- #E-mobilita
- 3 min.
- 16.8.2023
Na Slovensku padali rekordy v predajnosti elektromobilov, no aj tak je to bieda
Ak sa bavíme iba o nových elektromobiloch, tak v priebehu prvého polroka 2023 sa na Slovensku zaregistrovalo zhruba toľko elektromobilov, ako počas celého minulého roka!
Ich počet v medziročnom porovnaní pritom stúpol o viac ako 63 %! V predajoch tých nových kraľuje Škoda a jej model ENYAQ, ktorá na trhu dosiahla podiel vyše 16 %. Celkovo ale elektromobily dosiahli len 2,4 % z celkového trhu.
„Vnímame veľmi pozitívne, že predaj elektromobilov rastie už aj na Slovensku, stále však z veľmi nízkeho základu. Na druhej strane, ak by bola dostupná systémová podpora na nákup nových vozidiel na elektrický pohon, boli by výsledky určite ešte lepšie,“ hovorí Jaroslav Hercog, zástupca importéra dlhodobo najúspešnejšieho modelu ŠKODA AUTO Slovensko, ktorý je zároveň členom Výkonného výboru SEVA.
Nebuďme príliš optimistickí
Hoci sa za prvý pol rok 2023 predalo viac elektromobilov ako v za celý minulý rok dokopy, nemusíme byť veľmi optimistickí čo sa predajov týka. Celkové číslo registrovaných elektromobilov za prvý pol rok 2023 je totiž chabých 1 932!
„Na prvý pohľad tieto čísla dávajú dôvod na mierny optimizmus a vyzerá to tak, že sme sa konečne odrazili od dna. Stále však vidieť opatrnosť spotrebiteľov a istú nedôveru v rozvoj skutočnej elektromobility. Podiel novoregistrovaných elektromobilov u nás však aktuálne dosahuje len 2,4 %, čo je stále výrazne menej ako hranica 5 %, ktorá sa zo skúseností zo zahraničia javí ako bod zlomu pre organický rast elektromobility,“ hovorí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský a poukazuje na to, že podiel klasických spaľovacích pohonov klesol v prvom polroku 2023 o viac ako 6 %.
Za 6 mesiacov sa prihlásilo ani nie 2 000 elektromobilov! To predstavuje zhruba 10 registrácií elektromobilov na celom Slovensku denne. Na celom Slovensku, kde máme 79 okresov, do ktorých by si mohli vodiči registrovať nové či dovezené elektromobily. Zároveň toto číslo nie sú len osobné vozidlá z kategórie M1, ale aj N1, teda malé dodávky.
Počty elektromobilov na slovenských cestách však rastú aj vďaka individuálnemu dovozu jazdených vozidiel. Takéto autá je nevyhnutné započítavať do celkovej flotily, nakoľko sú pre všetky relevantné štatistiky (zníženie emisií CO 2 v doprave, potreba nabíjania, podiel BEV na celkovom fleete) rovnako významné, ako novovyrobené vozidlá. „V priemere každý štvrtý elektromobil, zaregistrovaný na Slovensku v prvom polroku 2023, už má viac ako 6 mesiacov, čo sú dovozy jazdených áut z druhej ruky,“ uzatvára riaditeľ SEVA Patrik Križanský.