Nabíjačky pre elektromobily sú a hlavne dlho ešte budú rásť ako huby po daždi. V USA pribúda denne 125 nových nabíjačiek. Medzi mnohé nedávno pribudla prvá indoor nabíjačka od Electrify America.
Má vôbec takáto nabíjačka zmysel a dočkáme sa podobných aj u nás? Ťažko. Dôvod je jednoduchý a celkom pragmatický.
V Oakland Bay Bridge v San Franciscu vyrástla prvá indoor nabíjačka od Electrify America s 20 nabíjacími UFC prípojkami s výkonom až do 350 kW. Je síce prvá, v ktorej sú aj samotné elektromobily vo vnútri budovy, no nie je prvá, v ktorej môžu majitelia elektromobilov v pokoji čakať mimo zaparkovaného elektromobilu kým sa nabíja. Má alebo chystá také legendárna Tesla, ale aj Audi, Porsche, Mercedes-Benz apod.
Cieľ je jasný. Ponúknuť zákazníkom miesto, kde si môžu odpočinúť počas toho, ako sa im nabíja ich batéria elektromobilu. To je pozitívne. V indoor nabíjačke vystúpite suchou nohou z vozidla, pripojíte sa k nabíjačke a v pokoji môžete odkráčať do lounge, kde môžete v kľude pracovať, alebo len tak oddychovať. Je to určite pohodlnejšie ako sedieť celý ten čas v aute.
Ak sa na to ale pozrieme z iného pohľadu, tak sa natíska otázka – Načo? Načo budeme budovať indoor nabíjačky pre elektromobily ak pritom neustále chceme, aby sa elektromobily nabíjali rýchlejšie a nemuseli sme čakať na nabitie? Už dnes sú elektromobily, ktoré na 800 V nabíjačkách dokážu čerpať energiu výkonom vyše 300 kW a vývoj stále nie je na konci.
Čoskoro sa, veríme, dočkáme batérií s pevným elektrolytom, ktoré dokážu podobný výkon využívať dlhšie ako len pár minút z celkového nabíjacieho cyklu. Vďaka tomu budeme schopní nabíjať elektromobily za pár minút, zhruba za čas ako dnes tankujeme plnú nádrž.
Mimochodom, nedávno som si odstopoval natankovanie plnej nádrže. Trvalo to 6:32 minút. Nafte sa akosi vôbec nechcelo tiecť, to treba uznať. Vo vnútri čerpacej stanice som strávil takmer rovnaký čas čakaním v rade a to som ešte nepočítal čas potrebný na prípadnú návštevu WC. Celkovo sa tak pri čerpaní pohonných hmôt viete dostať aj na viac ako štvrť hodinu, čo je zhruba rovnaký čas ako sa vedia dnes nabiť najrýchlejšie nabíjateľné elektromobily – nový Porsche Taycan, Hyundai Ioniq 5 apod..
Samozrejme, plná nádrž v klasickom aute dnes znamená pokojne aj 900-1 000 km jazdy kým s Taycanom sa dostanete na polovicu, no ako dlho máme v reálnom svete elektromobily a ako dlho klasické spaľováky. Vývoj ide míľovými krokmi dopredu a tak pôjde aj vývoj nabíjania.
Je tak pomerne zbytočné dnes stavať indoor nabíjačky pre elektromobily ako samostatné huby. Indoor nabíjanie predsa funguje už roky v nákupných centrách a parkovacích domoch. Rovnako pre cestovateľov je prijateľnejšie miesto, kde si môžu kúpiť niečo na občerstvenie v štýle čerpacích staníc a nepotrebujú extra komfortné sedačky či bezplatnú Wi-Fi, no je jedlo či nápoje z automatu.