Reklama

Nabíjačky na Slovensku sú. Autá prídu, keď ich prestaneme len obzerať

Števo Porubský

Slovensko sa konečne prebudilo. Teda aspoň v oblasti nabíjacej infraštruktúry. Ku koncu marca 2025 bolo u nás dostupných 2 521 verejných nabíjacích bodov na viac ako 1 000 lokalitách.

To je počet, ktorý by v roku 2020 znel ako sci-fi, no dnes je realitou. Aj napriek tomu, že sme stratili dva roky nefunkčnej podpory z Plánu obnovy a odolnosti.

Obsah pokračuje pod reklamou

Aktuálne na jeden verejný nabíjací bod pripadá na Slovensku len približne 6 batériových elektromobilov. Pre porovnanie, v Nórsku je to viac ako 30. Teda nabíjačky máme, ale autá nie. Utilizácia nabíjacích staníc je však nízka a prevádzkovatelia nabíjačiek majú čoraz väčší problém s návratnosťou investícií.

Podľa Patrika Križanského zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) je Slovensko obrazne povedané „prestavané“. A áno, nabíjačky stoja v rôznych lokalitách, no mnohé z nich sa takmer nevyužívajú.

Pozrite si

15 elektromobilov s najlepšou spotrebou na Slovensku [pehľad]

Z celkového počtu 2 521 bodov je 1 511 AC staníc (do 22 kW), 547 DC do 50 kW, 417 DC nad 150 kW a až 46 DC nad 350 kW. Inštalovaný výkon dosiahol spolu 139 MW. To je oproti minulému obdobiu (Q4/24), kedy sme mali 2 424 nabíjačiek a 125 MW inštalovaného výkonu pokrok. Z pohľadu čísel to teda nevyzerá zle. Len ten záujem o elektromobily sa akosi zatiaľ nedostavil.

To však neplatí o jednej značke. Škoda. Tá ovládla slovenský trh s elektromobilmi, a to spôsobom, ktorý možno pokojne nazvať dominanciou. Enyaq a nový Elroq sa stali najpredávanejšími elektromobilmi na Slovensku za prvý kvartál 2025. Spolu predali 220 kusov, čo pre značku znamená 26,5 % podiel na trhu s batériovými elektromobilmi. To je viac než dvojnásobok oproti Volkswagenu, ktorý skončil druhý. Zatiaľ čo iné značky vyčkávajú a testujú trh, Škoda na Slovensku naskočila na elektromobilitu naplno. A zjavne jej to vychádza.

Štát sa zároveň pokúša o reparát. Ministerstvo hospodárstva SR vyhlásilo 11. apríla 2025 dve nové výzvy na podporu budovania verejne prístupnej nabíjacej infraštruktúry. A tentokrát to vyzerá o niečo sľubnejšie. Obe výzvy majú dokopy alokovaných vyše 30 miliónov eur a sú otvorené len do 30. júna 2025.

Jedna je určená pre mestá, obce a nimi zriadené organizácie, druhá pre firmy a podnikateľov. Cieľom je posunúť nabíjačky aj mimo hlavných ťahov a väčších miest. Teda presne tam, kde dnes chýbajú najviac.

Novinkou je možnosť financovať nielen samotnú nabíjačku, ale aj stavebné práce, elektroinštalácie či systémy na správu nabíjania. Plus sa navýšili maximálne uznateľné náklady. A významne sa zdôraznila verejná prístupnosť. Stanice musia byť dostupné pre všetkých, bez diskriminácie, a musia spĺňať pravidlá európskej legislatívy (AFIR).

Pozitívne je, že aj keď Slovensko zaspalo štart, aspoň nabíjačky sa stavajú. A to je v prostredí, kde sa elektromobily takmer nepredávajú, celkom dobrá správa. Potenciál tu je. Stačí, aby sa prestalo vyčkávať a začalo jazdiť. Nabíjačky na to pripravené sú.

Pozrite si

Koľko platov treba na kúpu elektromobilu u nás a v zahraničí? [prehľad]

A štát, zdá sa, konečne tiež, hoci: „nekrič hop, kým ti nepreskočí…“. Ak by sa k tomu ešte pridali daňové zvýhodnenia, zrušenie diaľničných poplatkov alebo podpora pre jazdené elektromobily, mohla by sa rozbehnúť reťazová reakcia. Zatiaľ to však ťahá predovšetkým Škoda. A zdá sa, že jej to nikto neplánuje skaziť. Ani konkurencia, ani štát.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.