A tiež už menej porovnateľné. Napríklad naftový motor víťazí v krútiacom momente. Elektromotor vyvinie 300 Nm, naftový 350 Nm.
Prekvapením je výrazne rozdielna maximálna rýchlosť. Naftový Master vie ísť 162 km/h, elektrický len 120 km/h.
Naftový dvojliter má podľa papierov spotrebu 7,6-7,8 l/100 km, zaokrúhlime na 7,7 l/100 km nafty. Elektrická verzia vyžaduje 24,5-25,4 kWh/100 km. Zaokrúhlime to teda na 25 kWh/100 km. Mimochodom, 87 kWh batéria podporuje 130 kW DC nabíjanie, z 15 na 80 % kapacity sa nabije za 38 minút. Dojazd na jedno nabitie má byť 410 km.
Náklady za 4 roky
Teraz začína to najzaujímavejšie. Ako sme spomínali v úvode, denne najazdíme 150 km, každý pracovný deň. Auto sa odpisuje 4 roky, tak počítajme s nákladmi práve na 4 roky. Tým síce životnosť vozidla nekončí, no teoreticky áno. Renualt ponúka aj rozšírené záruky, Garancia Plus na mechanické poruchy a Renault Assistance na 4 roky alebo 150 00 km. Zároveň si viete priplatiť aj za Easy Service, v ktorom je už balík Garancia Plus a pravidelné servisné prehliadky zadarmo. Zaujímavé sú cenové rozdiely medzi naftovou a elektrickou verziou.
Aj tu Renault nenápadne potvrdzuje, že je lacnejšie servisovať elektromobil, ako klasický spaľovák.
Hneď po kúpe potrebujeme zaplatiť registračnú daň. Aj tá je rozdielna. Rovnako rozdielna je daň z motorových vozidiel, ktorú musia platiť firmy či živnostníci za firemné auto. Iné je i PZP. Už tu sme ušetrili náklady oproti naftovej verzii.
Čo však tie 4 roky? Ak denne najazdíme 150 km, resp. zaokrúhlene 40 000 km ročne, za 4 roky je to 160 000 km. Tesne nad záručnými kilometrami. To ale nevadí, chceme sa dostať k cene za týchto 160 000 km.
V prípade naftovej verzie počítajme s cenou 1,5 €/1 l, v prípade elektrickej verzie počítajme s cenou 0,2 €/1 kWh.
Ak má motorizácia dCi 130 spotrebu 7,7 l/100 km, každých 100 km zaplatíte 11,55 €. V prípade elektrickej verzie vás 100 km vyjde len 5 € pri spotrebe 25 kWh/100 km. Samozrejme, ceny nafty či elektrickej energie môžu v budúcnosti rásť.
Zároveň nie každá spoločnosť má možnosť si nabíjať elektromobil za cenu 0,2 €, takže môžeme cenu zvýšiť na 0,3 €/1 kWh, čo je suma, na ktorú sa viete dostať pri nabíjaní na verejných nabíjacích staniciach. V takom prípade vás 100 elektrických kilometrov vyjde na 7,50 €.
Renault Master L2H2P3 Blue dCi 130 Advance | Renault Master L2H2P3 E-Tech EV87 140k Advance | |
Cena vozidla | 35 460 € | 60 270 € |
Easy Service (4 roky/150 000 km) | 1 844 € | 983 € |
Registračná daň | 150 € | 33 € |
Daň z motorových vozidiel 1.-3. rok | 333 € | 0 € |
Daň z motorových vozidiel 4. rok | 118 € | 0 € |
PZP (1.- 4. rok) | 788 € | 600 € |
Palivové náklady na 160 000 km | 18 400 € | 8 000 € (alebo 12 000 €) |
Celková suma za 4 roky | 57 093 € | 69 886 € |
Cenový rozdiel medzi naftovou a elektrickou verziou vyzerá na prvý pohľad neprekonateľne. Ani za tie 4 roky. Nie je to totiž nemožné. Ak sa na to pozriete z pohľadu nákupnej ceny, ktorú viete odpísať tak či tak, tak rozdielom sú hlavne priame náklady na prevádzku.
Firmy či živnostníci, ktorí odpisy takto nevidia, napríklad nie sú platcami DPH na mesačnej báze, musia tak či tak zaplatiť plnú sumu (alebo platiť mesačné splátky) a operovať vo výdavkoch s ňou.
Ak by ste ale mali na svojej firme či prevádzke fotovoltaickú elektráreň a nabíjali tam svoju novú elektrickú dodávku, jazdili by ste prakticky zadarmo, teda s nulovými nákladmi. V takom prípade sa vyrovnajú cenové rozdiely medzi oboma verziami po prejdení 200 000 km, resp. piatich rokoch, ak by sme počítali celkovú sumu vynaloženú na obstaranie a používanie oboch modelov.
Plusom elektrickej verzie firemného automobilu je, že ho môžete odpisovať rýchlejšie, a to iba 2 roky. Ak aj toto vie priniesť určité úspory, cenový rozdiel medzi oboma verziami (naftovou a elektrickou) zmažete podstatne skôr. Zároveň, ak by sme zmazali nadobúdaciu cenu vozidla práve vďaka odpisovaniu, elektrická verzia sa oplatí až extrémne.
Teoreticky môžeme odpočítať aj nemalú sumu za výbavu elektrickej verzie navyše, no keďže tú nevieme doplniť v naftovej, je ťažké povedať o akú sumu. Najväčším rozdielom je prevodovka. Naftová verzia má iba 6-stupňový manuál, elektrická má automat. S ňou sa jazdí určite pohodlnejšie. A aj tichšie. Nie kvôli prevodovke, ale kvôli pohonu. Elektrická verzia má tak v pohodlí navrch. Výrazne. Nie je to teda iba o priamych nákladoch.
Ak teda zvažujete elektrickú verziu nového úžitkového automobilu do firmy, dobre si to prepočítajte a zvážte, vyberte plusy a mínusy. Na jednej strane sa vám môže investícia neoplatiť, no ak máte správne podmienky, po určitom čase dokážete šetriť nemalé náklady. Veď len za naftu za rok pri nájazde 40 000 km zaplatíte vyše 4 500 €. Ročne.