Nóri a Švédi evidentne majú záľubu v pokroku, keď stále niečo skúšajú. Najnovší husársky kúsok ukazuje, ako sa dá riešiť autonómna doprava. Na vode.
Nórska lodná spoločnosť Torghatten AS sa pripravuje spustiť prvý komerčný autonómny a elektrický osobný trajekt na svete. Svoju pravidelnú prevádzku spustí medzi ostrovmi v centrálnom Štokholme vo Švédsku koncom tohto roka.
Autonómnu technológiu vyvíjajú na Nórskej univerzite vedy a techniky v Trondheime. Už minulý rok bola úspešne spustená testovacia prevádzka trajektu ako súčasť projektu Autoferry.
Sľubné výsledky sú teraz komerčne dostupné cez spoločnosť Zeabuz, v ktorej má podiel Torghatten. Systém pozostáva z LiDAR-u na sledovanie objektov na vode, infračervených kamier, radaru a bežných kamier.
Kapitána v tradičnom chápaní nahradila umelá inteligencia, ktorá je trénovaná na takýto typ prevádzky. Mala by teda presne chápať a pohotovo reagovať na to, čo sa bude diať okolo trajektu. AI pomocou GPS a ultrazvukových senzorov ľahko a presne „zaparkuje“ trajekt do doku.
Autonómny katamaránový trajekt Zeam stavia spoločnosť Brødrene Aa. Firma je svetovým lídrom vo výrobe vysokorýchlostných trajektov vyrobených z kompozitov z uhlíkových vlákien. Tento novátorský dopravný prostriedok bude mať 12 x 5 m, čo by malo s rezervou poskytnúť priestor na prepravu 25 cestujúcich a 6 bicyklov. Batériu s kapacitou 188 kWh bude dodávať spoločnosť ZEM. Nabíjať sa bude 7,7 kWh solárnym panelom umiestneným na streche, o pohon sa postará elektromotor.
Trajekt Zeam bude premávať medzi ostrovmi Kungsholmen a Södermalm v Štokholme. Prevádzka sa spustí v júni, premávať bude 15 hodín denne s 15-minútovými cyklami. Spoločnosť Torghatten očakáva, že Štokholm bude prvým z mnohých miest, ktoré túto zaujímavú a ekologickú službu budú využívať.